Átfogó program igyekszik a banki ügyfeleket megvédeni attól, hogy az egyre kifinomultabban támadó banki csalók áldozataivá legyenek – a bűnözők már nem elégszenek meg a számlánk kiürítésével, még hitelt is vesznek fel helyettünk. Az embereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy a pénzüket úgy tudják a legjobban megvédeni, ha vigyáznak az adataikra.
KiberPajzs néven közös oktatási és kommunikációs együttműködésről döntött a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet és az Országos Rendőr-főkapitányság.
Kandrács Csaba, az MNB felügyeleti alelnöke a program elindítását azzal indokolta, hogy az elmúlt időszakban a koronavírus-járvány alatt számottevően bővült az elektronikus kommunikáció – bizonyos szegmensekben akár 15-20 évnyi digitális ugrás történt. Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára szerint a Bankszövetség 3 éve kezdett el az eddigieknél is hangsúlyosabban foglalkozni a digitális bűnözés elleni fellépéssel, hiszen látható volt, hogy a pandémia idején olyan ügyfélkör is megjelent a digitális térben, akiknek nincs megfelelő tapasztalata.
Mára már olyan professzionális csalási módszerek terjednek – például hatalmas call-centereket működtetnek a nemzetközi bűnözők –, amelyek még a rátermettebb bankolókat is meg tudják téveszteni – tette hozzá.
A KiberPajzs projekt keretében épp ezért többszintű célt tűztek ki a résztvevők, akiknek a munkáját a kereskedelmi bankok, a kártyatársaságok, a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság és a Digitális Jólét Program is segíti.
Kandrács Csaba szerint jól látható, hogy a bűnözők most nem a banki struktúrát, hanem az ügyfeleket támadják. Őket elsősorban érzelmi manipulálással, illetve megtévesztéssel veszik rá arra, hogy a kezükre játsszanak.
Míg 2017 második negyedévében mindössze kilenc olyan esetet jegyeztek fel a bankok, amikor átutaláson keresztül történt a károkozás, addig tavaly már 2500, idén pedig csak márciustól június végéig 1090-szer történt visszaélés az elektronikus utalások terén.
A károk értéke az öt évvel ezelőtti 41 millióról 1,73 milliárd forintra emelkedett.
Miután pedig a csalások döntő részében az ügyfél tevőlegesen vesz részt – ő adja meg az adatait, vagy ő maga indítja el a tranzakciókat –, így viszont a károkat is saját maga viseli. Ezért vált mára alapvető fontosságúvá az „elsődleges védelmi vonalnak” számító ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése, és felkészítésük a kiberkockázatok kezelésére.
Az MNB alelnöke a napokban az Indexen megjelent főbb csalási módok listáját újakkal is kiegészítette.
Kovács Levente szerint mindig is gyanakodni kell, ha a banki partner sürgeti, hogy gyorsan lépjünk, illetve fontos az is, hogy gyanakodjunk, ha túl szép ajánlatot kapunk.
A jegybank alelnöke kitért arra is, hogy a KiberPajzs részeként az intézmények és a piaci szereplők átfogó oktatási programot indítanak az ügyfelek digitális pénzügyi tudatosságának fejlesztése érdekében. Itt minden ügyfélkörnek igyekeznek a rájuk jellemző csalási módokra felhívni a figyelmét: az unokázós csalóktól a fiatalok netezési szokásaiban rejlő kockázatok feltárásán keresztül a vállalati ügyfélkörre jellemző csalásokra is törekednek rávilágítani. Továbbá kézzelfogható tanácsokat is megosztanak majd az ellenük való védekezési lehetőségek bemutatásával.
A KiberPajzs program keretében az intézmények egységes arculatú, egyszerű üzenetekkel mutatják majd be a főbb csalási formákat. Így az adathalászat különböző változatait, a hamis banki hívásokat vagy sms-eket, a meghamisított banki weboldalakat, a hamis tranzakciók jóváhagyatási formáit, a csaló befektetési vagy egyéb online ajánlatokat, illetve a közösségi média segítségével történő személyesadat-lopásokat.
A KiberPajzs másik célja a kiberbiztonsági hatósági és piaci folyamatok elemzése, a hazai és nemzetközi szakmai tudásmegosztás és jógyakorlatok gyűjtése és beépítése a banki folyamatokba.
Ezzel kapcsolatban Kandrács Csaba jelezte, az MNB a közeljövőben ajánlást és vezetői körlevelet tervez kibocsátani a digitális pénzügyek biztonságát elősegítő lépésekről a bankok számára. Ezek leginkább megoldási javaslatokat tartalmaznak majd. Az alelnök az Index kérdésére például olyan ajánlások kiadását jelezte, amely például a bejelentések feldolgozásának gyorsítását, a visszaélések gyorsabb bejelentését írja elő a pénzügyi közvetítőrendszer tagjai számára.
A harmadik vonal a megfelelő, a pénzügyi szabályozáson túlmutató változásokat célozza. Ezzel kapcsolatban az MNB alelnöke fontosnak nevezte, hogy a fogyasztóvédelem az új kormányzati struktúrában az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá került, mivel így a szükséges, más ágazatokat érintő szabályozások is gyorsabban készülhetnek el. Az érintettek szerint fontos lenne a távközlési jogszabályokban valamilyen módon megoldani azt, hogy a hamis hívószámkijelzés is bűncselekmény legyen – sok esetben bankunk „számáról” hívnak a csalók.
Emellett pedig – miként azt Kovács Levente hangsúlyozta – fontos a nyilvánosság egyéb utakon történő elérése is. Az MNB novemberben plakátkampányt indít a legjellemzőbb csalási módokra való figyelemfelhívással, de az érintettek rendszeresen a sajtón keresztül is beszámolnak majd az új és új visszaélési módokról.
A legfontosabb, hogy az ügyfelekben tudatosítsuk a XXI. század legnagyobb kihívását: az adat a legnagyobb kincs. De az adat az egyéné, elsősorban neki kell azt megvédenie
– mondta Kovács Levente. A KiberPajzs program szervezői bíznak benne, hogy az ügyfelek, a hatósági és piaci szereplők együtt „golyóálló” védelmet alkotnak a digitális bűnözők ellen.
(Borítókép: Artur Widak / NurPhoto / Getty Images)