Elfogyott a szén, nem fizették a számlákat, nagyon erős kálvária alakult ki, aminek az lett a vége, hogy az áramszolgáltató le akarta kapcsolni a villamos energiát, ezt akadályozta meg rendeletben a Gazdaságfejlesztési Minisztérium – mondta Fábián Gergely a Hír TV keddi adásában. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára beszélt a vasmű helyzetének aktuális állásáról és a jövő fejlesztései terveiről is.
Órákon múlt a Dunai Vasmű sorsa, ugyanis ha nincs szén a gyárban, akkor a kokszolómű beomlik, és végérvényesen tönkremegy, a kár pedig több száz milliárdra rúg.
Ha a kokszolómű leáll, szénhiányban kihűl, akkor az nem olyan, hogy kikapcsoljuk és visszakapcsoljuk, hanem akkor azt újra kell építeni, ami egy százmilliárdos kár
– mondta Mészáros Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője, megjegyezve, hogy már csak egy kohó újraindulása is tízmilliárdos költséget jelent.
Fábián Gergely megjegyezte, hogy évtizedes kálvária alakult ki a Dunai Vasmű körül, számos probléma halmozódott fel a vállalatnál, például a gyár az elmúlt tíz évben semmit sem költött környezetvédelmi beruházásokra. Rámutatott, hogy teendők tömkelege tornyosul a reorganizáció utáni új üzemeltető előtt.
Az első és legfontosabb lépés a szén biztosítása volt, ez decemberben órákon múlva, de megtörtént
– emlékeztetett az államtitkár, megjegyezve, hogy így fenn tudott maradni és felszámolásba került az üzem, ami a jogi helyzet tisztázódását segítette. Megkezdődhetett a reorganizáció, újraindult az élet a gyárban. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy értékesíteni lehessen a gyárat, ami most megtörtént – jelezte Fábián Gergely. Kiemelte, hogy az acélipar kiemelt fontosságú stratégiai ágazat.
Az államtitkár kifejtette: a magyar iparnak rengeteg acélra van szüksége, ebből a nyersanyagból sokat importálunk, ezért fontos, hogy helyben is legyen acélgyár, ami ki tudja elégíteni az igényeket. Óriási változások zajlanak most az acéliparban, például a zöldacélra átállás, ami azt jelenti, hogy az acélgyártás nem jár együtt szén-dioxid-kibocsátással. Ebben kell jól teljesíteni a Dunai Vasműnek, ugyanis ez túlélésének és hosszú távú versenyképességének a záloga.
Mészáros Lajos jelezte, hogy a Dunaferr a térség meghatározó foglalkoztatója, ha a cég bezárt volna, akkor „szociális vészhelyzet” alakul ki a városban és környékén, hiszen tömeges munkanélküliség jelentkezett volna.
Nemcsak a 4500 munkavállalót kell ilyenkor nézni, hanem a családjaikat és a beszállítókat is, azokat a vállalkozásokat, amelyek közvetlenül kiszolgálják a vasműt. Tehát ez egy tízezres nagyságrendű munkanélküliséget okozott volna, ami a térségben tragédiát okozott volna
– fogalmazott az országgyűlési képviselő, megjegyezve, hogy tudomása szerint az elmúlt harminc évben még nem történt olyan, hogy felszámolás alatt lévő ipari létesítményt értékesítettek.
Fábián Gergely ismertette, hogy a Dunaferrt megvásárló indiai Liberty Steel céggel már két éve folyamatosan tárgyalt a kormány, tőlük érkezett a szükséges szén szállítmány, és bérmunkáztatással a felszínen tartották a gyárat. A Liberty a legnagyobb közép-európai acélgyártó, vannak üzemei Csehországban, Lengyelországban és Romániában is.
Nagy értéket látnak a Dunaferrben és a munkavállalókban, a felhalmozódott szaktudásban
– mutatott rá az államtitkár, megjegyezve, hogy a Dunaferr újraéledése kiemelten fontos gazdaságstratégiai szempontból is. A Világgazdaságnak adott korábbi interjúban Fábián Gergely elmondta, hogy a felszámolás még zajlik, a következő hetekben pedig értékesítésre kerülnek további vagyonelemek, köztük a Dutrade is, ami a Dunaferr többségi tulajdonát képezi. Ezek a bevételek végül a felszámolás alatt lévő cégbe kerülnek, ahonnan a jogszabályoknak megfelelő sorrend alapján elégítik ki a hitelezőket.