Index Vakbarát Hírportál

Itt a nagy bejelentés: megszületett a Mol megállapodása

2023. május 17., szerda 15:25

A megállapodások értelmében a Janaf 2,9 millió tonna olajat szállít, és 79 385 köbméter olajat tárol a Krk szigetén található Omisalj terminálon, valamint 70 000 köbméter nyersolajat a Sisak terminálon – közölte a horvát vállalat. Az egyelőre nem világos, hogy milyen időszakot ölel fel ez a megállapodás.

A Janaf horvát olajvezeték-üzemeltető szerdán közölte, hogy olajszállítási és tárolási szerződést kötött a magyar Mol Csoporttal – tájékoztatott erről a Seenews. A bejelentés értelmében sikeresen lezárultak a több hónapos tárgyalások. Ezzel garantálták a magyarországi és szlovákiai olajfinomítók biztonságos ellátását, és megerősítik a Janaf stratégiai jelentőségét a térségében – áll a Janaf sajtóközleményében. A pénzügyi részleteket nem közölték.

A megállapodások értelmében a Janaf 2,9 millió tonna olajat szállít MAJD és 79 385 köbméter olajat tárol a Krk-szigeten található Omisalj terminálon, tOVÁBBÁ 70 000 köbméter nyersolajat a Sisak terminálon.

A Mol nevében a megállapodást a társaság anyavállalata, illetve a Moltrade kereskedelmi egység, valamint a Mol leányvállalatának, a Slovnafta olajfinomítónak a vezetői írták alá – írta meg a Janaf.

Áll a bál a Barátság kőolajvezetéknél

Mint ismert, az amerikai titkosszolgálatoktól kiszivárgott lehallgatási jegyzőkönyv szerint Volodimir Zelenszkij a magyar ipart is tönkretette volna. Az ukrán elnök indokként oroszpártiságra hivatkozott. A kijelentés 2023. február közepén hangzott el, amikor a Julija Szvrjenko miniszterelnök-helyettessel tartott találkozón

Zelenszkij azt javasolta, „robbantsák fel” a Magyarországot ellátó Barátság kőolajvezetéket. 

Az egyik magyar kormánytag a cikkünk megjelenését követően lapunknak azt mondta, hogy a kabinet tagjai fel vannak háborodva Zelenszkij szavai miatt – és ezt csak tovább tetézi az, hogy az OTP szankciós listára került. Hozzátette: ezért blokkolták az európai békekeret felhasználását.

Mára világossá vált, hogy a Barátság kőolajvezeték stratégiai fontosságú a magyar gazdaság szempontjából. A csővezeték déli ágán keresztül – amelynek a felrobbantásáról az ukrán elnök beszélt – évente mintegy 8 millió tonna orosz olaj érkezik. Ennek kiesése súlyos problémát okozna a magyar gazdaságnak. Úgy tűnik, ezt az alapvetést az ukrán kormány is egyértelműnek tartja, erről tanúskodik, hogy Ukrajna folyamatosan emelni szándékozik a Magyarországra érkező orosz olaj tranzitdíját. 

AZ INDEX ÚGY ÉRTESÜLT, HOGY A MOL EDDIG FOLYAMATOSAN TÁRGYALT AZ UKRÁN VEZETÉKHÁLÓZATOT ÜZEMELTETŐ UKRTRANSNAFTA VÁLLALATTAL A TRANZITDÍJAK MÉRTÉKÉRŐL, AMIT AZ UKRÁN FÉL KÉT LÉPCSŐBEN KÍVÁN MEGEMELNI.

Május 15-én az ukrán cég vezérigazgatója, Volodimir Tsependa egy orosz nyelvű feljegyzést küldött a Molnak arról, hogy az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó korlátozásokat túl szigorúnak tartják, és úgy tapasztalják, a magyarok nem nyitottak a szabályozás további enyhítésére. Az ukrán vezérigazgató megjegyezte, hogy Brüsszelből Ursula von der Leyenéktől azt az üzenetet kapta, 

„HA A MAGYAROK ÍGY ÁLLNAK HOZZÁ, AKKOR NYUGODTAN ÁLLÍTSÁK LE A BARÁTSÁGON A KŐOLAJSZÁLLÍTÁST MAGYARORSZÁG FELÉ”.

A cégvezető jelezte ugyanakkor, hogy kész a további egyeztetésre. Információink szerint a fentieket a Mol egyértelműen zsarolásként értékeli, éppen ezért nem kívánnak közvetlen tárgyalásokat folytatni az ukrán féllel. Értelmezésük szerint ebben az esetben csak a további zsarolásoknak engednének.

(Borítókép: Róka László / MTI)

Rovatok