Jelenleg négy országban folytat tevékenységet az egyik legnagyobb magyar cég, a 4iG – mondta a részvénytársaság elnöke. Jászai Gellért részletesen szólt a Rheinmetall-lal kialakított stratégiai partnerségről is, amelyet egyértelműen védelemipari együttműködésnek nevezett.
A 4iG portfóliójának összevásárlása, Magyarország tekintetében befejeződött − jelentette ki a 4iG Nyrt. elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Jászai Gellért hozzátette: nemzetközi terveik még vannak, de a struktúrát, a működési és irányítási modellt, amelyben a leghatékonyabban tud majd a vállalat tovább építkezni, már kialakították, a konkrét belső átalakítások szeptemberben kezdődnek. Mint mondta, most a legfőbb cél az, hogy a struktúra részben csoporton belüli átszervezésével olyan tranzakciók, olyan nemzetközi befektetőbevonások jöhetnek különböző területeken, amelyből extra értéket lehet teremteni, amivel a csoport adósságállománya csökkenne, így a cég további felértékelések elé néz a hitelminősítők felől. Ennek a folyamatnak a része, hogy a cég részvényeseinek osztalékot is fizethessenek.
A 4iG jelenleg négy országban van jelen: Magyarországon kívül a távközlésben piacvezető Albániában és Montenegróban is. Jászai Gellért hozzátette: az űrtávközlés területén, a Spacecomba (egy globális műhold-üzemeltető társaság – a szerk.) történt befektetés után már Izraelben is megjelentek. Ez azért fontos, mert így a távközlésben már le tudják fedni a szolgáltatások teljes skáláját, az adatátvitel teljes láncolatát: a földi infrastruktúrától az űrinfrastruktúráig.
Jászai Gellért szerint az űripar a távközléshez nagyon szorosan kapcsolódó iparág, legalábbis a szolgáltatások tekintetében.
Valójában nem túl sok különbség van abban, hogy az embernek a földben vannak vezetékei, az űrben lévő műholdak közötti kapcsolat az ugyanúgy egy infrastruktúra, amelyen keresztül ügyfeleknek, cégeknek és kormányoknak tudunk adatátviteli szolgáltatásokat biztosítani. A kettő együtt azért egészíti jól ki egymást, mert, ha valamilyen probléma történik a földi távközléssel, akkor az űrben lévő infrastruktúra továbbra is működőképes marad
– mondta a 4iG elnöke. Jászai Gellért elismerte: az űrinfrastruktúra használata csak közvetett módon nyújt magánembereknek szolgáltatást; a kommunikációs műholdaknak a legnagyobb ügyfelei a kormányok. Mint fogalmazott:
a kormányoknak érhető okokból, még akkor is, hogyha nem katonai célú felhasználásról beszélünk, ez egy nemzetbiztonsági kérdés.
A magyar kormánynak évek óta nem véletlenül egy fontos stratégiai célkitűzése, hogy legyen magyar kereskedelmi műhold, ami kormányzati és vállalati célokat is szolgálhatna.
Hozzátette: a cégcsoportban 25,1 százalékos tulajdonos a Rheinmetall, amely másfél évvel ezelőtt azzal a céllal szállt be a 4iG-ba, hogy a közös digitális képességeket fejlesszék együtt elsősorban a védelemipar területén.
A Rheinmetall csoport egy védelmi, ipari és járműipari technológiai konszern. Fegyvereket is gyárt, lőszereket is gyárt, de amiben nagyon erős klasszikusan a Rheinmetall, az a harcjárműgyártás. Ezen a téren jött létre az első közös nagy beruházás a magyar kormánnyal, Zalaegerszegen a Lynxek kapcsán, de már évek óta rengeteg pénzt ruháznak be a digitalizációba és a technológiai fejlesztésekbe. Ennek a folyamatnak a részese lehet a 4iG stratégiai partnerként. Létrehoztunk egy vegyesvállalatot több mint fél évvel ezelőtt, ez már működik, nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi színtéren is. Az R4 Kft.-t arra hoztuk létre, hogy a Rheinmetall IT-üzemeltetését globálisan három-négy év alatt át tudjuk venni. Ez 52 országban jelent IT-szolgáltatási tevékenységet
− jelentette ki Jászai Gellért, aki hozzátette: legalább ennyire izgalmas, fejlesztendő terület számukra a védelmi iparon belüli digitális fejlesztések lehetősége.
Hamarosan létrejön egy vegyesvállalat, amely kifejezetten a különböző járművek vezetésirányító rendszereinek a szoftverfejlesztési hátterét és ezek implementációját végzi.
Jászai Gellért szerint ez a vegyesvállalat első lépésként átveszi majd a Rheinmetall leányvállalatok, gyárak, irodák teljes IT-hátterének az üzemeltetését.
(Borítókép: Jászai Gellért. Fotó: Karip Tímea / Index)