Index Vakbarát Hírportál

Történelmi pillanat a reptéren: tesztelés alatt a SAF

2023. május 10., szerda 14:33

Szerda délelőtt a Mol, a Wizz Air, a Budapest Airport és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. együttműködésének köszönhetően felszállhatott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről az első olyan kereskedelmi repülőjárat, amely a Mol által szállított Neste Sustainable Aviation Fuel üzemanyag-keverékét használta.

„Jövőbe mutató, nagyon innovatív és egyben régóta várt pillanat, hogy itt, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren fenntartható repülőgép-üzemanyagot töltenek egy repülőgépbe – közölte Chris Dinsdale. A Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója ismertette, hogy naponta több százezer liter kerozin fogy a budapesti légikikötőben, és nagyon szeretnék mihamarabb látni, hogy egyre nagyobb arányban fenntartható repülőgép-üzemanyagot tankolnak a járatok kiszolgálásakor.

A teszten a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.

Így a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről három Wizz Air járat szállt fel a Mol által szállított fenntartható repülőgép-üzemanyag keverékkel. A gépek Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba szállították utasaikat a fenntartható üzemanyagkeverékkel üzemeltetett, a korábbi repülőgép modellekhez képest 20 százalékkal kevesebbet fogyasztó, modern hajtóművekkel meghajtott repülőgépekkel. 

Beszállhat a Mol is a bizniszbe

A Budapest Airporton tartott sajtótájékoztatón Zsótér Csaba, a Mol-csoport üzemanyag üzletágának ügyvezető igazgatója kiemelte: a Mol stratégiai célja, hogy beindítsák a régió körforgásos gazdaságát és 2050-re karbonsemlegessé tegyék a működésüket. Folyamatosan tesztelik az új technológiákat és fejlesztik a termékeiket, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal erősíthessék a régió ellátásbiztonságát, és felgyorsítsák a zöld átmenetet. Eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettek lépéseket: a Dunai Finomítóban például 2021 óta együtt dolgoznak fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsanak elő. 

Történelmi pillanatnak nevezte, hogy ma SAF-fal tankolhatták meg a Wizz Air Párizsba közlekedő járatát.

Most egy új területre léptünk, hogy partnereinkkel együttműködve tapasztalatot szerezzünk a légi üzemanyagok területén, és fenntarthatóbbá tegyük a légi közlekedést is

 – emelte ki. Továbbá bízik abban, hogy a most kereskedelmi teszt jelleggel indított első SAF-szállítmányt még sokkal több fogja követni. 

Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója szerint a mai fenntartható üzemanyag tesztelés, amely megelőzi a 2025-től esedékes jogszabályi előírásokat, bizonyítja, hogy az iparági együttműködés az egyik leghatékonyabb módja a klímaváltozás kihívásainak kezelésére. 

A Budapest Airport is rengeteget tesz azért, hogy a repülőtér minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésünkből adódó kibocsátásukat tíz év alatt 65 százalékkal csökkentettük – mondta Chris Dinsdale, aki emlékeztetett a céljukra, miszerint legkésőbb 2035-re, vagyis 15 évvel hamarabb a korábbi vállalásunknál érnék el a nettó zéró kibocsátást. Ugyanakkor ahhoz, hogy az egész iparág egyre fenntarthatóbbá váljon, és a repülésből származó kibocsátások is tovább csökkenjenek, a SAF használta elengedhetetlen. 

Nem olcsó mulatság a SAF 

Mint korábban az Index az Airbus Summitról való tudósításában megírta, a SAF második generációs anyagokból készül, tehát egyszer már feldolgozott termékekből, például használt sütőolajból, kommunális hulladékból, faipari melléktermékekből. Előnye, hogy teljes életciklusra vetítve (bányászástól a felhasználásig) a hagyományos kerozinhoz képest 80 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása, és a szállításhoz, tároláshoz nem kell átalakítani az infrastruktúrát.

Hátránya, hogy keveset gyártanak belőle, ezért drága. 

A légi közlekedésben a hangsúly egyértelműen a hidrogénen van, de ösztönözni kell a SAF-piacot, ahol az ambíció egyelőre nem igazán párosul tettekkel. Európa hatszázalékos SAF-felhasználást ír elő 2030-ra, de Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója szerint magasabb arányra lenne szükség.

(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)

Rovatok