Trendforduló rajzolódik ki a használt autók piacán. Bár egyre nagyobb számban kínálnak eladásra gépjárművet, az irántuk mutatott kereslet egyre kisebb. Az árak csökkenésére ugyanakkor aligha számíthatunk.
Elfogyni látszanak a vevők a folyamatosan dráguló használtautó-piacról, miközben az eladók száma bővül a Használtautó.hu adatai alapján. Mindez a legtöbb árkategóriában a keresleti piac végét jelezheti.
2020 vége és 2021 vége között nagyon meredeken emelkedtek a meghirdetett autók árai, így
a 2020. év eleji 2,5 milliós átlagár 4,5 millió forint fölé került. És az idei harmadik negyedévben már a 4,62 millió forintot is elérte.
Mindeközben az új autók piacán háromnegyed éves szinten 9,3 százalékos mínusz, a használt autók importjában pedig a nyártól szintén visszaesés látható: augusztusban 11, szeptemberben már 22 százalékkal maradt el az előző évtől a használt autók importja a Datahouse adatai szerint.
Jelentősen megcsappant a kereslet az új autók iránt 2022 első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest a Datahouse adatai alapján, azonban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Knezsik István szerint – bár az utóbbi két évtized legnehezebb időszakát éli az autóipar – korántsem drámai helyzet. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint sem kell kongatni a vészharangokat, úgy véli azonban, hogy a következő egy-másfél évben nem éli a virágkorát az újautó-kereskedelem, mivel az infláció és az elszálló kamatok miatt a magánszemélyek jelentős része kieshet az újautó-piacról.
Bár a hazai tulajdonosváltások alakulását még csak augusztusig bezárólag láthatjuk, a Használtautó.hu elemzése markáns trendfordulót jelez: szeptemberben az idei éves adatokat nézve a legtöbb autót hirdették meg, de a keresések száma már a legkisebb volt.
Az autót értékesítésének idejében növekedés tapasztalható. Míg 2021 során a 2020-as, átlagosan 42 napos eladási idő 38,9 napra csökkent, majd 2022 első felében tovább apadt, szeptemberben újból növekedni kezdett: a Használtautó.hu adatai szerint 2019 óta nem tapasztalt 46,8 napra, azaz a július–augusztusi átlaghoz mérten 10 nappal nőtt az autók átlagos értékesítési ideje.
A korábbi prognózisok immár valósággá váltak. Az autó luxuscikknek számít. Bár sokak számára még mindig nélkülözhetetlen, az olcsóbb árkategóriákban egyre többen gondolkoznak a gépjármű kiváltásán, mellőzésén. Mindeközben azok, akik olcsóbb használt autót szeretnénk, most egy hajszálnyit fellélegezhetnek, a kisebb versenyfutás nekik kedvez, ugyanakkor az árak érezhető csökkenésére aligha számíthatnak. A kereslet csökkenésével és a használtautó-piac kínálatbővülésével az árak emelkedése legfeljebb lassulni fog, megállni nem
– mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)