Július 1-től majdnem a duplájára nőtt a cégautóadó, ehhez jött hozzá a kormány új intézkedése, mely szerint július 30-tól piaci áron lehet üzemanyagot vételezni a céges autókba. A statisztikák szerint jelenleg ezek az intézkedések a flottakezelőkön keresztül 70 ezer autót, ezentúl pedig 800 ezer céges autót érintenek ezek a módosítások. Most nekik drasztikus költségnövekedéssel kell számolniuk.
Mostanában új divat lett, hogy valaki a személyautóját megtankolja hatósági áron, majd különböző technikával ezt átrakja a céges autójába. Bár az emberi leleményesség nem ismer határokat, ez a megoldás nemcsak hogy balesetveszélyes, de egyenesen felelőtlen megoldás is. Nem mellesleg ellehetetleníti a piaci szereplőket abban, hogy el tudják osztani megfelelően a nyersanyagot. A nemzetközi elemzők szerint a most kialakult üzemanyagválság az elektromobilitási megoldások felé, illetve a mikromobilitási lehetőségekbe fogják terelni az embereket.
A statisztikák azt mutatják, hogy a Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus modellek a legkelendőbbek a céges autók körében. Ezeket az autókat a választható motorok és kérhető extrák függvényében átlagosan nettó havonta 170–220 ezer forintért biztosítják a flottakezelők – a publikus piaci információk és az augusztus elején bekért friss flottakezelői ajánlatok alapján. Ezek a költségek mindent tartalmaznak, kivéve a cégautóadót, üzemanyagot és a parkolás költséget. Ezek közül talán a legegyszerűbb számítás, hogy a cégautóadó több kritérium függvénye, de ha egy 100 lóerő körüli autóval számolunk, akkor ez a kiadás nagyjából 40-45 ezer forintot jelent a cégeknek.
Üzemanyag tekintetében két verzióval is lehet számolni, de a számítási alap az alábbi: ha az éves futásteljesítmény 100 százalékát teszik meg, akkor 30 ezer kilométer az éves megtett távolság. Ez havi bontásban 2500 km. Ha 8 litert fogyaszt egy autó 100 kilométeren, és ezzel az átlagfogyasztással számolunk, úgy 200 liter üzemanyagot fogyasztanak egy hónapban.
Tehát – ahogy azt a Park&Roll munkatársai kiemelték –, amíg a cégekre is vonatkozott a 480 forintos literenkénti ár, addig ez nettó 75 600 forintot jelentett. Jelenleg bruttó 700 forint körül alakulnak az üzemanyagárak literenként. Ha azzal számolunk, hogy az autót a munkavállaló kizárólag munkába járásra használja úgy nagyjából munkanaponként 10 kilométert ingázik. Ebben az esetben – az éves szabadnapok kivonásával – 2330 kilométert tesz meg éves szinten, tehát havi 195 kilométert használja a céges autóját. 480 forintos literenkénti árral számolva ez a távolság nettó 5 900 forintba került. Ha 700 forinttal számolunk literenként, akkor nettó 8 500 forintért tudnak tankolni,
így a havi nettó összköltség nagyjából 110 ezer forint körül alakul.
Ezeken az árakon túl még számtalan egyéb költség van, de talán a legsarkalatosabb kiadás még a céges autók parkolása. Itt a úgy számoltak a Park&Roll munkatársai, hogy feltételezhető, hogy otthoni környezetben ingyenes a parkolás. Így a díjfizetési időszakban munkahelyén tartózkodik az autóval. Az irodai parkolóhelyek havi költsége 70 eurótól indulva akár 200 euró/hónap is lehet, ez pedig a hazai devizában számolva 28 000 és 80 000 forint közötti összeg is lehet. Ha ehelyett a közterületen parkolunk 260 és 560 forint/óra költségen – havi 20 munkanappal számolva, 8 órás munkarendben –, akkor havi 40 000 és 90 000 forint költséget jelenthet. De sok esetben a munkahelyi parkolás ingyenes vagy megoldott a home office.
Összegezve: egy flottakezelt alsó-közép kategóriás cégautó fenntartása havi 238 500 és 435 000 forint közötti nettó költséget jelent mostantól.
Robbanómotoros autó | Elektromos autó | Elektromos roller | |
Jármű | Opel Astra kombi 1.2T Business Edition | Opel Mokka-e Edition | E-twow Booster ES |
Futamidő | 48 hó | 48 hó | 48 hó |
Futásteljesítmény (év) | 30 000 km | 20 000 km | 2 000 km |
Bérleti díj (hó) | 210 000 forint | 225 000 forint | 17 600 forint |
Cégautóadó | 33 000 forint | - | - |
Parkolási költség (hó) | 20 000 forint (irodaház/utca) | - | - |
Üzemanyagköltség (hó) | 110 236 forint | 40 000 forint | 433 forint |
Összes költség (év) | 4 478 835 forint | 3 180 000 forint | 216 396 forint |
Összes költség (4 év) | 17 915 339 forint | 12 720 000 forint | 865 584 forint |
* az adatokat a Park&Roll munkatársai összegezték
Minden autót természetesen képtelenség e-rollerre cserélni a cégeknél, de több olyan eset is van, amikor költségracionalizálási célból érdemes lehet a céges közlekedési palettát e-roller flottával kiegészíteni. Az e-rollerek havi nettó 30 és 60 euró közötti, tehát havi nettó 12 000 és 24 000 forint közötti költségből bérelhetők.
Ezek a díjak tartalmaznak minden olyan költséget, amelyet a céges autók flottakezelése is tartalmaz. Nem merül fel parkolási költség sem. A töltésük lakossági árammal számolva 60 forint 100 kilométerenként. Feltehetően nem ez a megoldás fogja megoldani a cégek megnövekedett költségeit, de fontos figyelni az alternatív megoldási lehetőségeket.
(Borítókép: Uwe Lein / picture alliance / Getty Images)