„Becsléseink szerint akár a 15 százalékot is meghaladhatja az édességforgalom mennyiségének visszaesése idén, a kilátásaink negatívak” – mondta az Indexnek a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke egy szakmai rendezvényen.
Egyértelműen érzékelhetők az első fél év édességforgalmán a szűkösebb anyagi lehetőségek, amit a megjelent kiskereskedelmi adatok is mutatnak. A vásárlók lejjebb váltanak, a saját márkás, olcsóbb termékek felé fordulnak, egyfajta átrendeződés tapasztalható – osztotta meg Sánta Sándor az Index érdeklődésére.
Tíz százalékot meghaladó csökkenéssel zárt már tavaly is az édesipar az előző évhez képest, az első fél év tízszázalékos visszaesése alapján idén is a mennyiség 15 százalékos csökkenésére számítanak. A szövetség elnöke megjegyezte, hogy
a karácsonyi nagy szezon még csak most következik, azonban akkor az árak még nem ugrottak akkorát, mivel a cukor árának emelkedése nem érintette még a szezonális termékeket, így azok nem is drágultak jelentős mértékben. Idén a már említett cukor árának a növekedése, valamint tartósan magasan maradása is visszaköszön majd az édességek áraiban. Egyelőre a kilátások inkább negatívak, és nagy szükségünk van az optimizmusra.
Sánta Sándor lapunknak beszélt arról is, hogy a gyártók számára az EPR-díjak jelentős kihívást jelentenek. A döntéshozóknak eljuttatták a kéréseiket, hogy gondolják át az intézkedést, mérsékeljék a díjakat. Egyeztetésekre is sor került, így a gyártók bíznak a visszajelzésben és abban, hogy
hirtelen ne egy új nagy adó essen a nyakunkba. A beszállítók egyébként már beépítették a csomagolóanyagok árába, így az édesipar nem ússza meg a további áremelést.
Komoly probléma a népegészségügyi termékadó (neta) adminisztrációja és a halmozódása bizonyos termékkörökben. Kihívást jelent az iparágban a szövetség elnöke szerint a munkaerőhiány, ezért is várják az újabb pályázatok megjelenését. A modernizáció folytatása az egyetlen út arra, hogy az édesipar képes legyen a fogyasztási igények kielégítésére. Öröm az ürümben, hogy az energiaárak év eleje óta mérséklődtek – tette hozzá.
Kitért arra is, hogy a globális felmelegedés átrendezi az édesipart is: a legnagyobb nyertese ennek a jégkrém, a másik pedig az ostya, a portfólió többi terméke visszaszorulóban van jelenleg.
(Borítókép: Németh Kata / Index)