Magyarország egyre fontosabb szereplő az autóipari kutatás-fejlesztésben – mondta Palkovics László leköszönt technológiai és ipari miniszter a kormány képviseletében tartott beszédében az osztrák autóipari fejlesztőcég, az AVL által Zalaegerszegen, a ZalaZONE tesztpálya mellett létesített járműtechnikai központ avatásán.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn jelentette be, hogy Palkovics László lemondásával megszűnik a Technológiai és Ipari Minisztérium, amelynek feladatait szétosztják több miniszter között. Palkovicsnak már megvan az új munkahelye is. Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter kedden Brüsszelben elmondta: a kormány szerkezeti átalakítása új lehetőségeket kínál tárcája számára, ezért a jövőben az N7 Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Holding Zrt. a Technológiai és Ipari Minisztériumtól a Honvédelmi Minisztériumhoz kerül, a társaság vezérigazgatója pedig Palkovics László lesz.
Palkovics László szerdán Zalaegerszegen járt, ahol a kormány képviseletében szólalt meg az osztrák autóipari fejlesztőcég, az AVL által a ZalaZONE tesztpálya mellett létesített járműtechnikai központ avatásán.
A távozó technológiai és ipari miniszter elmondta: a hazai járműipar fejlődését jól mutatja, hogy az előző évtizedben hozzávetőleg háromezer, jelenleg pedig több mint tízezer fejlesztőmérnök és kutató dolgozik ezen a területen. Az új központ 150 mérnök és tesztpilóta elhelyezésére, illetve egyszerre ötven jármű felkészítésére ad lehetőséget.
Palkovics László felidézte, hogy a magyarországi iparfejlesztés terén a kezdetektől az volt a cél, hogy az ipar high-tech, zöld és magyar legyen, amihez a kormány megtette a szükséges gazdasági, szabályozási lépéseket, illetve gondoskodott a beruházások támogatásáról, valamint a kutatás-fejlesztési és oktatási háttér megerősítéséről.
Ezek eredményeként a Covid-járvány előtt már „kifejezetten robosztus volt” az ipar erősödése, majd a járványt követően igen gyorsan megindult a növekedés.
A 2021-es, 7,1 százalékos, jelentős bővülés után az idén a második negyedévben 6,5 százalékos volt a gazdasági növekedés, meghaladva a 4,2 százalékos európai uniós átlagot
– tájékoztatott Palkovics László.
Hozzátette: szeptemberben 11,6 százalékkal volt magasabb a magyar ipar teljesítménye az egy évvel korábbinál. Az idei első háromnegyed évben pedig 6,7 százalékkal javult az ipar teljesítménye a múlt év azonos időszakához viszonyítva, az autóipar teljesítménye ugyanezen időszakban pedig közel harmadával bővült. Kiemelte, hogy a beruházások alakulása is kedvező – és ebben az autóipar áll az élen rekordértéken –, a hazai beruházási ráta megközelíti a 28 százalékot, ami az EU egyik legkedvezőbb adata.
A foglalkoztatottság 2010 óta szintén kedvezően alakul, azóta egymillióval nőtt a munkában állók száma, ami ma 4,7 millió felett van.
Palkovics szerint a járműipar fejlődését az is mutatja, hogy a hazai hozzáadott érték jelenleg 45-50 százalék, amit 2030-ra 65 százalékra lenne érdemes növelni. Arról is beszélt, hogy Magyarország az autonóm járművek fejlesztésében egymagában, az akkumulátorgyártásban pedig Németországgal együtt európai központtá válhat a következő évtizedre.
A volt miniszter jelezte: a kutatás-fejlesztésre és az innovációra szánt magyarországi források 2019-ben 700 milliárd forintot tettek ki, tavaly pedig már átlépték a 900 milliárd forintot, ez GDP-arányosan 1,64 százalékot jelent, ami 1990 óta a legmagasabb érték.
Palkovics László a grazi székhelyű AVL-konszernről elmondta: világszerte 26 országban mintegy 11 ezer munkatársat foglalkoztat a globális járműipar egyik meghatározó innovációs és kutatás-fejlesztési szereplőjeként.
Magyarországon 2002-ben telepedett le, az AVL Hungary mára élvonalbeli kutató-fejlesztő centrummá vált, három budapesti telephelye mellett Kecskeméten és most már Zalaegerszegen is csúcstechnológiás fejlesztői környezetet alakított ki, így a magyar műszaki innováció eredményei öt kontinensre juthatnak el. Az AVL emellett a ZalaZONE járműipari tesztpálya üzemeltetésében is részt vesz – jelezte a politikus.
„A társaság fejlődése azt is mutatja, hogy tovább erősödnek Magyarország és Ausztria gazdasági kapcsolatai, az idén az első hét hónapban 10,1 milliárd eurós forgalmat regisztráltak a két ország között, ami másfélszerese a tavaly azonos időszakinak. Ausztria 2020-ban a második legnagyobb tőkebefektető volt Magyarországon, a több mint 2100 osztrák cég mintegy 66 ezer embert foglalkoztat” – sorolta Palkovics László.
Helmut List, az AVL elnök-vezérigazgatója az átadáson arról beszélt, hogy a konszern idén ünnepli magyarországi működésének huszadik évfordulóját. Ma már nemcsak Budapesten van jelen a cég, hanem a járműipar egyik meghatározó helyszínén, Zalaegerszegen is, a bővítés pedig nem történhetett volna meg a felkészült magyar szakemberek nélkül. Úgy fogalmazott, hogy több kihívással is szembe kell néznie a járműiparnak, ezért is foglalkoznak Zalaegerszegen az autonóm járművekkel, vezetéstechnikai, közúti és gyalogosbiztonságot célzó kutatásokkal.
Dirk Janetzko, az AVL Hungary ügyvezető igazgatója felidézte, hogy 2018-ban kezdték el a zalaegerszegi beruházást, ahol jelenleg 35 dolgozót foglalkoztatnak, a létszámbővülést pedig „újabb lendülettel gyorsítja fel” a most átadott fejlesztőközpont. Itt akár 150 mérnök és tesztpilóta dolgozhat, illetve egyszerre ötven járművet tudnak felkészíteni.