Éves, valamint havi összevetésben is nőtt az ipari termelés volumene tavaly decemberben, továbbá 2022 egészére nézve is bővült a kibocsátás az egy évvel korábbihoz képest. Árnyalja a képet ugyanakkor, hogy iparunk továbbra is túlságosan függ a járműgyártástól.
Két százalékkal haladta meg 2022 decemberében az ipari termelés volumene az egy évvel korábbit.
Munkanaphatástól megtisztítva a termelés 5,7 százalékkal emelkedett – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A jelentős eltérést a nyers adathoz képest az okozza, hogy 2022 decemberében kettővel kevesebb munkanap volt, mint 2021 decemberében.
A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján havi szinten bővült az ipari kibocsátás. 2022 novemberéhez mérten 3,8 százalékkal. Ebben a mutatóban előrelépés könyvelhető el, tekintve, hogy ezt megelőzően – októberről novemberre 0,7 százalékkal zsugorodott az ipari termelés volumene.
2022 egészét nézve az ipari termelés volumene 5,8 százalékkal nagyobb volt, mint 2021-ben.
A legnagyobb súlyú járműgyártás, valamint a villamos berendezés gyártásának kibocsátása jelentősen nőtt, ugyanakkor a feldolgozóipari alágak többségében, köztük a számítógép, elektronikai, optikai termék, illetve az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártásában csökkent a termelés volumene.
A KSH adatainak részletes bontása egyelőre nem ismert, de a vártnál lényegesen kedvezőbb adat hátterében vélhetően a járműiparban és az akkumulátor-előállítás terén termelésbe lépő új kapacitásoknak köszönhető, ugyanakkor ezek maximális kihasználtság még várat magára – írja elemzésében Nagy János, az Erste Bank makrogazdasági elemzője. Egyrészt a régiónkban fellépő újabb gyárleállásoknak (például a csehországi Skoda esetében) is lehetnek a magyar kibocsátásra kedvezőtlen tovagyűrűző kihatásai. Emellett nem kizárt, hogy a szektor már szembesülni kénytelen a lassuló külső kereslet termelésmérséklő hatásával is. Mindemellett
középtávon a termelésbe lépő jelentős kapacitásbővítések – főként a jármű- és vegyiparban, valamint az akkumulátorgyártás terén – a feldolgozóipari kibocsátás érdemi fellendülését eredményezhetik.
A kedvező hatások realizálódása azonban leginkább a globális konjunktúra helyreállásának és energiaválság európai kezelésének függvénye lesz – tette hozzá az elemző.
Az ipari termelés negyedik negyedév elején tapasztalt megtorpanását döntően az energiaárak robbanásának következtében elsősorban az energiaigényes ágazatokban bekövetkező termelés visszafogása, vagy leállása okozhatta, míg novemberben az olajfinomítással kapcsolatos problémák is rontották az ipar teljesítményét (ami részben hozzájárult a november végi, december eleji üzemanyag ellátási zavarokhoz), azonban a hazai olajfinomító termelése ezt követően helyreállt – közölte Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője.
Az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban a tavalyelőtt átlagosan 20 százalékkal maradt el, így mintegy 5-6 százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. Az enyhülő chiphiány mellett bíztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő, novemberben 25,6 százalékkal, illetve 39,6 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet.
A hazai ipari rendelésállományok továbbra is magas szinten állnak, mintegy 20 százalékkal meghaladva az egy évvel ezelőtti szintet, így a beszállítói problémák enyhülése további élénkülést eredményezhet. A hazai ipar teljesítménye az elmúlt években élesen elvált a német iparétól köszönhetően az elmúlt évek számos kapacitásnöveléseinek, a rekordmennyiségű működő tőke beáramlásnak és a kormány beruházásokat kifejezetten támogató gazdaságpolitikájának.
Az energiaválság által okozott várható átmeneti megingásokat követően az idei év közepétől újra fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit új – főleg az akkumulátorgyártáshoz és autóiparhoz, valamint élelmiszeriparhoz, vegyiparhoz, védelmi iparhoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat
– írta az elemző.
(Borítókép: Napfénytető szerelése az összeszerelő üzemben az esztergomi Suzuki-gyárban 2022. október 19-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)