Érzékenyen érinti az üzemanyagokra vonatkozó hatósági árak kivezetése a taxisokat. Az önkormányzatoktól független irodák akár már holnaptól emelhetnek a tarifán, de a hatósági áron szolgáltatók is kezdeményezhetik a díjak emelését – mondta az Indexnek Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.
Érzékenyen érinti a taxisokat az üzemanyagárstop kivezetéséről szóló kormányzati döntés, de „tudomásul kell venni, hogy eddig volt egy viszonylag kedvező és hosszú ideig tartó mozgástér, ami tovább nem fenntartható” – reagált az Indexnek a lépésre Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A keddig érvényben lévő 480 forintos literenkénti üzemanyagár kedvezményezettjei közé a taxisok is beletartoztak.
„Az elmúlt napok kaotikus üzemanyag-ellátásából arra lehetett következtetni, hogy túl sokáig nem tartható fenn az üzemanyaghiány, ezért a kormány hozott egy gyors, ám annál egyértelműbb stratégiai döntést” – tette hozzá.
Az érdekképviselet vezetője arra a kérdésre, hogy egyeztetett-e velük a kabinet, úgy válaszolt: „A kormánynak nincs szüksége arra, hogy ilyen és hasonló stratégiai döntések esetében szakmai szervezetekkel egyeztessen, hiszen a szaktárcák vezetői jól ismerik a kamarák és a szakmai szervezetek álláspontját a korábbi szakmai egyeztetéseknek köszönhetően.”
Metál Zoltán szerint a taxisok kénytelenek lenyelni a békát, hogy jelentősen növekednek költségeik azáltal, hogy mostantól magasabb áron tankolhatnak.
A költségek növekedése pedig a fuvardíjakat is magával húzhatja.
Azokban a városokban, ahol a települési önkormányzatoknak nincs szerepvállalásuk a helyi taxitarifa megállapításában, akár holnaptól dönthetnek a taxisok és a fuvarszervező irodák a magasabb viteldíjak bevezetéséről. Azokban a városokban pedig, ahol hatósági áron fuvaroznak a taxisok, kezdeményezhetik a taxisok, a szakmai kamarák, valamint az érdekképviseletek a díjak emelését a költségeik komoly mértékű emelkedése miatt
– húzta alá Metál Zoltán.
A szövetség elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy a megnövekedett költségek kigazdálkodása komoly terhet ró a taxisok nyakába, sokan nem is biztos, hogy ki tudják gazdálkodni. Ez pedig jó néhány sofőr számára okozhat megélhetési problémát.
„Ha a tarifaemelés olyan mértékű lesz, ami elrettenti az utast a szolgáltatás igénybevételétől, az a taxisnak bevételkiesést jelenthet, ami ebben a zűrzavaros gazdasági környezetben nem feltétlen hiányzik” – mondta.
A Fővárosi Közgyűlés április 13-án módosította a taxirendeletet. A 33 százalékos emelést a jelentős üzemanyagár-emelkedéssel, valamint a megnövekedett inflációval és a minimálbér emelkedésével indokolták.
Ennek alapján a fővárosban a tarifák az alábbi módon emelkedtek:
A kormány 13 hónapig biztosította a kedvezményes áron való tankolást a taxisok számára, így komolytalan lenne bármilyen figyelemfelhívó akcióba fogni – utalt arra Metál Zoltán, hogy a megnövekedett terhek ellenére nem terveznek demonstrációt.
A tárgyalóasztalhoz ugyanakkor leülnének. „A kamarákkal közösen mielőbb felvesszük a kapcsolatot a kormánnyal, valamint az önkormányzatokkal, hogy mielőbb közösen megfogalmazzunk egy szakmai javaslatot a problémák gyors kezelésére” – mondta Metál Zoltán.
A Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége – mint a legtöbb taxis vállalkozást tömörítő érdekképviselet – a Taxis Tagozattal közösen levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz, amelyben konzultációt kezdeményeznek „az országban kialakult rendkívüli helyzetre való tekintettel” – olvasható a szövetség honlapján.
A levélben azt írják:
„Sajnálatos módon az idei taxis tarifa megállapodás megkötése után számos olyan esemény történt/történik (háború, hiperinfláció, energiaválság, élelmiszerárak elszabadulása), mely a korábbi megállapodást elértéktelenítette.”
Ezért javaslatot tesznek
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)