A forgalmi dugók csökkentését szolgáló, mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztett ki a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) két fővárosi vállalkozással együttműködésben.
A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Gamax Informatikai és Munkaerő-kölcsönző Kft. az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írták: a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékével, valamint a RacioNET Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-vel alkotott konzorciumuk a 2,312 milliárd forint összköltségű projekthez 1,388 milliárd forint támogatást nyert el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal versenyképességi és kiválósági együttműködések programjában.
A projektben egy olyan, bármely városra adaptálható közlekedésirányító rendszert fejlesztettek ki,
amely mesterséges intelligencia alapján képes a közlekedést hatékonyan vezérelni úgy, hogy a járművek a lehető legkevesebb időt töltsék a forgalomban.
Kifejtették: a City AI névre keresztelt rendszer a városokban fellelhető érzékelő pontok – így forgalomfigyelő kamerák, saját fejlesztésű mobilapplikáció, tömegközlekedési eszközökről származó valós idejű adatok – segítségével képes megfigyelni a város forgalmát.
Az így szerzett adatokból a mesterséges intelligencia segítségével a rendszer elemzi, illetve előrejelzi a forgalmat, és beavatkozási javaslatokat ad egy diszpécsernek, aki a közlekedési lámpák programjainak azonnali megváltoztatásával hatékonyabbá teheti a közlekedést, vagy akár értesítést küldhet a tömegközlekedési cég utastájékoztató rendszerére, illetve a – közlekedők által használt – mobilapplikációra.
A diszpécser térképen láthatja a város teljes fogalmi helyzetére a historikus adatokból táplálkozó előrejelzéseket, a kamerai képelemzésből származó forgalmi statisztikákat, az aktuális forgalmi akadályokat, és a tömegközlekedési járművek helyzetét.
Kiemelték: a projektben fejlesztett mobilalkalmazás lehetőséget ad a város lakóinak, hogy a megszokott útvonaltervező alkalmazások helyett egy hatékonyabb, az adott város igényeire szabott, mesterséges intelligenciával és hatékony beavatkozással támogatott útvonaltervezőt használhassanak.
Közölték: az alkalmazás nemcsak az autóval közlekedőknek jelenthet nagy segítséget, hanem a tömegközlekedést preferálóknak is, ugyanis a térképen látható a városban közlekedő tömegközlekedési eszközök aktuális helyzete, útvonala, menetrendje és késésadata.
A City AI „pilot” rendszerét a pécsi önkormányzatnak adta át a cég március végén – jelezték a közleményben.