Az idei első fél évben a magyar közúti fuvarozók költségei mintegy 22-23 százalékkal nőttek a 2021-es év egészéhez képest, ebből az első fél évben a fuvarozók 13-15 százalékot tudtak érvényesíteni áraikban.
A Közúti Fuvarozási Árindex a közúti fuvarozást érintő árhatásokat mutatja a húsz legnagyobb hazai fuvarozó több ezer kamionjának adatai alapján.
Lajkó Ferenc, az indexet kidolgozó DigiLog Consulting ügyvezetője a Magyar Közgazdasági Társaság hétfői online szakmai rendezvényén elmondta:
a jogos és a fuvarozási árban érvényesített költség közötti 8-9 százalék különbözet olyan probléma, amely hatással lehet az ellátási láncra.
A Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztályának elnöke kiemelte: az első fél évben mért költségnövekedésben az üzemanyag 14 százalékot, a gépkocsivezetők bére 5 százalékot, a tranzitdíj 3 százalékot tett ki, de befolyásolta még a költségeket az infláció és az alapkamat alakulása is – írja a HVG.
A magyar közúti árufuvarozás jelentőségét bemutatva Lajkó Ferenc elmondta: a hazai áruszállítás 70 százalékát adják, Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezret tesz ki, a magyar foglalkoztattak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók.