A Mol előnytelen olajszállítási megállapodása az üzemanyag újabb drágulásához vezethet Magyarországon az energetikai szakértő szerint. Balogh József úgy látja, a Mol-csoport azért ment bele az üzletbe, mert nem nagyon volt más választása.
Az Indexen írtunk róla, hogy a Janaf nyersolajszállító cég és a Mol-csoport 2,9 millió tonna olaj szállításáról állapodott meg a napokban.
A Mol közleménye szerint azért mentek bele, hogy a piaci árak többszörösét fizessék a horvát vállalatnak, mert az ellátásbiztonság fenntartása miatt nem volt más választásuk.
Balogh József energetikai szakértő az ATV Híradónak azt mondta, hogy „a megegyezés sokkal fontosabb volt a magyaroknak, mint a horvátoknak”.
Elmondása szerint ennek egyik oka az, hogy az Oroszország elleni szankciók értelmében a Mol pozsonyi finomítójában nem orosz eredetű kőolajból kell gyártani az üzemanyagokat, hogy a környező piacokat ki tudja elégíteni – ezt pedig csak az Adrián keresztül lehet megtenni.
A szakértő szerint a másik ok, hogy biztosítani kell a nyersolaj több helyről való beérkezését Magyarországra, ugyanis a Barátság kőolajvezetékkel bármi történhet.
A kedvezőtlen üzlet miatt a szakértő arra számít, hogy ismét drágulni fog az üzemanyag.
„Nem látunk rá a Mol költségszerkezetére és arra sem, hogy akár az ő bekerülési költsége hogyan változott attól, hogy az elmúlt egy évben komoly változások mutatkoztak mind a beszerzési lehetőségekben, az alapanyagban, gyártási költségekben. Egy ilyen magasabb díj nyilván emelni fogja az árakat” – mondta az ATV Híradónak Bujdos Eszter, a Holtankoljak ügyvezetője.