„Jobb későn, mint soha.” – Ezzel a rövid megjegyzéssel kommentálta az Indexnek Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu vezetője a kedden bejelentett kormánydöntést, amely szerint megszüntetik a több mint egy éve érvénybe lévő üzemanyag-ársapkát. Úgy látja, nem enyhülnek az árak, az ellátási problémák pedig velünk maradhatnak még egy jó darabig.
Bujdos Eszter szerint az üzemanyag-ársapka feloldásával kapcsolatban a szakmán belül régóta kongatták a vészharagokat, az áruhiány pedig már lógott a levegőben. „A mostani döntés csak a további bajoktól mentesített minket, ez nem oldja meg varázsütésre az ellátási gondokat. Decemberben még a nagykereskedők nehezen rázódnak vissza, a kutak betömködése hosszabb időt vesz igénybe” – mondta a Holtankoljak.hu alapító tulajdonosa az Indexnek, hozzátéve, januárban rendeződhet a piac.
Kígyózó sorok már nincsenek a magasabb piaci árak miatt, de készlethiány még van
– jelezte. Szerinte az ellátás tekintetében továbbra is vannak még problémák, és a közeljövőben sok jóra nem lehet számítani. Továbbra is jelentős kihívást okoz a töltőállomásoknak benzinhez jutni, „ki kell böjtölni ezt az időszakot”.
Bujdos Eszter szerint a péntek nagy vízválasztó lehet, hiszen a Mol akkor tesz ígéretet a kutaknak. Kiderül, hogy azok a töltőállomások, amelyek az elmúlt időszakban nem kaptak benzint, mikor jutnak hozzá.
„Magyarország keleti részén és az Alföldön továbbra is problémát okoz, amikor 20-30 kilométert is meg kell tenni ahhoz, hogy az ember találjon olyan benzinkutat, ahol lehet tankolni” – mondta az Index megkeresésére Bujdos Eszter.
Felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg a benzinnel van a nagyobb probléma.
Szerinte 1-1,5 hónapra van szükség, hogy normalizálódjon a piac, és nagyon sok múlik azon, hogy a százhalombattai finomító mikor tud újra 100 százalékon dübörögni – az eddigi hírek szerint erre még idén sor kerülhet.
Kaptunk olyan visszajelzést, hogy aki az ársapka ideje alatt bezárt, már fontolgatja a piaci visszalépést. Ugyanakkor erre legkorábban januárban kerülhet sor. Mindenki bízik abban, hogy a megfelelő árrés mellett lehet folytatni a munkát
– mondta lapunknak Bujdos Eszter, aki szerint a forgalmat tekintve, aki tudott, az tankolt a hétvégén, de az ünnepi készülődés miatt nem csökken érdemben a forgalom a magas árak ellenére sem. A korábbi évekkel ellentétben most januárban és februárban a szokásos visszacsökkenés mértéke nagyobb lehet, mint a korábbi években.
Az árak tekintetében azonban nem számít a közeljövőben nagyobb konszolidációra, hiszen ezt a forint árfolyama és az olajár nagyban meghatározza.
A kormány szerdán bejelentette, hogy növeli a Mol extraprofitadóját. Bujdos Eszter szerint ez felvet további kérdéseket, hiszen a kiskereskedelmi árakat nagyban meghatározza, hogy a Mol ezt mennyire építi be az áraiba, ha beépíti.
További érdekesség, hogy a kutaknak van egy energiamegtakarítási kötelezettségük. Ennek az első teljesítési határideje 2023. március 31-én lesz esedékes. Akkor kétévnyi energiamegtakarítási kötelezettséget kell rendezni, ami elég komoly terhet jelent számukra. Benzinkutanként változhat, de a költségek elérhetik a literenkénti 10 forintot is.
(Borítókép: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)