Májusban 11,2 százalékkal kevesebb új autót értékesítettek az EU-ban, mint egy éve.
Májusban 791,5 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ami 11,2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Így már tíz egymást követő hónapban zsugorodott az értékesítés. Ráadásul most mind a négy meghatározó piacon két számjegyű visszaesést mutattak ki éves összevetésben.
Olaszországban mérték a legnagyobb, 15,1 százalékos éves visszaesést, míg a spanyoloknál 10,9, a németeknél 10,2, végezetül a franciáknál 10,1 százalékos csökkenést mutatott ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss összesítésében.
Magyarországon ehhez képest visszafogottabb volta piac zsugorodása, mindössze 5,2 százalékos csökkenést mértek, a kereskedők 10 141 személygépkocsit értékesítettek – írta a Világgazdaság. Ötvennel több kelt el Romániában, ami a 24 százalékos éves bővüléssel régiós bajnokká avatta délkeleti szomszédunkat.
Az idei első öt hónapban szintén Olaszországban volt a legnagyobb, 24,3 százalékos visszaesés az értékesítésben az előző év azonos időszakához képest, a második leggyengébb mutatóval a franciák rendelkeznek (16,9 százalékos csökkenés), utánuk a spanyolok jönnek (11,5 százalékos csökkenés), majd a legnagyobb piac következik, a németeké, ahol 9,3 százalékos az éves mínusz.
A csökkenő trend fő okai között első helyen továbbra is a nyomasztó alkatrészhiány miatt csökkentett gyártási volumenek állnak, amelyet fokozott az orosz–ukrán háború miatt a két országból származó nyersanyagok és alkatrészek beszállítói láncának megszakadása. A globális csiphiány kissé enyhült, de a piac teljes helyreállásával kapcsolatos várakozások nagyon eltérő időpontokról szólnak.
Mindezt fokozza, hogy a két számjegyű, illetve ahhoz közeli inflációra válaszul adott gyártói áremelések miatt egyre többen halasztják el az autóvásárlást. Egyelőre azonban a kereslet még mindig meghaladja a kínálatot, a várakozási listák hossza egyre nő.
A gyártók versenyében továbbra is a Volkswagen-csoport vezet 25,6 százalékkal, a Stellantis követi 21,5 százalékkal, míg meglepetésre a harmadik helyre a dél-koreai Hyundai–Kia-csoport jött fel 9,9 százalékkal, megelőzve az oroszországi – átmeneti – kivonulását bejelentő Renault-csoportot.