Százra tehető azoknak a magyar benzinkutaknak a száma, amelyek – jellemzően a hét második felére – egyik vagy másik hatósági áras üzemanyagfajtából kifogynak, nyilatkozta a Népszavának Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke.
A kis kutaknak ígért állami támogatásról szólva Egri Gábor elárulta: augusztus 19-én az állami Ifka Kft. honlapján – az Agrárminisztérium ígéretének megfelelően – megjelent az igénylőfelület. A kifizetések ezen a héten részben elindultak, de míg kúthálózatonként kezdetben 2,3 millió euró támogatás járt, azóta ez 400 ezer, majd 200 ezer euróra csökkent – tette hozzá.
„Bár az Ifka-támogatás éhen halni nem engedi a kis kutakat – annál is kevésbé, mert a juttatás előfeltétele a működés fenntartása –, változatlanul piaci kiszorítás áldozatainak érezzük magunkat. Legalábbis úgy látjuk, hogy a pálya meglehetősen a Mol, illetve a »márkás« vagy »színes« láncok felé lejt” – nyilatkozta a fehér kutakat képviselő szervezet elnöke.
Egri Gábor felelevenítette, hogy a hatósági benzinár bevezetéséig a kis kutak elsősorban kedvezőbb áraikkal vonzották magukhoz az autósokat, az ársapka bevezetése után azonban ezek az egységek elveszítették a törzsvásárlóikat, hiszen 2021 novembere óta mindenhol ugyanannyiért tankolhatnak.
Miután a kormány az alapüzemanyagok nagykereskedelmi ársapkáját is 480 forintban húzta meg, a kis kutak addigi beszállítói, az importőrök egyszerűen eltűntek a piacról, ebből kifolyólag a családiak rákényszerültek Mol szigorú szerződéses feltételeit elfogadni – mutatott rá a szakértő.
Amikor a súlyos üzemanyaghiányról kérdezték, Egri Gábor a következő választ adta:
Ez az állapot még 2-3 hétig fennállhat. Utána visszatérhet a piacra az OMV schwechati finomítója és a Mol százhalombattai karbantartása is befejeződhet. Nem tartom kizártnak, hogy októbertől a piaci üzemanyagárak is becsúszhatnak 480 forint alá, gazdasági alapon is megteremtve a kivezetés – Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter által szintén megpendített – lehetőségét.
Egri Gábor szerint a tömeges kútbezárások azért maradtak el egyelőre, mert a szövetség erőteljes fellépésének köszönhető támogatás még valahogy életben tudja tartani a mintegy ezer, nagy lánchoz nem tartozó hazai töltőállomást.
Ismereteim szerint ez idő alatt néhány tucat kútüzemeltető húzta le végleg a rolót. Bár a novemberi szabályok alapján ezek üzemeltetését a Molnak át kellett volna vennie, ilyen azóta sem történt. A témában azt nyilatkozták, hogy nem az egyes kutak, hanem a térségek üzemanyag-ellátásának biztonságára ügyelnek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kivéreztetett kis kút ügyfeleit a Mol vagy más színes láncok környékbeli egységeire invitálják. Ez nem biztosítja a térségek ellátását
– fejtegette a Népszavának a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke, aki nemrég az Indexen futó Kibeszélő vendége volt.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)