A kormány kedd esti költségvetést kiegészítő salátatörvényének tervezete szerint több adózási szabályt is átírnának a már bejelentett különadók mellett. Fontos, hogy a korábbi terveknek megfelelően hozzányúlnak a katához, megváltozik a cégautóadó is, de a transzferárazást is megpiszkálják.
A magyar kormány kedd este benyújtotta a költségvetést megalapozó, számos törvényt módosító salátatörvény-javaslatot. Számos adózási szabályt is módosítanak, amelyek közül a Niveus Consulting Group szerint hármat érdemes kiemelni, melyek a kata, a cégautóadó és a transzferár mulasztási bírság, a törvény elfogadása előtt ezen még módosíthatnak.
A kedden előterjesztett törvényjavaslat szerint a kata (kisadózó vállalkozások tételes adója) reformjára még a nyári parlamenti szünet előtt sor kerülhet: a most bemutatott szabályokban az indokolás „jogtechnikai módosításként” megjelölt változtatásokat tartalmaz.
Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere szerint a jogtechnikai módosításként előterjesztett verzió szó szerint megegyezik a jelenleg hatályos szöveggel. Hozzátette, hogy nehezen képzelhető el más magyarázat, mint az, hogy ezeket a szakaszokat később, de még a törvényjavaslat elfogadása előtt módosítani tervezik, tehát már ebben az adócsomagban rendezni fogják a kata kérdését.
Ebből azt is lehet feltételezni, hogy a módosítás feltehetőleg az alábbi szabályokat érinti:
A Niveus Consulting Group szerint ha igaz a feltételezés, hogy csak ezeket tervezik módosítani, akkor sem a 3 millió forintos, sem a 12 millió forintos értékhatár nem változna. Természetesen annak sincs akadálya, hogy később ez utóbbi rendelkezéseken is változtassanak a törvényjavaslat módosításával, csökkentve vagy növelve bármelyik értékhatárt.
Meglepően szokatlan ennek az előkészítése, ehhez hasonló jogtechnikai megoldás egy adómódosítás előkészítésére tudomásunk szerint ezidáig még nem volt. A javaslat emellett tartalmaz néhány technikai jellegű pontosítást, de az igazán érdekes változások irányát még egyáltalán nem tárták fel
– tette hozzá Fischer Ádám.
Ahogy arról korábban írtunk, ez legalább 400 ezer kisadózót érinthet Magyarországon.
A fentieken túl a javaslat véglegessé teszi a cégautóadó emelését, a javaslat elfogadásával már nemcsak rendeleti szinten emeli meg az összeget, hanem az láthatóan hosszú távon is megmarad.
Jelentősebb változás elé néznek a cégcsoportok a transzferárakra vonatkozó szabályok átalakításával. A kapcsolt vállalkozások eddig is kötelesek voltak transzferár-nyilvántartást készíteni az egymás közötti, meghatározott értéket elérő ügyleteikről, de eddig az adóhatósághoz nem kellett azt benyújtaniuk. Egy új rendelkezés szerint viszont már a társaságiadó-bevallásban adatot kell szolgáltatni a transzferárakról. Ez azt jelenti, hogy a transzferárak kalkulációjának mindenképpen el kell készülnie a bevallással egyidejűleg.
Ezzel együtt drasztikusan emelkedik a transzferár-nyilvántartás hiánya esetén kiszabható bírság, az eddigi 2 millió, ismételt jogsértés esetén 4 millió forintos büntetési tétel két és félszeresére, 5, illetve 10 millió forintra emelkedik, ami rendkívüli bírságolási összeget eredményezhet akár már pár tranzakcióra vonatkozó transzferár-dokumentáció hiánya esetén is.
Ez azt jelenti, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt kell a vállalatcsoportoknak a jövőben arra fektetni, hogy megfelelően adminisztrálják a csoporton belüli ügyleteket.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)