Akkumulátoros irányba mozdul a Mercedes-Benz is, de fontos hangsúlyozni, hogy nem gyártóegység, hanem beszerelő üzem létesítésével teszi ezt – közölte az Index érdeklődésére a vállalat. A német autóipari konszern kecskeméti gyára ehhez illeszkedve újabb fontos feladatot kap. A beruházás kulcsa az, hogy nem történik környezetszennyezés, se túlzott vízigény, se kezeletlen vegyi anyagok formájában.
Akkumulátorbeszerelő üzemmel bővül a kecskeméti Mercedes-Benz gyár.
A Mercedes-Benz fokozatosan állítja át globális termelési hálózatát a tisztán elektromos járművek gyártására.
A vállalat ennek megfelelően a gyárait arra készíti fel, hogy az évtized végére tisztán elektromos termékek készülhessenek minden helyszínen, ahol azt a piaci feltételek lehetővé teszik.
A Mercedes-Benz kecskeméti gyára a globális termelési hálózat részeként fontos szerepet játszik ebben a folyamatban. Az évtized közepétől az újrapozicionált MMA-platform járművei gördülnek majd le a magyar gyártósorokról. Ez a platform tisztán elektromos és hagyományos meghajtású változatokat egyaránt kínál majd, és újraértelmezi a vállalat kompakt Entry Luxury (vagyis belépő szintű luxustermékek) szegmensét. Emellett a Core Luxury szegmensből a tisztán elektromos MB.EA-platform egy modellje egészíti majd ki a kecskeméti gyár termékportfólióját.
A vállalat tavaly júliusi bejelentése értelmében a Mercedes-Benz több mint egymilliárd euró értékű befektetéssel készíti fel kecskeméti gyárát a jövőbeli feladatokra,
amelynek része a meglévő gyár új épületekkel történő bővítése a karosszéria-, illetve összeszerelő gyártósor számára.
Emellett a vállalat Electric Only stratégiájának részeként a kecskeméti gyár területén egy új beszerelőüzem is létesül a jövőbeli Mercedes EQ modellek gyártásához szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára.
Ebben az üzemben az új modellek érkezéséhez igazodva, az évtized közepétől a külső partnerektől készen beérkező, egy tokban összekapcsolt akkumulátorcellákból álló akkumulátormodulok végösszeszerelésére kerül majd sor. A partnerek által beszállított kész egységeket itt látják majd el a szükséges vezérlőelektronikával és készítik fel az úgynevezett házasításra, azaz a Kecskeméten gyártott elektromos modellekbe való beépítésre.
Az akkumulátorbeszerelő üzemben található összeszerelősor automatizált és manuális gyártási lépések sorozatából áll, aminek során nem dolgoznak fel nyersanyagot vagy vegyi anyagot.
A Mercedes-Benz kecskeméti gyára mindennek köszönhetően tovább erősíti a tisztán elektromos járművek gyártása terén szerzett szaktudását. Már 2020-tól, a kompakt plug-in hibrid modellek (CLA Coupé és Shooting Brake, A osztály) sorozatgyártásának beindításától, majd az EQB, az első tisztán elektromos meghajtású kecskeméti modell gyártásának megkezdésétől (2021) az üzemben naponta több száz nagyfeszültségű akkumulátort építenek be a Kecskeméten gyártott járművekbe.
A kecskeméti gyár dolgozói számára széles körű képzési program áll rendelkezésre. A Mercedes-Benz kiemelt hangsúlyt fektet a munkahelyi biztonságra és egészségvédelemre.
A Mercedes-Benz célul tűzte ki, hogy az évtized végére a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátását a teljes életciklusra vetítve 2020-hoz viszonyítva legalább a felére csökkenti. Ebben jelentős szerepet játszik a mérleg szerinti szén-dioxid-semleges gyártás, a zöldáram beszerzése és a saját megújulóenergia-termelő kapacitás növelése. A Mercedes-Benz ezzel egyidejűleg az erőforrások felhasználásának csökkentésére is összpontosít.
A kecskeméti üzemet és a telephelyen létrehozott új vezetékeket is zöldáram táplálja. Az energiaigény jelentős részének fedezésére nagyméretű napelemes rendszert terveznek az egyes üzemek tetejére. A kecskeméti gyár a felületkezelés és fényezés terén, amely a gyártási folyamat egyik leginkább energiaigényes fázisa, a 2025-ben induló új gyártósorral a fenntarthatóság terén is új mércét kíván felállítani. Ennek értelmében a gyártási hálózatban elsőként teljes mértékben mellőzik a fosszilis tüzelőanyagokat a fényezőüzem ellátásánál. A vállalat az akkumulátorbeszerelő üzem esetében is maximális energiahatékonyságra törekszik, ami csak kismértékben növeli a kecskeméti gyár összfogyasztását.
Az új akkumulátorbeszerelő üzemben nem zajlik majd vízigényes gyártási tevékenység. Vizet mindössze az épület légkondicionáláshoz és a dolgozók higiéniai létesítményeihez (pl. kézmosás) használnak majd.
A gyár területén létrejövő új akkumulátorbeszerelő üzem ennek megfelelően csekély mértékben növeli csak az iparterület jelenlegi teljes vízfogyasztását.
Kecskeméten holisztikus környezetvédelmi koncepciót követnek, amely
Ennek érdekében a vállalat a helyszínen szorosan együttműködik minden érintett szervezettel és hatósággal, és természetesen rendszeres ellenőrzéseknek veti alá magát.
Az üzem tevékenységét az EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) keretében független környezetvédelmi szakértők ellenőrzik és értékelik, és ennek eredményeiről rendszeresen beszámolnak az üzem környezetvédelmi nyilatkozatában.
A kecskeméti üzem új épületeinek tervezése is ennek az átfogó koncepciónak megfelelően történt. Az új akkumulátorbeszerelő üzem épülete, beleértve a logisztikai területeket is a legkorszerűbb építési megoldásokat tartalmazza majd annak érdekében, hogy megóvják a talaj és a talajvíz épségét. Ezenkívül az új épületre rendkívül szigorú tűzvédelmi előírások is vonatkoznak, amely a Mercedes-Benz globális termelési hálózatában működő hasonló üzemek gyakorlatából származnak.
A Kecskeméten létrehozandó üzemmel megegyező tevékenység, tehát a Mercedes-EQ elektromos járművek akkumulátorainak beszerelése ma már három kontinens üzemeiben történik, többek között
A Mercedes-Benz elektromos stratégiájának kulcsfontosságú sikertényezője az akkumulátorok helyben történő beszerelése az ott gyártott járművekbe.
(Borítókép: A kecskeméti Mercedes-gyár. Fotó: Ujvári Sándor / MTI)