Bár az autóvásárlást alapesetben komoly utánajárás előzi meg, a magyar hajlamosak kockáztatni, és anyagi megfontolásból az interneten keresnek olcsóbb járművet. Pedig amit a vámon nyernek, a réven elveszíthetik, hiszen egy olcsó, de kétes történettel rendelkező autó későbbi javíttatása alaposan megterhelheti a pénztárcát.
Egy autó beszerzése minden esetben komoly döntés, és kiderült, hogy a vásárlók a különböző országokban más-más stratégiával választják ki a számukra megfelelő járművet.
Az autótörténeti jelentésekkel foglalkozó carVertical Magyarországon és további hét országban végzett kutatást, hogy megismerje a járművásárlási döntéseket befolyásoló tényezőket.
A kutatás szerint csaknem minden második magyar (46,3 százalék) online piactereken és apróhirdetési oldalakon keres használt autót, míg a sofőrök 18,7 százaléka vásárolja az autóját hivatalos márkakereskedésben. Magyarországon az érdeklődők mindössze 16,3 százaléka vesz járművet magánkereskedőtől vagy használtautó-kiskereskedőtől.
Mivel az árak a márkakereskedésekben általában magasabbak, mint az online kínálatban, azokban az országokban, ahol a lakosság alacsonyabb jövedelemmel rendelkezik, a vásárlók többnyire kerülik őket. Pedig a márkakereskedések nagyobb átláthatóságot biztosítanak a vásárlóknak, mivel alaposan ellenőrzik a raktáron lévő autókat, és gyakran kínálnak garanciát vagy más biztosítékot. Ezzel szemben
sokkal nagyobb kockázatot jelent magáneladóktól vagy illetéktelen kereskedőktől vásárolni, hiszen így könnyebben kifoghatunk egy rossz állapotban lévő járművet.
„Magyarországon az autóvásárlók 13,9 százaléka a barátaitól vagy a rokonaitól vásárol autót. Ez a vásárlói csoport jellemzően olyan módszereket keres, amelyekkel csökkentheti a rossz üzlet kockázatát, ezért vásárol az általa megbízhatónak tartott barátoktól vagy rokonoktól” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A vizsgált országok közül Magyarországon kiemelkedő azon járművezetők száma (46,3 százalék), akik online apróhirdetési oldalakon kerestek magánszemélyek vagy kereskedők által listázott, akciós autókat. Csak Lengyelország előzi meg hazánkat e tekintetben, itt a vásárlók 55,8 százaléka keresi az ajánlatokat az online felületeken.
Arra a kérésre, hogy nevezzék meg azokat a legfontosabb tényezőket, amelyek közrejátszanak egy adott jármű megvásárlásában, a magyarországi válaszadók 28,8 százaléka választotta a tesztvezetést. Emellett több mint a vásárlók ötöde (21,8 százalék) konzultál egy családtagjával vagy barátjával, és 10,5 százalék mondta azt, hogy vásárlás előtt online véleményeket olvasott.
A lengyel, a román, a cseh és a magyar sofőrök között a leggyakoribb, hogy kikérik a barátok vagy a családtagok véleményét. A spektrum másik oldalán a franciák, a spanyolok és az olaszok állnak.
A magyarországi autóvásárlók mindössze 18,8 százaléka szerint fontos eszköz a jármű történetének online ellenőrzése. Ez azt is sugallja, hogy
az országban sokan nincsenek tisztában az előzmények ellenőrzésének jelentőségével és azzal, milyen könnyen eshetnek csaló eladók áldozatává – különösen, ha külföldről behozott autókról van szó.
Ennek ellenére a legnagyobb arányban Magyarországon, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban néztek utána az autók múltjának, a hazai használtautó-vásárlók 82,9 százaléka ellenőrizte már online egy jármű történetét a vásárlás előtt, míg a franciaországi és olaszországi vásárlók ellenőrizték legritkábban egy autó történetét az interneten.
„Meglepett minket az a tény, hogy Magyarországon a megkérdezettek háromnegyede (76 százalék) tudja, hogy mi az alvázszám (VIN). Ez is azt mutatja, hogy az autóvásárlók nagy része körültekintő, de az alvázszám fontosságát is jelzi – ez alapján ugyanis minden elérhető információ kideríthető egy adott járműről” – mondta Matas Buzelis.
A járművek történetét ellenőrző vásárlók 58 százaléka még a tesztvezetés előtt élt ezzel a lehetőséggel. Így ugyanis időt takarítottak meg, mivel kiszűrték a rossz állapotban lévő modelleket, melyeket nem volt értelme személyesen megnézniük.
Azok, akik többet költenek egy autóra, nagyobb valószínűséggel járnak utána az interneten az előzményeknek.
A legfeljebb 3,7 millió forint értékű járműveket vásárlóknak mindössze 65,8 százaléka ellenőrzi a jármű előéletét. A 3,7–5,5 millió forint között kínált járművek történeti jelentését a sofőrök 75,4 százaléka kéri le, a több mint 22,2 millió forintot érő használt autók esetében ez az arány 87,2 százalékra nő.
Drága autók esetén egy-egy rejtett sérülés vagy a rossz karbantartás által okozott probléma később drasztikus javítási költségekkel járhat.
A sofőrök ezért igyekeznek elkerülni ezeket a kellemetlen meglepetéseket, és inkább még az adásvétel előtt ellenőrzik a jármű előéletét. A pénztárcabarát autókat vásárlók viszont gyakrabban kockáztatnak, mondván, hogy az autójuk amúgy sem ér olyan sokat.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)