Július óta közel 7 százalékkal csökkent a megfigyelt élelmiszerek ára, eredményes az online árfigyelés és a kötelező akciózás – tájékoztatott erről a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
A tárca a közleményében kiemeli, hogy a szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert. Az Árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós infláció mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez.
A tájékoztatásuk szerint az Árfigyelő érdemben fokozza a versenyt, eredményesen szorítja le az árakat. Az elmúlt hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 38 termékkategóriában tovább mérséklődtek az átlagárak: leginkább a kefir, a margarin, a spagetti és a zöldpaprika árai csökkentek.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint az élelmiszerárak alakulását tekintve egyre nagyobb esély mutatkozik arra, hogy a kormány határozott szándékának megfelelően az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökken.
A július 1. és július 19. közötti időszakban a 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai.
A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 6,7 százalékkal mérséklődtek, amelynek 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 1,8 százalékpontos élelmiszer-inflációt mérséklő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Július eleje óta jelentős, több mint 20 százalékos árcsökkenés volt tapasztalható a zöldpaprika, a fokhagyma és az újburgonya esetében, több mint 15 százalékkal csökkent az alma, a kelkáposzta, a spagetti és a teljes kiőrlésű kenyér ára, valamint 10 százalékot meghaladó mértékben ment lejjebb a fehér kenyér, a fejes káposzta, a kefir, a margarin, a natúr joghurt, a sertészsír és a vöröshagyma ára is. A húsok közül a baromfihúsok árai csökkentek a leginkább, jellemzően 5–10 százalék közötti mértékben. Az árak csökkenését az árfigyelő rendszer mellett a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta.
Az online platform népszerűségét mutatja, hogy nem egész három hét alatt 615 ezer látogatója volt, és összesen több mint 42 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 234 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban továbbra is a tej, a csirkemell, a sajt és a vaj szavakra kerestek. Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert
– fogalmazott a minisztérium, majd hozzátette: „a cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny, és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában”.