Úgy tűnik, az elszálló árak mellett sem hagyott alább a magyarok felújítási, barkácsolási kedve. A Magyarországon működő legnagyobb építőanyag- és barkácsáruházak ugyanis a kedvezőtlen gazdasági környezet közepette is kiváló eredménnyel zárták a 2022-es évet, ami az elszálló építőanyagár-emelkedés mellett nem okozott túl nagy meglepetést. Az idei évre azonban a reáljövedelmek csökkenése mellett forgalom-visszaesésre számítanak.
Brutális drágulás ment végbe az építőiparban a mögöttünk hagyott közel másfél évben. Az orosz–ukrán háború által felerősített energiaválság, az elszálló alapanyagárak, a szállítási nehézségek, valamint az általános infláció mind költségnövelő tényezőként hatottak. A kormány jóvoltából két évig velünk lévő lakásfelújítási támogatás szintén árfelhajtó erőként hatott az építőiparban, ahogy a többi otthonteremtési támogatás (csok, babaváró hitel) is.
Ha már építőipar, az ágazat nem a legszebb napjait éli. Hónapról hónapra csökken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által mért teljesítménye, és ahogy az Építőipari Vállalkozások Országos Szövetségének (ÉVOSZ) elnöke az Indexnek elmondta: egyelőre nem látni a szakadék alját.
Nemcsak az építőipari vállalkozások érezték a költségek növekedését, magánemberként is világosan látszott, hogy drasztikusan megemelkedtek az építőanyagok, szerszámok árai – nem beszélve a sokszor csillagászati összegről, amit a szakemberek elkértek/elkérnek egy-egy munkáért.
Annak tehát, aki az elmúlt közel másfél évben építkezett vagy újította fel ingatlanát, érdemes volt pulzusmérővel közlekednie, amennyiben építőanyag-beszerző túrára indult.
A 2022-es esztendőt figyelembe véve átlagosan 25 százalékos drágulás ment végbe az építőanyagok piacán, az építésitermék-forgalmazók pedig már az idei első negyedévben további 10 százalékos átlagos áremelést hajtottak végre.
A Magyarországon működő legnagyobb építőanyag- és barkácsáruházak dinamikus bővülésének azonban a turbulens gazdasági környezet sem szabott gátat. Az OBI, a Praktiker, illetve a Bauhaus is elültette áraiba a költségnövekedést. Előbbi kettő növelni tudta adózott eredményét 2022-ben az előző évhez képest, míg utóbbinál bár csökkenést mutat a profit év/év alapon, azért bőven van mit a tejbe aprítani.
A legmasszívabb számokat az OBI mutatja fel. Az elektronikus beszámolóportálon közzétett üzleti eredményből kiolvasható, hogy a 2022-es nettó árbevétel 23 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban – 137,74 milliárd forintról 170,38 milliárdra kúszott fel. A változás mögött többek között az említett áremelkedés fedezhető fel. Az árbevétel elenyésző részét adja az exportértékesítés, ami alig több, mint egymilliárd forintot tett ki, a fennmaradó több mint 169 milliárd forint a belföldi értékesítéshez köthető. Az egyéb bevételek tekintetében is szép növekedés figyelhető meg: a 2021-es 15,39 milliárdról 21,36 milliárd forintra pattant fel a mutató.
Az említett alapanyag-drágulás mellett nem meglepő, hogy több mint 30 milliárd forinttal nőttek az anyagjellegű ráfordítások – 118,17 milliárdról 148,88 milliárd forintra. Az anyag- mellett a személyi jellegű, illetve az egyéb ráfordítások is nőttek. A személyi jellegű ráfordítások a 2021-es 12,16 milliárd forint után tavaly 14,87 milliárd forintot tettek ki, amit magyarázhatnak a megugró megélhetési költségeket némiképp kompenzáló béremelések. Az egyéb ráfordítások mintegy 2,7 milliárd forinttal lettek magasabbak 2022-ben az azt megelőző évhez képest (15 milliárd – 17,77 milliárd).
A saját tőke tekintetében nem tapasztalható számottevő változás – a tételsorban a 2021-es 32,76 milliárd forint után 2022-ben 33,6 milliárd forint szerepel. Az OBI-nak nincsenek hosszú lejáratú kötelezettségei, ellenben a rövid lejáratúak több mint 4 milliárd forinttal – 23,6 milliárd forintról 27,88 milliárd forintra – nőttek tavaly 2021-hez képest.
Az egy vállalkozás objektív minősítésére leginkább alkalmas üzemi eredmény a 2021-es 16,8 milliárd forint után az előző évben 18,9 milliárd forintot tett ki, míg a fő tételsorként számon tartott adózott eredményt tekintve is növekedést könyvelhetett el a vállalat év/év alapon. A 2021-es 16,25 milliárd után tavaly 17,08 milliárd forintot profitált az OBI.
A Magyarországon idén 25 éves Praktiker 2022-ben is tovább növelte árbevételét, így ismét rekordévet zárt. A kiváló eredmény egyrészt a folyamatos beruházásoknak, fejlesztéseknek, az online értékesítés növekedésének, másrészt annak köszönhető, hogy tavaly több tényező, így az otthonfelújítási támogatás, az szja-visszatérítés, valamint az elmúlt évben még tapasztalható építőipari konjunktúra is a vásárlóerő növekedését fűtötte – közölte a vállalat. A 20 barkácsáruházzal működő vállalat sikeresen reagált az év közben jelentkező kihívásokra, így az orosz–ukrán háború miatt kialakult ellátási problémákra, valamint az emelkedő energia- és alapanyagárakra.
Mindezeknek köszönhetően
a Praktiker nettó árbevétele 2022-ben az előző évi 84,1 milliárdról 13,4 százalékkal 95,5 milliárdra, adózott nyeresége pedig 10,9 százalékkal 6,7 milliárd forintra növekedett.
A 2022-es növekvő árbevételhez a szaniter, a kert, a hidegburkolás, az építőanyagok, valamint a világítás kategóriák járultak hozzá legnagyobb mértékben, így ezek tekinthetőek a legnépszerűbb termékcsoportoknak. A legnagyobb növekedést a fűtéshez kapcsolódó árucsoport mutatta összefüggésben azzal, hogy a tavalyi év második felében az energia témaköre és így az alternatív fűtési megoldások is előtérbe kerültek.
Vegyes képet festenek a ráfordítások. Míg az anyagjellegűek több mint 10 milliárd forinttal nőttek (68,96 milliárdról 79,37 milliárdra), addig a személyi jellegűek gyakorlatilag nem változtak tavaly az azt megelőző évhez képest (10,192 milliárd – 10,190 milliárd).
A hosszú, illetve a rövid lejáratú kötelezettségek egyaránt nőttek. Előbbi a 2021-es közel 87 millió forintról tavaly 168 millió forintra nőtt, ami teljes mértékben a beruházási és fejlesztési hitelek változását követi le. A rövid lejáratú kötelezettségek tételsoron már markánsabb változás figyelhető meg. Míg 2021-ben 11,34, addig tavaly 14,28 milliárd forintot tett ki ez a kategória.
A saját tőke 13,23 milliárd forintra nőtt 2022-ben az azt megelőző évi 11,5 milliárdról, míg az üzemi eredmény 6,45 milliárdról 7,33 milliárd forintra emelkedett tavaly 2021-hez képest.
A barkácsáruház eredményességéhez hozzájárult, hogy 2022-ben több területen is sikerült növelni a működési hatékonyságot, így a vásárlókat gyorsabban, rugalmasabban tudja kiszolgálni a vállalat. A barkácspiaci e-kereskedelem töretlen bővülését mutatja, hogy a megelőző évekhez hasonlóan 2022-ben is két számjegyű volt az online forgalom erősödése.
A vállalat nehéz idei évre számít.
Az előrejelzések alapján a reálkeresetek csökkenésére, így a vásárlói költések átmeneti visszaesésére számítanak. A várhatóan csökkenő forgalom, a szomszédunkban zajló háború miatt folytatódó logisztikai problémák, valamint a magas energiaköltségek ellensúlyozására a Praktiker számára továbbra is kiemelt cél a működési hatékonyság további növelése, valamint a vásárlók minőségi online és offline kiszolgálásának fokozása.
Bár a Bauhaus nettó árbevétele a versenytársakhoz hasonlóan növekedett év/év alapon, a költségoldalon elpárologtak a milliárdok, így a 2021-eshez képest tavaly szerényebb profitot realizált a vállalat.
Az teljes mértékben a belföldi értékesítésből származó árbevétel a 2021-es 37,2 milliárd után tavaly 43,8 milliárd forintra kúszott fel, az üzemi eredmény tételsorban azonban 3,28 milliárd forint szerepel a 2022-es oszlop alatt a 2021-es 3,74 milliárd után.
A ráfordítások a Bauhausnál is jócskán megugrottak. Legfőképp az anyagjellegűek (33 milliárdról 39,59 milliárd forintra), ám a személyi jellegűeknél is növekedést mutat az eredménybeszámoló (közel 3 milliárd – 3,7 milliárd forint). Az egyéb ráfordítások pedig a 2021-es közel 1 milliárd forint után tavaly 1,3 milliárdot tett ki.
A hosszú lejáratú kötelezettségek nem mutatnak lényeges változást (2,14 milliárd – 2,32 milliárd), ám a rövid lejáratúak összege 1 milliárd forinttal lett magasabb 2022-ben az azt megelőző esztendőhöz képest. (3,9 milliárd – 4,9 milliárd).
A saját tőkét azonban jócskán, több mint 3 milliárd forinttal megemelte a vállalat. 2021-ben ebben a tételsorban még 6,3 milliárd forint szerepelt, míg az előző évet nézve már 9,4 milliárd forint. Az adózott eredmény így összességében több mint 500 millió forinttal lett kevesebb tavaly, mint volt 2021-ben (3,63 milliárd – 3,08 milliárd).
(Borítókép: James MacDonald / Bloomberg / Getty Images)