Az orosz–ukrán háború brutális üzemanyagár-emelkedéshez vezetett, de ez a folyamat már a koronavírus-járvány utáni keresletnövekedéssel megindult. Európában több ország is ársapkát vezetett be, ez védi a fogyasztókat, de a tényleges piaci árakra nincs hatása. Kifejezetten rossz hír, hogy a magyarok külföldi közkedvelt üdülőövezeteiben is jelentős az áremelkedés, amit a forintgyengülés még fájdalmasabbá tesz.
Nyugat-Európában már kezd drámai lenni a helyzet és az árak az 1973-as olajválság idejére emlékeztetnek. A legtöbbet jellemzően Európa északi államaiban kell fizetni. A magyarok kedvelt nyaralási úti céljainál pedig közelít az 1000 forintos literenkénti üzemanyagár. Érdemes rákészülni, ha autóval tervezik a külföldi nyaralást, ahogyan arra is, hogy a forint elmúlt napokbeli gyengülése miatt mindez még többe is fájhat az utazóknak.
A benzin ára az euróövezet közel 20 országában meghaladta a 2 eurót literenként. Az árak emelkedését elsősorban az Oroszország és Ukrajna közötti konfliktushoz kapcsolódó ellátási problémák okozzák, de a trend már a koronavírus-járvány után elkezdődött. Csak Oroszországban és Fehéroroszországban kell 1 eurónál kevesebbet fizetni az üzemanyagért.
Az ukrán válság előtt Oroszország az Európai Unió kőolajszükségletének több mint negyedét szállította.
A benzin literenkénti átlagára rövid időre már 2 euró fölé szökött a háború február végi kitörése után, de a legutóbbi növekedésnek már strukturális okai is vannak: egyrészt a kínálati oldalon hiány van, másrészt a nyári hónapokban az idén a járványvédelmi korlátozás nélküli nyaralások miatt tovább élénkült a kereslet. A mezőgazdasági munkák nagyja is ilyenkor zajlik jelentős dízelkeresletet támasztva. Magyarországon egyébként bizonyos esetekben még tudnak kedvezményes, 480 forintos dízelt tankolni a gazdák a benzinkutakon.
Egy évvel ezelőtt egy liter benzinért átlagban az euróövezetben 1,30 eurót kellett fizetni, az idei év elején pedig literenként 1,55 euró körül mozgott. Ez azt jelenti, hogy az árak az elmúlt egy évben több mint 50 százalékkal, 2022 eleje óta pedig közel 30 százalékkal emelkedtek.
Egy liter üzemanyag ára az európai országokban. Az összegek euróban értendők, továbbá az adatfelvétel 2022. július 4-én történt.
Ország | Benzin (Euro 95) | Dízel | LPG |
Albánia | 2.076 | 2.136 | 0.677 |
Andorra | 1.863 | 1.818 | Nincs adat |
Ausztria | 2.125 | 2.111 | Nincs adat |
Fehéroroszország | 0.712 | 0.712 | 0.382 |
Belgium | 2.106 | 2.174 | 0.789 |
Bosznia-Hercegovina | 1.821 | 1.899 | 0.854 |
Bulgária | 1.758 | 1.828 | 0.794 |
Horvátország | 1.892 | 1.973 | 1.053 |
Ciprus | 1.862 | 2.027 | Nincs adat |
Csehország | 1.974 | 1.983 | 0.833 |
Dánia | 2.447 | 2.296 | Nincs adat |
Észtország | 2.210 | 1.985 | 0.889 |
Finnország | 2.456 | 2.406 | Nincs adat |
Franciaország | 2.067 | 2.103 | 0.883 |
Németország | 1.878 | 2.030 | 1.028 |
Görögország | 2.437 | 2.115 | 1.097 |
Magyarország | 1.945 |
2.069 | 0.963 |
Izland | 2.523 | 2.498 | Nincs adat |
Írország | 2.210 | 2.190 | Nincs adat |
Olaszország | 2.108 | 2.076 | 0.824 |
Lettország | 2.060 | 2.062 | 0.830 |
Litvánia | 2.006 | 1.996 | 0.814 |
Luxemburg | 1.882 | 1.937 | 0.780 |
Észak-Macedónia | 1.800 | 1.733 | 0.879 |
Málta | 1.366 | 1.233 | Nincs adat |
Moldova | 1.680 | 1.596 | 0.868 |
Hollandia | 2.370 | 2.220 | 0.998 |
Norvégia | 2.518 | 2.546 | Nincs adat |
Lengyelország | 1.690 | 1.705 | 0.754 |
Portugália | 2.123 | 2.030 | 0.931 |
Románia | 1.730 | 1.850 | 0.853 |
Oroszország | 0.902 | 0.929 | 0.344 |
San Marino | 1.945 | 1.921 | 0.806 |
Szerbia | 1.779 | 1.893 | 1.019 |
Szlovákia | 1.981 | 1.984 | 0.897 |
Szlovénia | 1.756 | 1.842 | 1.018 |
Spanyolország | 2.125 | 2.081 | 1.058 |
Svédország | 2.187 | 2.487 | 1.277 |
Svájc | 2.247 | 2.359 | 1.271 |
Törökország | 1.472 | 1.557 | 0.609 |
Ukrajna | 1.675 | 1.869 | 1.250 |
Egyesült Királyság | 2.268 | 2.360 | 0.874 |
Magyarországon a kormány – októberig biztosan – árplafont állapított meg az üzemanyagra, és 480 forintban maximalizálta a literenkénti árat. Ezt a kedvezményt a magyarok mellett jelenleg csak azok az európai uniós állampolgárok vehetik igénybe, akik olyan tagállamból jönnek, ahol szintén van árplafon. Ezt rendszámtábla alapján ellenőrzik a benzinkutakon. A kormány ezzel próbálja kivédeni a túlzott benzinturizmus negatív hatásait, miután a kisebb, határ menti benzinkutaknak már egyébként is nehézséget okozott az árstop alkalmazása melletti működés.
Németországban 9 eurós kedvezményes havibérleteket adtak a tömegközlekedésre, hogy vonzóbbá tegyék ezt a lehetőséget és csökkentsék az üzemanyag-felhasználást az autókban. Ez részben egy keresletcsökkentő intézkedés, de klímavédelmi célja is van.
Franciaország, Olaszország, Németország és Bulgária is drasztikusan csökkentette az üzemanyagra kivetett adót. Ezzel mesterségesen mérsékelték a benzinárakat. A közgazdászok aggódnak amiatt, hogy az ilyen politika tartós fenntartása negatív hatással lehet a kormányok bevételére, és végül hosszú távon nem fejt ki árcsökkentő hatást. Hiszen elképzelhető, hogy a kereskedők megemelik annyival az árat, amennyivel az adók csökkentek.
Horvátország és Szlovénia azon országok közé tartozik, amelyek valamilyen formában befagyasztották az árakat vagy maximálták az üzemanyagárakat a benzinkutakon, hasonlóan a magyar rendszerhez, a magyarnál magasabb árszinten.
Horvátországban – ahol legutóbb július 4-én döntöttek az intézkedés meghosszabbításáról – például az autópályák melletti kutakra nem vonatkozik az árstop, az ország összes benzinkútjának 94 százalékára viszont igen. Így az eurosuper 95 ára marad 13,50 kuna, az eurodízelé pedig 13,08 kuna. A prémium-üzemanyagok szabadárasak mindenhol. Zágráb emellett rögzítette a nagykereskedelmi árakat is, ezek nem haladhatják meg a rögzített kiskereskedelmi árakat. A kormány egyúttal meghosszabbította a rögzített kereskedői árrésre, valamint a benzin és a gázolaj jövedékiadó-mértékének csökkentésére vonatkozó rendeletét is.
Szlovéniában az új kormány június 21-től megszüntette az ársapkát, amely szerint az eurosuper 95 kiskereskedelmi árát 1,560 euróban, nagykereskedelmi árát 1,540 euróban, az eurodízel kiskereskedelmi árát 1,668 euróban, nagykereskedelmi árát 1,648 euróban határozta meg. Viszont június 24-től bevezette az autópályákon kívüli töltőállomásokon az árrésszabályozási rendszert, miközben teljesen liberalizálta az autópálya-hálózat mentén fekvő benzinkutakon a díjszabást. Július 4-től pedig egészen július 18-ig tovább csökkentette az üzemanyagok kiskereskedelmi árrését az autópályákon kívüli töltőállomásokon. Az autópályákon a piacvezető Petrol szlovén olajvállalat benzinkútjain az eurosuper 95 ára jelenleg 1,851 euró, a gázolajé 1,895 euró, míg az OMV töltőállomásain ugyanaz az üzemanyag 1,944, illetve 2,024 euróba kerül.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)