Miközben Európa energiaköltségei lassan soha nem látott magasságokba szöknek, Oroszország nagy mennyiségű földgázt éget el. Ez pedig arra az egy dologra tökéletes bizonyíték, hogy a nyersanyag-kereskedelem teljesen átalakulóban van. De miért égetik el a gázt az oroszok? Mi lehetne a sorsa a nyersanyagnak? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
Egyes mérések szerint a finn határ közelében lévő erőmű naponta mintegy tízmillió dollár értékű gázt éget el, a Rystad Energy elemzése szerint pedig naponta mintegy 4,34 millió köbméter gázt égetnek el. Feltehetően a gázt Németországba exportálták volna, ha a szállítások zavartalanul zajlanának. A berlini angol nagykövet szerint Oroszország azért égeti a gázt, mert máshol nem tudja eladni.
A gázvezetéken keresztül történő orosz szállításokkal nyár eleje óta vannak problémák. Az oroszok technikai gondokra hivatkoznak – vagy éppen a szankciókra – a szállítások kimaradásakor, az Európai Unió ezt politikai nyomásgyakorlásnak tekinti. Az Európai Bizottság elnöke szerint Moszkva fegyverként használja a gázt.
Portovaja, ahol maga az égetés zajlik, egy kompresszorállomás közelében található, az Északi Áramlat 1 gázvezeték kezdeti szakaszánál. Bár a gázégetés a feldolgozás során gyakori jelenség – ennek lehetnek műszaki vagy biztonsági okai –, a mostani mértéke jelentős méreteket öltött. Feltehetően a korábban említett nagykövetnek igaza lehet, az oroszok nem tudják hirtelen máshova szállítani a nyersanyagot.
Pletser Tamás, az Erste energetikai szakértője az Indexnek úgy foglalta össze, hogy az orosz földgáz szállításának két korlátja van: egyrészt az LNG-kapacitások bővítése, másrészt a vezetékes hálózat keleti irányba történő kiépítése.
Az utóbbi problémára jó példát hozott Pletser Tamás: öt-hat éven keresztül építették a Szibéria 1-et, amelynek 38 milliárd köbméter a teljes kapacitása. Ezt soha nem használták ki teljesen, tavaly a számítások szerint tízmilliárd köbméter volt a szállítás. A tervek szerint 2025-re sikerülhet a névleges, 38 milliárdos mennyiséggel feltölteni a vezetéket, de 2014-ben is hasonló terveket vázoltak fel az oroszok 2019-re. A kínai nagy nyitás tehát elmaradt orosz részről, bár lenne piaca a nyersanyagnak az ázsiai országban.
A hírek szerint az orosz tározók is kezdenek megtelni. A történelmileg szabott útvonalakon a szállítás jelenleg politikai okokból nem rendeltetésszerűen zajlik, így le kell állítani a kitermelést. Bár a gázmezők kitermelése – ellentétben az olajkitermeléssel – lefojtható, ennek van egy műszakilag szabott ideje. Így a termelt gázt, amelyet nem szállítanak el, ki kell ventilálni a légkörbe, vagy el kell égetni. Bármennyire meglepő, az előbbi jóval környezetszennyezőbb, mint az utóbbi.
Nem mellesleg – ahogy arra Pletser Tamás felhívta figyelmet – ha ezt a földgázt elhasználták volna, a szállítást követően amúgy is elégették volna. Ezzel teljesen összhangban van a nemzetközi szakértők véleménye is:
a felesleges földgáz elégetése sokkal jobb, mintha a metánt tartalmazó nyersanyagot egyszerűen kiengedték volna a légkörbe.
Gyakorlatilag biztosra vehető, hogy ez a mostani földgázégetés egy működési okokból hozott, tudatos döntés volt. Az üzemeltetők egyébként is tartózkodnak attól, hogy ténylegesen leállítsák a kitermelést. Ilyenkor attól tartanak, hogy technikailag nehéz, illetve költséges lehet újraindítani. A mostani orosz földgázégetés képei egyvalamit biztosan jól szemléltetnek: az évtizedek óta bevett energetikai kereskedelem a feje tetejére állt.
(Borítókép: Gázfeldolgozó üzem Szurgut közelében, Oroszországban. Fotó: Alexander Zemlianichenko Jr. / Bloomberg via Getty Images)