A Magyar Nemzeti Bank újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított a határon átnyúló szolgáltatóként működő NOVIS biztosító ellen. A jegybank főként a társaság panaszkezelési és ügyfél-tájékoztatási gyakorlatáról gyűjt információkat, valamint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabályoknak való megfelelést is ellenőrzi.
Az MNB korábban megakadályozta a NOVIS magyarországi ügyfélkörének bővítését, így a pozsonyi székhelyű biztosító mintegy három éve nem köthet új biztosítási szerződéseket hazánkban. A társaság korábbi éves jelentései szerint ugyanakkor
az elmúlt években több ezer magyar ügyfél mintegy 20 milliárd forintnyi biztosítási díjat fizetett a NOVIS biztosítónak.
A meglévő magyarországi ügyfeleknek célszerű folyamatosan tájékozódni a NOVIS helyzetéről – figyelmeztetett közleményében a Magyar Nemzeti Bank.
A jegybank emlékeztetett: a Szlovák Nemzeti Bank (NBS) tavaly áprilisi határozata szerint a biztosító 2019. december 31. és 2020. augusztus 30. között nem a szerződésben foglaltaknak megfelelően, hanem a nyilvántartott ügyfélszámla egyenlegénél kisebb mértékben fektette be szlovákiai és határon túli ügyfelei befizetett biztosítási díjait. Az NBS arra kötelezte a NOVIS-t, hogy az érintett befektetési életbiztosítási szerződések teljes biztosítási díját a szerződési feltételek szerint fektesse be.
A Szlovák Nemzeti Bank 2020 szeptemberében elrendelte, hogy a pozsonyi biztosítónak havonta kell értékelnie és jelentenie tartalékainak megfelelőségét, és azok elégtelensége esetén nem értékesíthet újabb szerződéseket. Az NBS két hónappal később jelentősen korlátozta a NOVIS biztosító szabad rendelkezési jogát saját eszközei felett.
Az uniós jogszabályok alapján a NOVIS üzleti megbízhatósági és fogyasztóvédelmi felügyeletét a Szlovák Nemzeti Bank látja el, de a magyar ügyfelek védelmében az MNB is kezdeményezhet fogyasztóvédelmi vizsgálatot, és szükség esetén fogyasztóvédelmi intézkedést is hozhat.