Szigorodtak a fizetett reklámok megjelenítésével, a szerződéskötést megelőző fogyasztói tájékoztatással és az árkedvezmények bejelentésével összefüggő elvárások is.
Május 28-án több pontban is változtak a fogyasztóvédelmi előírások. Szombat óta kötelező értékelési és moderálási szabályzatot, vagy azzal egyenértékű tájékoztatást kell alkalmaznia azoknak a cégeknek, amelyek vásárlói véleményeket tesznek közzé.
Azok a vállalatok, amelyek nem felelnek meg az új szabályoknak, hatósági elmarasztalás esetében akár
a szankciót kiszabó határozat meghozatalát megelőző évben elért nettó árbevételük 10 százalékáig terjedő pénzbírsággal is büntethetőek
– hívta fel a figyelmet az EY Law, a világ egyik legnagyobb ügyvédi irodai hálózata.
Minden vállalkozásnak rendelkeznie kell egy úgynevezett értékelési-moderálási szabályzattal, ha közzétesz vásárlói véleményeket vagy értékeléseket. A dokumentum tartalmi és formai követelményeiről és a változásokról a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a közelmúltban publikált egy összegzőt praktikus tippekkel.
A szankciók elkerülése érdekében kiemelten fontos, hogy a cégek tisztában legyenek azzal, hogy ha meg is fogadják a GVH javaslatait, a jogi megfeleléshez szükséges részletességet ez a tájékoztató nem éri el, ahogy az adatvédelem területére sem tér ki.
Ezért ha a vállalkozás még nem készített értékelési-moderálási szabályzatot, vagy készített, de nem biztos benne, hogy az kellően részletes, akkor érdemes minél hamarabb szakértői tanácsadást igényelnie.
A kockázat jelentős, hiszen például a moderálási szabályzat hiánya igen könnyen detektálható, vagyis akár egyetlen fogyasztói panasz vagy versenytársi bejelentés is hatósági eljárásindítást és szankciót eredményezhet
– mondta el dr. Nagy Andrea Magdolna, az EY Law fogyasztóvédelemi joggal foglalkozó ügyvédje.
A hétvégén hatályba lépett fogyasztóvédelmi jogi előírások számos további fontos változást hoztak. Szombattól már arról is tájékoztatni kell a cégeknek a fogyasztókat, ha az internetes keresési találatok olyan kereskedők termékeit, honlapjait vagy hivatkozásait is tartalmazzák, akik fizettek a megjelenésért.
A fő szabály szerint az akciós ár feltüntetésekor szükséges egy referenciaár, nevezetesen a megelőző harminc nap legalacsonyabb árának egyidejű megadása is. Jó hír a vállalatoknak, hogy az EY képes kialakítani olyan személyre szabott robotikai megoldást is, amely minimális emberi erőforrással biztosítja, hogy termékenként bizonyítható legyen a legalacsonyabb ár.
(Borítókép: A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság épülete 2021. május 30-án. Fotó: Róka László / MTI)