A Kínából származó amerikai import a szezonális kiigazítás után áprilisban minden idők legnagyobb összegére emelkedett, a sanghaji járvány miatti zárlat és a büntetővámok ellenére.
Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy a Biden-adminisztráció átalakítaná a kínai árukra kivetett büntetővámokat, amit még Donald Trump korábbi elnök idején vezettek be. Azért szeretnék ezt meglépni, hogy az új típusú vámok már „stratégiai jellegűek” legyenek. A pénzügyminiszter szerint a mostani kormányzat egy sor olyan, a Trump-kormányzat által kivetett vámot örökölt, amelyeket „nem úgy terveztek, hogy stratégiai érdekeinket szolgálják”.
Azt viszont Jellen továbbra is állítja: Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat, ezért az Egyesült Államoknak fel kell lépnie nemzetbiztonsági érdekeinek védelme érdekében, de a meglévő vámok egy része ártott az amerikai gazdaságnak.
Tehát Joe Biden elnök csapata mérlegeli, hogy mit kezdjen a korábbi elnök által bevezetett vámokkal, hiszen az amerikai gazdaság legnagyobb riválisáról beszélünk, aki mintegy 300 milliárd dollár értékben exportál az Egyesült Államokba. Voltak olyan vállalkozások, amelyeknek a hasznára váltak a kínai védővámok, de voltak olyanok is – elsősorban a gyártás területén –, akik alapanyagokat importáltak, így számukra nem jöttek jól a büntetővámok.
A regnáló pénzügyminiszter elismerte, hogy a vámok hozzájárulnak az inflációhoz.
Viszont nem tért ki arra, hogy mikor fogják átalakítani a vámváltozásokat. Csupán azt jelezte, hogy „az elkövetkező hetekben” kerülhet erre sor. Vasárnap Gina Raimondo kereskedelmi miniszter azt mondta, hogy „lehet, hogy van értelme” feloldani a vámokat néhány árura, ezzel is csökkenteni lehetne az elmúlt közel négy évtized legmagasabb inflációját.
Eközben a Kínából származó amerikai import a szezonális kiigazítás után áprilisban minden csúcsot megdöntött, a sanghaji Covid-zárlat és a büntetővámok ellenére.
Antony J. Blinken külügyminiszter május végén jelentette ki, hogy Oroszország ukrajnai inváziója ellenére Kína továbbra is az Egyesült Államok és szövetségesei legnagyobb ellenfele. Azt is elmondta, hogy a Biden-kormányzat célja, hogy irányítsa az események folyását, olyan stratégiai környezetet alakítson ki az ázsiai szuperhatalom körül, hogy korlátozza annak egyre agresszívabb terjeszkedését.
A vámok tehát biztosan maradnak, azonban a Biden-kormányzat vélhetően úgy alakítja majd át azokat, hogy az amerikai gazdaság kevésbé szenvedje meg a helyzetet.
„Kína az egyetlen olyan ország, amely egyszerre rendelkezik a nemzetközi rend átalakításának szándékával és – egyre inkább – az ehhez szükséges gazdasági, diplomáciai, katonai és technológiai potenciával” – mondta Blinken a kormány Kínával kapcsolatos stratégiáját ismertető beszédében még az előző hónapban.
Blinken szerint az ázsiai szuperhatalom a növekedését a kínai nép tehetségének és kemény munkájának, valamint a globális kereskedelemről és diplomáciáról szóló megállapodások stabilitásának köszönheti, amelyeket az Egyesült Államok hozott létre és alakított ki.
„Vitathatatlanul nincs olyan ország a Földön, amelyik többet profitált volna ebből, mint Kína” – mondta a külügyminiszter, aki szerint ahelyett, hogy hatalmát a sikerét lehetővé tevő törvények, megállapodások, elvek és intézmények megerősítésére és újjáélesztésére használná, hogy más országok is profitálhassanak belőlük, Peking inkább aláássa azokat.
Miután Kína 2001-ben csatlakozott a Kereskedelmi Világszervezethez, amit az Egyesült Államok támogatott, a pekingi vezetők mélyreható változtatásokat hajtottak végre a nemzet tervgazdaságában, hogy tovább nyissanak a külső kereskedelem és a befektetések felé. Ezek segítettek Kínának a világ egyik legszegényebb országából a világ legnagyobb ipari központjává válni, emberek százmilliói emelkedhettek ki a szegénységből és lehettek tagjai a globális középosztálynak.
Kína azonban messze elmaradt attól, hogy olyan szabadpiaci demokráciává váljon, amilyet sokan reméltek Nyugaton, és az elmúlt évtizedben. Hszi Csin-ping alatt a Kommunista Párt és a kínai állam még erősebb kontrollt gyakorol a magánpiac és az egyéni szabadságjogok felett.
Az amerikai demokraták és a republikánusok egyaránt úgy látják, hogy a kínai kereskedelmi gyakorlat, beleértve a kormány által erősen támogatott nemzeti szupercégek létrehozását és a szellemi tulajdon ellopásának elfogadását, az egyik legkomolyabb tényező, amely gyengíti az amerikai ipart.
„Túl sokáig a kínai vállalatok sokkal nagyobb hozzáférést élveztek a piacainkhoz, mint a mi vállalataink Kínáéhoz” – jelentette ki Blinken, aki szerint a kölcsönösségnek ez a hiánya elfogadhatatlan és fenntarthatatlan.
(Borítókép: A világ legnagyobb konténerszállító hajója, a CSCL Globe 2015-ben. Fotó: Simon Dawson / Bloomberg / Getty Images)