Egyelőre még nem lehet biztosan megmondani, hogy január elsejétől meg lehet-e szüntetni az üzemanyagár-sapkát, mert nincsenek biztosítva a feltételül szabott kritériumok – vélekedtek a szakértők.
Az ATV Híradójának nyilatkozó Agrárminisztérium szerint két feltétellel maradhat meg a benzinárstop január elseje után is: ha zavartalanul érkezik a kőolaj Oroszországból, illetve ha folyamatosan működik a dunai finomító.
Az Index információi szerint azonban már a Mol saját kútjain is érezhető a készlethiány: a héten napi 70–100 közötti leürülés volt, így hívják azt, amikor elfogy az üzemanyag. Ez általában nulla szokott lenni. Jöttek is drasztikus lépések: a Mol számos kis benzinkútnak átmenetileg nem tud üzemanyagot szállítani. És bár az olajvállalat az Indexnek cáfolta a Független Benzinkutak Szövetségének azt az állítását, miszerint a független kis töltőállomások nem kapnak tőlük üzemanyagot, a helyzet elég komoly.
Eközben a Barátság vezetéken át érkező kőolajszállítás folyamatosan bizonytalan, bár a hazai kőolaj több mint hatvan százalékát csak Oroszországból lehet beszerezni. Az orosz kőolajszállítás részleges megszűnését lehet pótolni az Adria kőolajvezetéken érkező nyersanyaggal – hívta fel a figyelmet Holoda Attila. Emellett a stratégiai készletet is igénybe lehet venni.
Van egy belső tartalékunk is, hiszen a szénhidrogén-készletező szövetség tartályparkjaiban, illetve az őáltala bérelt tartályparkokban többfelé tárolnak nyers kőolajat is, illetve feldolgozott üzemanyagot is, jelenleg ennek a készletnek a rendelkezésre állási időtartama 70-74 nap
– fogalmazott a szakértő. A kőolajat részben lehet pótolni, a Dunai Finomítót azonban nem, úgyhogy ez lehet a benzinárstop igazi megmérettetése. Jelenleg hatvan százalékon üzemel – írja az ATV.
Azt is halljuk benzinkutaktól, benzinkút-üzemeltetőktől, dolgozóktól, hogy a nyugat-magyarországi régiót már a múlt héten is a pozsonyi finomítóból érkező tankerek látták el
– fogalmazott Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu alapító tulajdonosa. A jelenleg is folyamatos ellátási gondokkal kapcsolatban a szakértő leszögezte: ezek a battai finomító teljes kapacitása ellenében sem szűnnének meg.
Ha a Batta százszázalékos kapacitással működik, az sem elegendő ahhoz, hogy a teljes magyarországi hálózat zökkenőmentesen kiszolgálásra kerüljön, hiszen az ársapka miatt az importőrök továbbra sem szállítanak Magyarországra üzemanyagot, vagy csak nagyon korlátozott mennyiségben
– vélekedett. Bujdos Eszter felhívta a figyelmet, hogy az üzemanyagárak hetek óta csökkenő tendenciát mutatnak.
(Borítókép: Krakkolóüzem a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)