A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Wizz Air légitársasággal szemben, mivel az online jegyvásárlás során vélhetően megtévesztéssel tereli a fogyasztókat feláras szolgáltatásai felé – tudatta a GVH az MTI-vel kedden.
A tájékoztatás szerint a légitársaság vélhetően a fogyasztók döntésének szempontjából jelentős információkat hallgat el (vagy közöl későn) online felületein, hogy a drágább lehetőségek irányába befolyásolja a jegyvásárlókat. A gyanú szerint a cég elhallgatja a fogyasztók elől, hogy a legolcsóbb csomagopciót is lehetőségük van kiegészíteni elsőbbségi szolgáltatás, illetve feladott poggyász megrendelésével.
Egyes, magasabb költségű csomagopciókról a társaság megtévesztően állíthatja, hogy „akár drágább is lehet”, ha csak az utasfelvételkor foglalnak maguknak ülőhelyet – ez ugyanis vélhetően csupán más, olcsóbb csomagopcióra igaz. Emellett az online utasfelvételkor félrevezető megnevezéssel, illetve egyéb technikai megoldásokkal kapacitálhatták a fogyasztókat a feláras ülőhelyválasztásra.
A GVH tavaly ősszel átfogó gyorselemzését követően nyomatékosan figyelmeztette a Magyarországon elérhető légitársaságokat arra, hogy jegyeladási és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken. A hatóság októberben jelezte: ha az érintett piacon nem észlelhető előrelépés, versenyfelügyeleti eljárások keretében vizsgálhatja a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését.
Közölték, hogy a hasonló kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság a múlt hét elején hozta nyilvánosságra az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálat eredményeit. Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.
A GVH leszögezte, a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.
Lapunk az ügyben megkereste a Wizz Airt, válaszukat változtatás nélkül közöljük:
„A Wizz Air minden tőle telhetőt megtesz a vonatkozó jogszabályok betartása érdekében, emiatt a február 7-én indított eljárás sikeres lefolytatásához a légitársaság mindenben segíti a Gazdasági Versenyhivatal munkáját.”
(Borítókép: Joris Verwijst/BSR Agency/Getty Images)