Az MKB Bank több mint három hónapja közzétette új hitelkártya-hirdetményét, melyben több érdekesség is szerepel, ami miatt a Budapest Banktól átvett hitelkártyás ügyfelek csalódhatnak. Úgy tűnhet, hogy a fúzió után csökken a hitelkártyatípusok száma, a visszatérítések mértéke is csökkent, miközben a költségek emelkednek. Átláthatóbb és egyszerűbb kártyaportfóliót tervez a Magyar Bankholding és szerintük nem a fúzió, hanem általános piaci tendenciák, változó partnerségi viszonyok és átalakuló ügyféligények befolyásolják a hitelkártya piac átalakulását.
A BB két-három évvel ezelőttig nagyon széles kínálatot nyújtott a hitelkártyát kereső ügyfelek számára, ezek közül érdemes kiemelnünk a Budapest Arany, a UPC, az AEGON, a Főgáz, a Go!, az Euronics, a Budapest Classic (Media Markt) hitelkártyákat és a Tesco Vásárlókártyát.
A korábbi amerikai tulajdonosnak, a GE-nek köszönhetőek a sikerek, melyek lassan a múlt homályába vesznek. A nagy magyar bankfúzió után pont azok a termékek lehetnek kevésbé vonzóak az ügyfelek számára, melyek népszerűvé tették a Budapest Bank hitelkártyáit.
Amióta lehet tudni, hogy egyesül a Budapest Bank az MKB Bankkal, majd később pedig a Takarékbankkal, a fúzió miatt folyamatosan változott a hitelkártya-kínálat, több kártya értékesítése megszűnt, másoknál pedig visszafogták az ügyfeleknek juttatott előnyöket:
A Magyar Bankholding szerint a hazai és a nemzetközi hitelkártyapiac is folyamatosan alakul, a változó ügyféligények, felhasználói szokások és az egyre szorosabb partneri együttműködések együttesen alakítják a kedvezményeket, kondíciókat. A Magyar Bankholding szerint fontos megjegyezni, hogy a partneri együttműködés keretein belül értékesített termékek, így a hitelkártyák körét befolyásolhatja a két cég közötti együttműködés tartalma/megléte is, ezért szűnt meg például a UPC Hitelkártya, amelyet a UPC és a Vodafone egyesülését követően vezettek ki, mivel a UPC már nem folytat önálló üzleti tevékenységet.
A költségnövekedésre, az egyes hitelkártyák megszüntetésére és a bank várható hitelkártya-állományára vonatkozó kérdéseinkre a Magyar Bankholding válasza a következő volt:
A KSH szerinti infláció mértékével emeltük a hitelkártyák díjait, ahogy tettük ezt az előző években is, erről az ügyfeleket tájékoztattuk és a korábbi évekhez hasonlóan idén sem tapasztaltuk azt, hogy emiatt növekedett volna a hitelkártyaszámlák megszüntetésére irányuló kérelmek száma. A Takarék Extra hitelkártyát nem indítjuk újra, helyette két co-branded hitelkártyával készül a Magyar Bankholding, a Takarékbank GO és a Takarékbank GO Platinum hitelkártyákkal.
Tehát ami pozitívum, hogy a Takarékbank megszűnt kártyái helyett lesznek új konstrukciók. A Magyar Bankholdingtól azt is megkérdeztük, hogy miért döntöttek a csekkbeszedési díj bevezetése mellett, erre azt válaszolták, hogy a Magyar Posta díjemelése miatt vált szükségessé a fizetendő díjak megemelése.
A jelenleg alkalmazott „Postai csekkes befizetés” díja 189 forint. [A banknál] a díjat csak inflációval indexálhatjuk, azonban a Magyar Postának fizetendő pénzforgalmi szolgáltatások díjait az infláció mértékénél nagyobb arányban emelik, tehát jelenleg az Ügyfél a Banknak 189 forintot fizet, a Bank a Posta felé azonban 188 Ft + 0,79 százalék, de minimum 246 forintot fizet, vagyis itt minden egyes csekkes törlesztőrészlet kiegyenlítés 57 forintos költséget generál a banknak
– közölte velünk a Magyar Bankholding a saját díjkalkulációját. Tehát a gyakorlatban akkor is ki kell fizetnie a banknak a 246 forintos minimumköltséget, ha egyébként a készpénzátutalási megbízás százalékos költsége annyira alacsony lenne, hogy nem érné el ezt az összeget.
A válaszukban azt is jelezték, hogy más költségnövekedés miatt is díjemelésre kényszerültek: a csekk gyártása, a borítékolás és postázás is drágult az elmúlt időszakban. „Nem célunk, hogy az ügyfeleket elveszítsük, de szeretnénk egyéb fizetési mód irányába terelni őket, amely mindkét fél számára kevésbé költséges és kockázatos” – kommentálták az Indexnek a helyzetet.
A Magyar Bankholdingtól arra is választ kaptunk, hogy a hitelkártyás vásárlások utáni visszatérítések mértékét miért csökkentették ilyen mértékben:
A visszatérítésekkel kapcsolatban az egész hitelkártyapiacra jellemző, hogy egyre csökken a co-branded (más cégekkel közösen kibocsátott – a szerk.) kártyák száma, minden bank az egyszerűsítésre törekszik. A korábbi együttműködések egy része megszűnt vagy átalakult, így a partnerek már nem viselik tovább a költségek rájuk eső részét, ezért vált szükségessé, hogy a visszatérítéseket átalakítsuk. A kártyahasználati szokások is változnak, ezért igyekszünk az ügyfelek igényeihez illeszkedő visszatérítési formákat bevezetni, így a GO kártya esetén is a plusz két százalék abban a kategóriában jár, ahol az ügyfél adott hónapban a kilenc kategória közül a legtöbbet költi.
Eddig ezt sem a Budapest Bank, sem az MKB Bank nem terhelte át az ügyfelekre, pedig a posta az elmúlt években többször is emelte az üzleti ügyfeleknek (így a bankoknak is) felszámított csekkbeszedési díjtételét, ezért sajnos az új hitelkártyát igénylőknek ezzel a pluszköltséggel is számolniuk kell. Az MKB Bank áprilisi lépésével az első fecske volt a hazai pénzintézetek közül. A Magyar Bankholding válasza a 2021-es díjtételt tartalmazta, így feltételezhető, hogy a Magyar Posta nekik még a tavalyi díjat számítja fel, miközben a posta hirdetménye szerint a díj 2022. január 1-jén is tovább emelkedett.
A hitelkártyák jellemzően akkor kelendők, ha az ügyfelek nyerhetnek is rajta, és ha a költségeik meg sem közelítik azt, mint amennyi visszatérítést a vásárlásaik után megkaphatnak.
HITELKÁRTYÁT OLYAN ÜGYFELEKNEK ÉRDEMES IGÉNYELNIÜK, AKIK A VISSZATÉRÍTÉSEKET SZERETNÉK KIHASZNÁLNI, ÉS BŐVEN VAN ANNYI PÉNZÜK, HOGY A TARTOZÁSUKAT BÁRMIKOR VISSZAFIZESSÉK. AZOKNAK PEDIG NEM SZABADNA HITELKÁRTYÁT IGÉNYELNIÜK, AKIKNEK A FELHALMOZOTT TARTOZÁS VISSZAFIZETÉSE BÁRMILYEN GONDOT OKOZNA.
Nem véletlen, hogy a Budapest Banknak ilyen jó hitelkártya-portfóliója volt, hiszen a korábbi tulajdonosuk, az amerikai GE az Amerikai Egyesült Államokból rengeteg kiváló konstrukciót figyelembe vehetett, melyek segítségével már csak a magyar piacra kellett igazítaniuk a bevezetésre kerülő hitelkártyák paramétereit. Mivel a bankfúzió következtében az MKB-nak egy ilyen portfólió került a birtokába, amely korábban nem volt a fő profiljuk, kihívás lehet számukra a Budapest Bank amerikai szemléletű példáját követni.
A Magyar Bankholding szerint a fúzió során kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a legjobb termékeket, gyakorlatokat, tapasztalatokat egyesítve, egyszerűen átlátható, a fogyasztói szokásoknak leginkább megfelelő termékpalettával legyenek jelen a piacon.
Úgy látják, hogy az egyes termékek értékajánlatának elemeit nem szabad külön-külön vizsgálni, mivel ezek összességében képesek biztosítani azon előnyöket, amelyek miatt az ügyfélnek ajánlanak egy-egy kártyát. A kártya ajánlásakor első körben az ügyfél költési szokásait és a várható felhasználási területeket érdemes figyelembe venni, majd ezt követően az egyes termékek kedvezményeit, kondícióit, és nem utolsó sorban a partnerek (pl. kártyatársaság, kereskedelmi partnerek) által nyújtott kedvezményeket és szolgáltatásokat érdemes megvizsgálni.
A bank szerint a kedvezmények egyébként nem tűntek el, sőt sokkal áttekinthetőbbé váltak: a régi partneri pontgyűjtő kártyák helyett a GO hitelkártyát ajánlja a bank, ami 2 százalék visszatérítést biztosít automatikusan és ezt abban a kategóriában írják jóvá, amelyben az ügyfél az adott hónapban a legtöbbet költötte. További érdekesség, hogy az áruhitel a partnereknél (pl. Media Markt, Euronics), bármilyen típusú MKB hitelkártyával igénybe vehető a részletfizetés, illetve az aktuálisan elérhető egyéb kedvezmények/szolgáltatások.
A nálunk szerencsésebb amerikai ügyfelek például a Bank of America jobbnál jobb hitelkártyái közül is választhatnak: az online igénylést követően vagy ha az első 90 nap alatt legalább 1000 dollárért vásárolnak, akkor megjutalmazzák őket 200 vagy 500 dolláros csatlakozási bónusszal, melyet a vásárlások utáni, jellemzően kategóriánként 1-2-3 százalékos korlátlan összegű visszatérítésen felül kapnak meg. És ha ez még nem lenne elegendő, a legtöbb kártya ingyenes, azaz éves költsége 0 dollár.
Amerikában már nagyon régen rájöttek, hogy ebben a termékben nem a lehúzás a nyerő, hanem az, ha a bankok hagyják nyerni az ügyfeleket is, hiszen csak így fogják egyre többen igénybe venni az adott terméket. Ehhez képest a rosszul megalkotott hitelkártya-konstrukciók csak arra „jók”, hogy elvegyék a banki ügyfelek kedvét és a kevés megmaradt pénzügyi tudatosságot is derékba törjék.
Az is vélelmezhető, hogy miközben a legjobb hitelkártyákat a pénzügyileg tudatos ügyfelek eleve igénybe vennék, addig a kevésbé tudatosokat is sokkal könnyebb meggyőzni a használatuk előnyeiről. Természetesen ehhez az is kell, hogy a kártyabirtokosok a fizetési határidőig az adósságuk egészét visszafizessék. Az is kijelenthető, hogy az ügyfelek számára pénzügyileg kedvezőtlen konstrukciókat viszont a tudatosnak kevésbé nevezhető emberek veszik csak igénybe, ők is jellemzően úgy, hogy a bankokban rábeszélik őket a használatukra.
Mivel a legtöbben vagy nem tudják helyesen használni az ilyen kártyákat, vagy egyszerűen képtelenek betartani a fizetési határidőket, ezért hamar negatív tapasztalatot szerezhetnek a hitelkártyákkal kapcsolatban, ami rövid távon ugyan többletpénzt hoz a kártyakibocsátó bankoknak, azonban hosszú távon olyan negatív hatással jár, ami sokkal többet árt a pénzintézeteknek annál, mint amennyit nyertek vele.
A Magyar Bankholdingnál sokkal pozitívabban látják a helyzetet: „Hitelkártyák esetében, aktiválást követően kollegáink edukációs tevékenységet is folytatnak, minden esetben tájékoztatják az ügyfeleket az általuk igényelt hitelkártya termék főbb tulajdonságairól, kondícióiról, amellett, hogy a bankfiókokban vagy értékesítési pontokon is megtörténik ezen információk átadása, annak érdekében, hogy az egyes termékek kedvezményeit, szolgáltatásait megismerjék ügyfeleink. Fontos részletek, amelyekre minden esetben kitérünk: biztonsággal kapcsolatos tudnivalók, a visszafizetési határidő, visszafizetés módjai, költségek, valamint, a kedvezményszabályzat főbb elemei.
A Magyar Bankholding továbbra is elkötelezett a hitelkártyatermékek iránt, folyamatosan vizsgáljuk a további együttműködési lehetőségeket partnereinkkel, amelyek segítségével ügyfeleink számára folyamatosan versenyképes, letisztult, ugyanakkor értékajánlatban gazdag, termékportfóliót tudunk biztosítani”,
- áll a Magyar Bankholding válaszában.
(Borítókép: Az MKB Bank nagy méretű reklámja a Nyugati téren 2018. január 30-án. Fotó: Jászai Csaba / MTI)