A kedvezőtlen gazdasági folyamatok a virágpiacon is éreztetik hatásukat, a hazai előállítású és importtermékeknél is 20-30 százalékos áremelkedéssel kell számolniuk a vásárlóknak, ugyanakkor az Indexnek nyilatkozók szerint a drágulást a lakosság számottevően nem érzi majd meg. Mindenszentekre már nyár óta készülnek a termelők, így áruhiánytól nem kell tartani.
„A termelők nyár óta készülnek mindenszentekre, a több hónapos munkának köszönhetően áruból nem lesz hiány” – mondta Treer András, a Flora Hungaria Nagybani Virágpiac szakmai tanácsadója. Főként családi vállalkozások, termelők gondoskodnak arról, hogy elengedő készlet álljon rendelkezésre a többi közt az ünnep slágertermékének számító krizantémból, amiket már júniusban elültetnek. Emellett pedig az egyéb kiegészítő termékekből is kellő mennyiség található a boltok polcain – tette hozzá a szakember.
Az energia, a műtrágya, valamint a termeléshez használt input alapanyagok árának emelkedése az európai kereskedők körében a termelés visszafogását indukálta, ennek ellenére jelenleg nem beszélhetünk a pandémia idején tapasztalt importhiányról.
A november elsejei időszak motorját nem az importvirágok, hanem a magyarországi termelők termékei hajtják
– mondta a szakmai tanácsadó.
A mindenszentekkor eladásra kínált termékek döntő többsége hazai termelők kezei körül kerül a boltok polcaira – nagyjából háromezer családi vállalkozás felel megközelítőleg 17 millió termék előállításáért, amibe beletartoznak a vágott és a cserepes virágok is.
A napjainkat körülölelő negatív gazdasági hatások a virágpiacot is érintik – mondta Treer András, aki példaként említette az elszálló energiaárakat, továbbá az emelkedő szállítási költségeket. Ezek hatására pedig kereskedői oldalon érzékelhető a költségek növekedése.
Treer András szerint mindez inkább a kiskereskedőknél jelenik meg. Számukra ugyanis, a nagykereskedőkkel ellentétben, nem annyira a termelői árak emelkedése, hanem inkább a bérek növekedése, illetve a rezsiszámla kigazdálkodása okoz fejtörést.
Mindez azonban nem feltétlenül köszön vissza az egyes termékek árában, ugyanis számos kereskedő dönthet úgy, hogy „lenyeli” a költségnövekedést, ha pedig mégis beépíti az árba, akkor igyekszik ezt úgy megtenni, hogy azt a vevő pénztárcája kevésbé érezze meg. Jelenleg azonban nem tapasztalható általános, számottevő drágulás a virágpiacon.
– mondta Treer András.
Hasonlóan vélekedik Boross Dávid, az Oázis Kertészet ügyvezető igazgatója is, aki szerint
a kedvezőtlen gazdasági hatások miatti költségnövekedés az árakban is jól lekövethető – ez 20-30 százalékra tehető, függetlenül attól, hogy hazai előállítású vagy importtermékről van szó.
Árnyalja a képet azonban, hogy olyan kis tételekről van szó – például egy krizantém, vagy akár egy temetőbe szánt mécses –, aminek az ára eleve nem túl magas, így az áremelkedés nem olyan mértékű, amit a lakosság számottevő módon megérezne.
A november elsejei forgalommal kapcsolatos pontos becslésekbe nehéz bocsátkozni, de a szakma bizakodó, a kereskedők jó forgalomra számítanak.
Az olyan élővirágoknak is jó piaca van a november elsejei időszakban, amik jól bírják az ilyenkor szokásos időjárást, de a keresztény hagyományokkal rendelkező országokban a krizantémok adják az eladott virágok többségét. Treer András azt javasolja a vevőknek, hogy nyissanak más termékek, például az évelő növények irányába, amelyek szintén nagyon jól mutatnak a sírokon.
Nehéz arra nézve általános adatot mondani, hogy az éves virágforgalom mekkora hányadát fedi le a november elsejei időszak, de az ünnepek általában nagyobb eladási számokkal járulnak hozzá az éves forgalomhoz – tette hozzá Boross Dávid, aki szerint „sokan vannak, akik a mindennapi stresszt a kerti munkában vezetik le, ez pedig a kertészetek forgalmában is nyomon követhető. A kertészkedés még mindig az egyik legolcsóbb hobbi”.
(Borítókép: Krizantémot vesz egy nő egy ungvári piacon mindenszentek előtt 2021. október 27-én. Fotó: Nemes János / MTI)