Ukrajna az év eleje óta másodszor akarja megduplázni a Barátság (Druzsba) kőolajvezetéken a területén keresztül Szlovákia, Magyarország és a Csehország felé tartó orosz kőolaj tranzitdíját. A szakértők szerint azonban az oroszországi nyersolaj a költségek növekedése ellenére is jövedelmezőbb marad a kelet-európai fogyasztók számára, mint az Európai Unión belüli alternatív beszerzések.
Az Ukrtransnafta ukrán csővezeték-hálózat üzemeltetői április 1-jétől ismét megemelhetik az orosz olaj Barátság kőolajvezetéken keresztüli tranzitdíját – írja az Argus hírügynökség. Ezeket az adatokat a Kommerszant forrásai is megerősítették, megjegyezve, hogy
a tarifa megduplázódik, és tonnánként 27,2 euróra emelkedik.
Kijev a tarifa emelését a háborúban elpusztult kőolajszállítási infrastruktúra újjáépítésének költségeivel magyarázza. Egyelőre nincs végleges döntés a kérdésben, a tárgyalások folytatódnak.
A Transznyefty vállalat, amely az Oroszországból exportált kőolaj szállításáért fizet a Barátság kőolajvezetéken keresztül, a Kommerszantnak elmondta, hogy tud Ukrajna tarifamódosítási szándékáról, de nem ismeri az emelés paramétereit és azt az időpontot, amelytől kezdve a tarifák emelését tervezik. Erről a kérdésről az ukrán félnek mindenekelőtt Magyarországgal és Szlovákiával kell megállapodnia – mondták a lapnak.
Az Argus szerint a második negyedévben a vezeték déli ágán keresztül történő szállítások ütemterve a kőolajszállítások közel 30 százalékos, napi 321 ezer hordóig (három hónap alatt mintegy 4 millió tonna) történő növelését irányozza elő.
Nyikolaj Tokarev, a Transznyefty vezetője megerősítette, hogy az év végi szállítások ezen az útvonalon várhatóan a tavalyi 12 millió tonnás szinten lesznek. Ha jóváhagyják, ez lenne a tranzitdíjak második emelése az év eleje óta. Korábban a tarifa 18,3 százalékkal, tonnánként 13,6 euróra emelkedett.
A Kommerszant forrásai Kijev tarifaemelési kísérletét a Magyarország körüli politikai helyzettel hozzák összefüggésbe, mivel a magyar kormánynak nem áll szándékában megtagadni az orosz olaj vásárlását.
Korábban Magyarország számára a tarifát egy másik útvonal, az Adria olajvezeték esetében is megemelték. A horvátországi Krk szigetén levő Omisalj kikötőjétől Százhalombattáig épített kőolajvezeték a tengeri úton szállított arab olajat továbbítja többek között Magyarország felé.