Az üzemanyagárstop rendkívüli keresletet eredményezett a benzinkutakon. Akkorát, amilyet még a járvány utáni visszapattanás sem hozott. Az állam az üzemanyagok jövedéki adójából 263 milliárdos bevételre tett szert az első 5 hónapban.
Idén májusban több benzin fogyott, mint 2019 augusztusában, amikor jellemzően a legtöbben tankolnak. A gázolajfogyasztás márciusban átlépte a 400 millió litert, amire eddig nem volt példa.
Amikor a magyar kormány tavaly novemberben az üzemanyagárak befagyasztása mellett döntött, a szakadék még nem volt akkora a piaci és a hatósági árak között, hogy az tömegével vonzza az üzemanyag-turistákat.
A háború kirobbanását követően azonban az olaj ára az egekbe szökött, és a határ menti kutak rendkívül vonzóvá váltak a külföldiek körében, akiket a gyengülő magyar fizetőeszköz is csábított – írja a napi.hu.
A NAV adatai szerint a hazai kutak benzinforgalma márciusban 31 százalékkal emelkedett éves bázison, ami rendkívül magas szám.
Ennél csak 2021 áprilisában láthattunk komolyabb emelkedést, de ott a járvány miatti alacsony bázis volt az ok. Az áprilisi 19,3 százalékos és a májusi 10,3 százalékos többlet is szokatlanul magasnak számít.
Májusban 189,6 millió liter benzin fogyott, ami több mint a 2019. augusztusi, főszezoni mennyiség (186,2 millió). Mostanra a 12 havi gördülő (az adott és a megelőző 11 hónap adata) magyar benzinfogyasztás masszívan 2 milliárd liter fölött van, amire korábban nem volt példa.
A gázolaj esetében még ennél is nagyobb a változás. A májussal végződő 12 hónapban több mint 4 milliárd liter gázolaj fogyott, ami példátlan Magyarországon.
Az évesített üzemanyag-fogyasztás idén májusban meghaladta a 6,1 milliárd literes összeget, és ez szintén rekorddöntés.
Az állam csak az üzemanyagok jövedéki adójából 262,9 milliárd forint bevételhez jutott az első 5 hónapban, ez 6,7 milliárddal több, mint egy éve ilyenkor. A jövedéki adó fix, az árstopos termékek jövedéki adóját pedig a kormány két lépésben jelentősen csökkentette:
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)