Kezd egyenesbe jönni az eddig tervezhetetlen autópiac, bár jelenleg a vevőnek, illetve az eladónak sincs könnyű dolga – mondta az Indexnek nyilatkozó szakértő, akit arra kértünk, hogy értékelje a használtautó-piac idei első féléves teljesítményét. Szerinte az árak konszolidálódtak, a hasznot húzni próbáló magánhirdetők hoppon maradhatnak.
Ahogy a gazdaság számos szegmensében, úgy az autópiacon sem túl rózsás a helyzet. Az Index korábban beszámolt arról, hogy gyakorlatilag megtérülő befektetéssé vált használt autót vásárolni.
A használtszegmens az autópiac hagyományosan ingoványos talaja, hiszen a nem körültekintő vásárlás a későbbiekben erőteljes nyomot hagyhat a bankszámlánkon, mivel nemcsak az autóvásárlás, hanem a fenntartás költségei is jelentősen emelkedtek a mögöttünk hagyott bő másfél évben, ráadásul a szervizek is egyre kevesebb szakemberrel számolhatnak.
De nem csupán autószerelőből van kevesebb, a magyar háztartások is egyre kisebb költségvetéssel számolhatnak, aminek adekvát leképeződése, hogy az idei első fél évben 15 százalékkal csökkentek a reálbérek, vagyis ennyivel ér kevesebbet a magyarok fizetése az előző év hasonló időszakához képest, köszönhetően a brutális méretű, toronymagasan Európa-rekorder hazai inflációnak.
A járműpiaci „boldog békeidőknek” a koronavírus-járvány vetett véget, az újautó-piacon ezt követően kialakult tervezhetetlenség a használtszegmensre is hatással volt – mondta az Indexnek Tóth Péter. A Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója rámutatott: a sokismeretlenes egyenlet végén a kereskedők készlethiánnyal, a vevők elszálló árakkal találkoztak. „Míg korábban érezhető volt egyfajta szezonális kereslet úgy 2022-ben teljesen megdőlt. 2023 első fél évében pedig elkezdődött a kínálati árak visszarendeződése, amely kifejezetten a 4 évnél idősebb modelleket érintette” – fogalmazott a szakember, aki szerint ez a tendencia nyáron is kitart, amit szeptembertől várhatóan egy újabb keresletnövekedés követ.
„Elmondható a jelenlegi piaci állapotról, hogy sem az eladó, sem a vevő nincs könnyű helyzetben, mivel a nyári időszak alatt sokan a szabadságukat töltik, és az autóvásárlás csak ezt követően kerül előtérbe” – mondta Tóth Péter. Hozzátette:
a nyár beköszöntével érezhetően kereslet-visszaesést tapasztalnak a használtautó-kereskedők, azonban vannak kifejezetten keresett járművek, elsősorban a 10-12 millió forint alatti 1-2 éves autók találnak gyorsan gazdára.
Bár az elmúlt időszakban nem számított ritka jelenségnek, hogy a használt autók ára amellett is emelkedett, hogy aktuális tulajdonosa 1-2 évig használta, Tóth Péter szerint ez a tendencia megtört az idei első fél évben, és konszolidálódnak az árak.
Januárhoz képest jelentősen csökkent elsősorban azon 4 évnél idősebb autók ára, amiket már a nagy keresleti hullámban is magas áron hirdettek. Sok esetben ezen hirdetések mögött nem kereskedők, hanem magánszemélyek állnak, akik még bíznak abban, hogy ezeket az autókat akár még drágábban el tudják adni, mint amennyiért azt újonnan megvették, ez azonban már nincsen így. Egyre több kereskedő rendelkezik megfelelő használtautó-készlettel, és a legtöbb újautó-márka is belátható időn belül tudja leszállítani modelljeinek nagy részét
– jegyezte meg.
(Ebből kiindulva némi párhuzamot lehet vonni a használtautó-, illetve az ingatlanpiac eladói oldala között. Utóbbi esetében is több ízben az eladók irreális árazási attitűdjeiről számoltak be szakértők.)
A szakember szerint leginkább a fiatalabb használt autók tartják még az eddig tapasztalt árszintet, de egyes esetekben már itt is előfordulhat árcsökkenés, különösen olyan modellek esetében, ahol az adott márka megfelelő mennyiségű újautó-készletekkel rendelkezik” – mutatott rá az új, illetve a használtautó-piac közötti kölcsönös függési viszonyra.
A szakma ősztől egyértelmű keresletnövekedésre számít, ezzel párhuzamosan pedig arra, hogy a fiatal használtautó-piacon stagnálnak az árak.
Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke korábban úgy fogalmazott az Indexnek, hogy 10 százalék körüli visszaesés nem számít drámainak az autópiacon – kiváltképp a jelenlegi gazdasági helyzetet figyelembe véve. Ám a DataHouse az idei első fél év öt hónapjában rendre 25 százalék körüli visszaesést mért a forgalomba helyezett használt autók tekintetében, egyedül a júniusi adatok közelítették meg a 10 százalékot (−12,1 százalék).
Használt gépjármű forgalomba helyezése (havi lebontás):
Hónap | 2023 | 2022 | 2021 | Változás 2022-höz képest (darabszám) | Változás 2022-höz képest (százalék) | Változás 2021-hez képest (darabszám) | Változás 2022-höz képest (százalék) |
Január | 8145 | 10 607 | 9893 | −2462 | −23,2 | −1748 | −17,7 |
Február | 8834 | 11 875 | 10 566 | −3041 | −25,6 | −1732 | −16,4 |
Március | 9716 | 12 831 | 10 512 | −3115 | −24,3 | −796 | −7,6 |
Április | 8173 | 10 659 | 9756 | −2486 | −23,3 | −1583 | −16,2 |
Május | 9234 | 12 283 | 10 258 | −3049 | −24,8 | −1024 | −10,0 |
Június | 9422 | 10 714 | 11 851 | −1292 | −12,1 | −2429 | −20,5 |
(Forrás: DataHouse)
A havi visszaesésekből gyenge negyedéves számok következnek. Míg 2022 első negyedévében 35 313 használt személyautó került forgalomba, addig az idei első három hónapban mindössze 26 695, ami közel 25 százalékos visszaesésnek felel meg. A táblázatból jól kiolvasható, hogy a második negyedév is hasonlóan alakult év/év alapon. Azonban az is jól látható, hogy az előző év második felében fogyott el a használtautó-piac lendülete.
Amennyiben a piac tartja az idei negyedéves számokat, akkor az év második felében jelentősen csökkenhet az év/év viszonylatban történő visszaesés, sőt amennyiben beigazolódik a Tóth Péter által ősztől várt felfelé ívelés, akár még enyhe növekedés is bekövetkezhet a negyedik negyedévben, éves alapon.
Használt gépjármű forgalomba helyezése (negyedéves lebontás):
|
|
|
|
|
2021 | 30 971 | 31 865 | 35 137 | 34 232 |
2022 | 35 313 | 33 656 | 30 329 | 26 797 |
2023 | 26 695 | 26 829 |
(Forrás: DataHouse)
Az első fél évben mindössze 53 534 használt személyautót helyeztek forgalomba, míg tavaly június végéig 68 959 külföldről hozott személykocsi kapott magyar rendszámot. A DataHouse adatai szerint a használtimport kedvenc márkája vitathatatlanul a Volkswagen, hiszen mind júniusban, mind a hathavi összesítésben a márka autóiból hoztak be a legtöbbet. A második helyen az Opel áll, míg a féléves dobogó legalsó fokára, nem sokkal lemaradva a Ford állhatott.
Megkerestük a nyilvántartásokért felelős Belügyminisztérium azzal kapcsolatban, hogy mennyi átírás történt az első félévben. A tárca annyit válaszolt, hogy „jelenleg nem rendelkeznek a statisztikai adattal, az ezirányú adatszolgáltatási igény teljesítése igazgatási szolgáltatási díj megfizetése mellett teljesíthető”. Megjegyezték továbbá, hogy a nyilvántartó feldolgozhatja és nyilvánosságra hozhatja az adatokat, így a monitoring statisztikai adatokat a nyilvantarto.hu holnapon közzéteszi.
(Borítókép: Jászai Csaba / MTI)