Az Európai Unió terve szerint a környezetszennyező belső égésű motorokat 2035-ig betiltják, tehát ezt követően már csak olyan járművet lehet értékesíteni, amely nem szennyezi a környezetet. Brüsszel ezzel is felgyorsítja az elektromos járművekre való átállást, ami rendkívül fontos a 2050-es klímasemlegességi célok érdekében. Az autóipart Közép-Európában, így Magyarországon ez nagyon megviselheti, mert a gyártórendszereket teljesen át kell alakítani.
A robbanómotoros autók értékesítésének a betiltása korábban sem talált kedvező fogadtatásra a közép-európai országokban – ezek az országok híresen függenek az autóipartól. Lucia Mytna Kurekova, a szlovák kormányzat egyik vezető közgazdásza így jellemezte a kitettséget: „amikor a Volkswagen tüsszent, egész Szlovákia elkapja az influenzát”.
Petr Fiala, Csehország miniszterelnöke „egzisztenciális fenyegetésnek” ítélte meg az Európai Unió zöldprogramját. A kijelentésével az ország autógyártói is egyetértenek, de szerintük ez csak azért van így, mert a kormány nem készült fel az átállásra. Az olcsó szakképzett munkaerő miatt és a megfelelő infrastruktúra által csábított autógyártók eddig eurómilliárdokat fektettek be a régiónkban, és hatalmas beszállítói és gyártási hálózatot hoztak létre. A csehek bruttó hazai termékének közel 10 százalékát az autóipar adja, mintegy 500 000 ember megélhetését biztosítja ez a szektor. Szlovákia még jobban ki van téve ennek az ágazatnak, itt a szektor a GDP 14 százalékát adja. Magyarországon a nagy autógyártók közvetlen hozzájárulása a magyar GDP-hez 5-6 százalék, de a beszállítók és szolgáltatók további 8-9 százalékot tesznek ehhez.
Ha nem alkalmazkodik időben az elektromos járművekre való átálláshoz Kelet-Európa, az súlyos csapást mérhet az iparágra. Egyrészt egy ilyen autó jóval kevesebb alkatrészt tartalmaz, másrészt ezek összeszerelése – részben az első ok miatt – kevesebb munkaerőt igényel, mint a hagyományos autók összeszerelése. Daniel Harrison, az Automotive Manufacturing Solutions elemzője szerint „egyértelmű a kockázat azon országok számára, amelyek nem készülnek fel” időben. Szerinte a lemaradó országok azt fogják tapasztalni, hogy a gyártás elszivárog, így gazdaságilag és technológiailag lemaradnak. A nemrég alakult cseh kormány azt ígéri, hogy felkészülnek a vállalatok támogatására.
Az elektromos autók gyártásának bővítését célzó kormányzati támogatás nem biztos, hogy elegendő a régióban. Ez hátrányos helyzetbe hozhatja az országokat, amikor az autógyártók azon gondolkodnak, hogy hol építsenek elektromos autókat. Ráadásul a Politico értesülései szerint a nagy németországi, dél-koreai és japán autógyártók a közeljövőben döntenek arról, hogy mely termelési központokat alakítják át kizárólag elektromos járműveket gyártó üzemekké.
Közép-Európában kemény a verseny ebben a szektorban.
A régiónkkal Spanyolország versenyzik, amely közel 14 milliárd eurót (több mint 5500 milliárd forintot) költött az elektromos járművek gyártási ökoszisztémájának kialakítására. Ráadásul úgy néz ki, hogy a befektetései megtérültek, hiszen az ország már több tucat elektromos és hibrid modellt állít elő, és további jelentős új beruházásokat vonz. Közép-Európában Szlovákia áll az élen, ahol kilenc modell van gyártásban vagy tervezőasztalon.
Csehországban, Magyarországon és Lengyelországban azonban csak egy-egy modell készül.
Még összetettebbé teszi a problémát, hogy az akkumulátorgyárak – értelemszerűen – minden autógyártó ország számára fontosak. Ezek a gyárak egyfajta csomópontot képeznek, amely körül az elektromos járművek beszállítóinak hálózata gombamód szaporodik. Ezek meghatározzák azt is, hogy hol lesz a gyártás helye, mivel az autógyártók el akarják kerülni a féltonnás, veszélyes árunak minősülő akkumulátorok nagy távolságokra történő szállítását.
Az Audi Hungariától származó információink alapján a márka konzekvensen állítja át termékportfólióját elektromos autókra, a 2026-tól érkező új Audi-modellek már mind elektromos hajtásúak lesznek. Információink szerint a terv az, hogy
2033-tól folyamatosan kivezetik a belső égésű motorral működő autókat, de ezek pontos időpontját végső soron a vásárlók és a törvényhozók döntik el.
A vállalat 2018 óta gyárt elektromos hajtásokat, és már készül a következő elektromosmotor-generáció gyártására. A jövőben Győrben készülnek az elektromos hajtások a Volkswagen konszern tisztán elektromos modelljeihez, amelyek a Porschéval közösen kifejlesztett prémium elektromos platformra épülnek. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a járműgyártásukban folyamatosan nő az elektromos hajtásláncú járművek aránya: múlt héten készült el a 100 000. győri hibrid autó.
(Borítókép: Jan Woitas / picture alliance / Getty Images)