Az energiaválság és a jelenlegi gazdasági helyzet miatt akár negyven százalékkal, azaz negyedévente egymillió járművel is visszaeshet az európai autógyártás volumene.
Az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet által Winter is coming címmel publikált tanulmány szerint már a járványvédelmi intézkedések is kikezdték a járműipar ellátási láncait, és a helyzeten csak tovább súlyosbított az energiaárak emelkedése.
Tekintettel az Európában egekbe szökő energiaárakra, fennáll a veszélye annak, hogy egy kemény tél esetén egyes autóipari ágazatokban leállnak a gyártósorok
– jelzi a tanulmány. A dokumentum arra is felhívja a figyelmet, hogy ezzel a problémával nem csak az európai autógyártóknak kell szembenézniük, hiszen beszállítóként a világon mindenhová exportálnak alkatrészt és részegységeket.
Edwin Pope, az S&P Global Mobility elemzője a Reuters hírügynökségnek elmondta: az autóipar átvészelheti ugyan az előttünk álló téli szezont, ha azonban Európának nem lesz kész terve a következő télre, azt sok beszállító már nem éli túl.
Aggódom amiatt, hogy a régióban néhány magasan kvalifikált kisipari vállalkozás vagy csődbe megy, vagy egyszerűen feladja
– mondta Pope.
A prognózist még az Északi Áramlat vezetékek ellen a múlt hónap végén elkövetett szabotázs előtt készítette el az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet.
Az Index egyik korábbi cikkében arról is olvashatnak, hogy Magyarországon jelentősen megcsappant a kereslet az új autók iránt 2022 első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint – bár az utóbbi két évtized legnehezebb időszakát éli az autóipar – korántsem drámai a helyzet. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke úgy látja: a következő egy-másfél évben nem éli virágkorát az újautó-kereskedelem, mivel az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánszemélyek jelentős része kieshet az újautó-piacról.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a Datahouse adatai alapján közölte, hogy mintegy 85 769 személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon az idei év első kilenc hónapjában, amellyel 9,3 százalékos visszaesést produkált a magyar autópiac 2021 azonos időszakához képest.
A használt autók hazai piacán trendforduló alakult ki: bár egyre nagyobb számban kínálnak eladásra gépjárművet, az irántuk mutatott kereslet egyre kisebb. Az árak csökkenésére ugyanakkor aligha számíthatunk.
2020 vége és 2021 vége között nagyon meredeken emelkedett a meghirdetett autók ára, így
A 2020. ÉV ELEJI 2,5 MILLIÓS ÁTLAGÁR 4,5 MILLIÓ FORINT FÖLÉ KERÜLT, éS AZ IDEI HARMADIK NEGYEDÉVBEN MÁR A 4,62 MILLIÓ FORINTOT IS ELÉRTE.
Az autók értékesítésének idejében növekedés tapasztalható. Míg 2021 során a 2020-as, átlagosan 42 napos eladási idő 38,9 napra csökkent, majd 2022 első felében tovább apadt, szeptemberben újból növekedni kezdett: a Használtautó.hu adatai szerint 2019 óta nem tapasztalt 46,8 napra, azaz a július–augusztusi átlaghoz mérten tíz nappal nőtt az autók átlagos értékesítési ideje.
Az autó luxuscikknek számít. Bár sokak számára még mindig nélkülözhetetlen, az olcsóbb árkategóriákban egyre többen gondolkoznak a gépjármű kiváltásán, mellőzésén. Mindeközben azok, akik olcsóbb használt autót szeretnénk, most egy hajszálnyit fellélegezhetnek, a kisebb versenyfutás nekik kedvez, ugyanakkor az árak érezhető csökkenésére aligha számíthatnak. A kereslet csökkenésével és a használtautó-piac kínálatbővülésével az árak emelkedése legfeljebb lassulni fog, megállni nem
– mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
(Borítókép: Colin McPherson / Corbis / Getty Images)