A logisztikai ágazat előtt 2023-ban továbbra is fontos kihívás az állandó munkaerőhiány – többek között erre a kockázatra hívta fel az Indexnek nyilatkozó Daniela Constantinescu, a UPS magyarországi, görögországi, romániai és szlovéniai (HUGRROSI) régiójának országigazgatója a figyelmet.
Bár fennáll a veszélye annak, hogy a „digitális fásultság” lelassíthatja a pánik utáni e-kereskedelmi növekedést, nem állítja meg azt. Az e-kereskedelem dominanciája elkerülhetetlen. A Covid–19 okozta globális üzleti változások csak felgyorsították a digitális átalakulást – jelezte Daniela Constantinescu, aki ugyanakkor azt is megemlítette, hogy jelenleg az online költések némi visszaesése tapasztalható a fizetőképes kereslet problémái miatt.
Arra számítok azonban, hogy ez átmeneti jelenség, és az új webáruházak idővel megtalálják a vásárlóikat.
A magyarok külföldi csomagjainak szállítása jelentős részt hasít a cég portfóliójából, amelynek csak kisebb növekedését várják az első félév makrogazdasági mutatói miatt. 2017-ben avatott vecsési központjukban egyébként havonta 350 ezer csomag forgalmát bonyolítják.
Úgy látja, hogy a vásárlók egyszerű és kényelmes vásárlási élményt szeretnének, amely személyre szabott. Elvárás a rendelések nyomon követhetőségének biztosítása a vásárlóktól, akik nem csak több csatornán kívánnak vásárolni, hanem valós idejű frissítéseket várnak el a rendelések állapotáról és azok kiszállításáról. A különböző szállítási és átvételi lehetőségek egyre fontosabbak, és a vásárlók számára a kényelem egyik legfontosabb kérdésének számítanak.
Az e-kereskedelem gyors ütemű növekedése és a folyamatosan változó üzleti környezet miatt Daniela Constantinescu még több kihívásra számít.
Szerinte a fizikai és digitális vásárlás közötti határok egyre inkább elmosódnak.
Az emberek egyre többet vásárolnak online, a vállalatoknak több értelme van befektetni az e-kereskedelem fejlesztésébe és a vásárlók online élményébe, mivel bár a fizikai üzletek valószínűleg nem fognak egyhamar eltűnni, ugyanakkor a jelenlegi fogyasztói magatartásmódok velünk maradnak. Főleg annak tükrében, hogy a vásárlási szokások egy része már a pandémia előtti korszakban kezdődött, és a Covid–19 csak tovább erősítette őket – tette hozzá.
Rámutatott arra is, hogy a határokon átnyúló kereskedelem is egy kihívás, amely egybefügg az e-kereskedelem elmúlt években elért fejlődésével, és új lehetőségeket kínál a kiskereskedőknek, hogy a korábban elérhetetlennek tűnő piacokra való belépéssel növeljék üzleti tevékenységüket.
A nemzetközi szinten működő e-kereskedelmi vállalkozásoknak érdemes megfontolniuk, hogy egyetlen központi raktár helyett helyi raktárak hálózatához férjenek hozzá.
A raktárhálózatok racionalizálhatják a szállításokat, csökkentik az esetlegesen elveszett áruk kockázatát és a költségeket is. Egy másik fontos kihívást itt a helyi törvényeknek való megfelelés és a vámok jelentik. Ezek mind olyan kérdések, amelyekben egy széles, globális hálózattal rendelkező, nemzetközi, komplex logisztikai szolgáltatást nyújtó cég, mint amilyen a UPS is, nagy segítséget nyújthat a vállalkozások számára.
Magyarországi leányvállalatuk szolgáltatási díjairól megosztotta, hogy az áremelésük az aktuális infláció kevesebb mint a fele volt, a lépésre pedig a költségnövekedés ellensúlyozása miatt volt szükség.
A magyar piac nagyon árérzékeny és kompetitív.
A B2B, illetve az export-import relációban – ami a UPS Magyarország számára a legfőbb működési terület – a piaci verseny még kiélezettebb, a UPS ezen a területen évek óta, folyamatosan a top 3 piacvezető között van.
Legfőbb előnyünk a globális hálózatunk, illetve az általunk nyújtott – ár, gyorsaság és extra szolgáltatások szerint differenciált – szolgáltatási szintek széles körében rejlik. Ügyfeleink így mindent egy kézben tudhatnak, nem számít, hogy expressz vagy határon átnyúló, kontinenseken átívelő vagy szomszédos országba történő szállításról beszélünk.
Mindezeken túl a munkaerőhiány várhatóan továbbra is problémát jelent majd az ellátási láncok vezetői számára, még ha az automatizálás némileg enyhíti is a munkaerőhiány problémáját.
Az ellátási lánc digitalizálásának előnyei miatt, mint például az átláthatóság, a gyorsaság és a költségcsökkentés, egyre több vállalat érdeklődik az új digitális technológiák iránt, de ez új kapukat nyit meg a rosszindulatú szereplők előtt is.
Az iparágnak erős védelmet kell nyújtania a kibertámadásokkal szemben.
Ugyanakkor az ügyfelek részéről is elengedhetetlen az óvatosság, mivel az őket közvetlenül célzó online csalások is egyre nagyobb számban fordulnak elő.
Végül, de nem utolsósorban, mivel a világ egyre inkább tudatában van annak, hogy csökkenteni kell a környezeti terhelést, a logisztikai vállalatokra is nyomás nehezedik, hogy hatékonyabb és kevésbé környezetterhelő működési módokat találjanak, és ez mindannyiunk érdeke is.