A lakosság megunta a hajmeresztő élelmiszerárakat, sokan spóroló üzemmódba kapcsoltak, ezt pedig már az üzletek is megérezték. Válaszul sorra jelentik be a 20-30 százalékos árcsökkenéseket, de az egyik áruházlánc az árstopos termékekre vonatkozó vásárlási limitet is megemelte, sőt: egy esetben azt el is törölte.
A Magyarországon működő üzletláncok már hetek óta árháborút folytatnak, és egymásra licitálva csökkentik a termékek árát. A piaci verseny amiatt alakult ki, mert megfigyelések szerint egyértelműen csökkennek a vásárlói kosarak, a vevők nagyon meggondolják, hogy mit, mekkora mennyiségben és legfőképpen milyen áron vegyenek le a polcokról.
A boltok hatékony eszközökkel igyekeznek a kis- és nagybevásárlásokat kedvezőbbé tenni, most összeszedtük az általuk kínált legfontosabb kedvezményeket.
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor legnagyobb hazai foglalkoztatója, a 14,5 ezer embernek munkát adó SPAR Magyarország két hete dobta le az árbombát annak érdekében, hogy a kisebb vagy nagyobb bevásárlásokat a legkedvezőbb áron lehessen megtervezni.
A vállalat az árzuhanás-promóción belül hetente újabb és újabb termékek árát csökkenti. A már csaknem 400 árucikkből álló lista minden hétfőn bővül, lapunk információi szerint március 27-e hétfőtől
A Lidl még január 1-jén indított programot, amely hatására az év első hónapjában már csaknem 400 termék ára mérséklődött. Az árcsökkentett árucikkek között az alapvető élelmiszerek és számos, a vásárlók körében közkedvelt termék is megtalálható. A csökkenés mértéke akár a 29 százalékot is elérheti, de számos esetben 20 százalék felett mérséklődtek az árak.
A a tej és tejtermékek esetében többek között többféle vaj, sajt és tejföl, a 18-féle pékáru közül például az 1 kg-os szeletelt fehér kenyér, valamint a nosztalgiakifli lett olcsóbb, de a rizs, a baromfirudacska és a vegyes virágméz mellett a száraztészták, a szendvicsfeltétek, a fűszerek, tisztító- és tisztálkodószerek, babaápolási termékek és gyümölcslevek között is megtalálhatók az árcsökkentett termékek
– írta a vállalat, amely leszögezte: stratégiai céljuk, hogy még tovább bővítsék a programba tartozó termékek listáját.
A másik népszerű német áruházlánc, az Aldi szintén jelezte, hogy az alapvető élelmiszerekre továbbra is jelentős a kereslet, ám a ruhanemű, valamint a non-food termékek iránt csak mérsékelt az érdeklődés.
Miután a vállalat február elején alacsonyabb beszerzési árakat ért el, 20 százalékkal csökkentette a legnépszerűbb vajtermékei árait, márciusban pedig 20-23 százalékkal olcsóbban kínálja magyar beszerzésű trappista sajtjait.
JANUÁRTÓL AZ ALDI MÁR TÖBB MINT 100 TERMÉK ÁRÁT VITTE LEJJEBB.
A CBA Kereskedelmi Kft. az elmúlt hetekben szintén arról adott tájékoztatást, hogy a saját márkás és az akciós termékek forgalma a korábbi időszakhoz képest jelentősen emelkedett.
Közleményükben arra is kitértek, hogy jelentős mértékű árcsökkentést hajtottak végre a trappista sajtoknál és a vajaknál, így a CBA és a Príma üzletekben több mint 20 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak. Minderre azért volt lehetőség, mert a beszállítók mérsékelték az átadói áraikat, az áruházlánc pedig a kapott engedményt teljesen továbbadta a vásárlóknak.
A CBA hangsúlyozta: amennyiben újabb termékkörök beszerzési ára csökken, akkor az abból fakadó árelőnyt teljes egészében érvényesítik a polci áraikban is.
Ahogy arról szintén írtunk, a Tesco megemeli az árstopos termékekre vonatkozó vásárlási limitet, a tojás esetében pedig el is törli, ami azt jelenti, hogy a húsvét legfontosabb élelmiszerét, a tojást az ünnepi időszakban korlátozás nélkül lehet beszerezni.
Az áruházlánc tájékoztatása szerint március 29. és április 8. között a literes kiszerelésű napraforgó-étolaj esetében 4 liter, a búzafinomliszt esetében 10 kiló, a csirkemell és a csirke far-hát esetében 4 kiló, a sertéscombnál 6 kiló, a burgonyánál pedig 12 kiló lesz az egy vásárlás alkalmával maximálisan megvehető mennyiség.
A jelenleg érvényben lévő mennyiségi korlátozás a literes kiszerelésű napraforgó-étolajnál 2 liter, a búzafinomliszt esetében 2 kiló, a csirkemell és a csirke far-hát esetében 2 kiló, a sertéscombnál 4 kiló, a lédig étkezési burgonyánál pedig 2 kiló.
A kormány az árváltozásokra válaszul már jelezte, hogy a közeljövőben bevezetne egy árfigyelő rendszert, amely jelentősen megkönnyítheti a lakosság tájékozódását.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium ezzel összefüggésben egy közleményt is kiadott, melyben nyomatékosították: a tárca támogatja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökének versenypártolási javaslatát, amely egy online árfigyelő adatbázis létrehozására irányult.
A megfelelő jogi környezet megteremtése, az adatbázis mielőbbi létrehozása és működése érdekében hétfőn egy közös munkacsoport alakult, melynek a kormányt érintő feladatait a GFM gazdaságfejlesztésért és nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős államtitkára koordinálja
– jelentette be a minisztérium, hozzátéve, hogy a nemzetközi – például görög, román – tapasztalatok rávilágítottak, hogy a növekvő ártranszparencia, a fogyasztói árak összehasonlíthatósága fokozza a versenyt, ami hosszú távon is mérséklő hatással lehet az árakra, illetve erősítheti a vásárlói tudatosságot.
A közelmúltban a MKB Bank és a Takarékbank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának szakértői is optimistán nyilatkoztak – látva a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) februári inflációs adatait. Mint ismert, a januári 44 százalékról az év második hónapjában 43,3 százalékra mérséklődött az élelmiszer-infláció Magyarországon éves összevetésben.
„A tizenhét havi folyamatos emelkedés után második hónapja tartó lassulás továbbra is elsősorban annak eredménye, hogy magasabb egy évvel ezelőtti árakhoz viszonyítjuk az e havi adatokat” – mutattak rá, majd jelezték, hogy várhatóan már nem nő tovább a háztartások számára a bolti élelmiszer-vásárlás terhe.
„Továbbra is tartjuk, hogy várakozásaink szerint az élelmiszer-infláció az év végére egy számjegyűre mérséklődhet Magyarországon” – mondta Héjja Csaba szenior elemző.
(Borítókép: Damian Lemaski / Bloomberg / Getty Images)