Az Analyst nevű görög kutatóközpont szerint „ketyegő bomba” a cseppfolyósított gáz (LNG) hajókon keresztüli szállítása Európába. Az intézet elemzésében úgy vélik, a vezetékes szállításhoz képest a szállítási feltételek miatt egy kiszámíthatatlan és megbízhatatlan módszerről van szó, továbbá a szállítmányok időzítése is az iparági befektetőktől függ.
Az Analyst állásfoglalásában az áll: a vezetékes gázkereskedelem kiszámítható, megbízható, és mindkét fél által elfogadott árak jellemzik. Ezzel szemben az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem inkább számít megbízhatatlannak, amit tovább súlyosbít, hogy olyan árturbulenciák jellemzik, amelyeket spekulánsok alakítanak – szúrta ki az elemzést a Makronóm.
Fontos megjegyezni: az elmúlt hetekben a nemzetközi kutatóintézetek egyre inkább azt jelzik, hogy a megfelelő földgáztárolói szint és a várhatóan enyhe tél miatt nem az előttünk álló tél, hanem azt követő lesz a kérdés. Hiszen akkor már nem fog az előző évekhez hasonló mértékben földgáz érkezni Oroszországból. Tehát az igazi teszt jövőre lesz Európában.
Az Analyst kutatóközpont felhívta arra a figyelmet, hogy múlt hétfő délután a földgáz ára a holland „ICE-Endex” energiatőzsdén a történelemben először negatívban állt. Ennek értelmében ha valaki földgázt akart volna eladni, akkor fizetnie kellett a vásárlóknak, ahelyett hogy neki fizettek volna. A görög intézet szerint ez nem okozhat nagy meglepetést, mivel a bolygón lévő 641 cseppfolyósítottgáz-szállító tanker közül legalább hatvan Európában horgonyoz.
Mert nem tudják vagy nem akarják kirakni rakományukat annak ellenére, hogy tehetetlenségük napi 500 000 dollárba kerül.
A kutatóintézet szerint ezt a jelenséget megmagyarázza az a tény, hogy az Európai Unióban átlagosan közel 94 százalékban tele vannak a tárolók, míg a legfontosabb importpiacokon egyáltalán nincs tárolóhely – itt Németországra és Olaszországra gondoltak. Szerintük emiatt csak annyi gázt lehet a hálózatba betáplálni, amennyi elfogy. Jelenleg viszont ez elég alacsony mértékű, hiszen az európai átlaghőmérséklet még mindig magas az időszakhoz képest.
Közép-Európában akár 8 fokkal magasabb a hőmérséklet az átlagnál.
Az intézet továbbá azt is kiemeli: mindezzel párhuzamosan nőtt a cseppfolyósított gáz hajókon történő tárolása is, mert számos európai ország nem rendelkezik a tároláshoz megfelelő létesítménnyel, ez pedig 10 százalékkal csökkenti az LNG-flották kapacitását.
A görög kutatóközpont szerint mindez egyet jelent: hogy egy ketyegő bombán ül Európa.
Ami szerintük majd akkor robban fel, amikor elkezd csökkenni a hőmérséklet, és az LNG-kereskedők tömeges csőd veszélyével néznek szembe.
A csökkenő hőmérséklet a fogyasztás meredek emelkedéséhez vezet majd, és a számításaik szerint az európai terminálokon a kirakodási és visszagázosítási képességek nem elegendők ahhoz, hogy a tartályhajókból a gázt gyorsan eljuttassák a hálózatba.
Ezen túlmenően fennáll az a veszély is, hogy az iparág spekulánsai megvárják az árak emelkedését, hogy eladják rakományaikat.
Az Analyst szerint míg a vezetéken keresztüli gázkereskedelem kiszámítható, megbízható, és mindkét fél által elfogadott árak jellemzik, addig az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem kaotikus és megbízhatatlan, ráadásul irracionális árdinamikával jár együtt.
(Borítókép: Egy LNG-hajó tartályai. Fotó: Dwayne Senior/Bloomberg via Getty Images)