Egyre kevesebben választanak az autószereléshez, -szervizeléshez köthető szakmákat, pedig komoly perspektíva mutatkozik a területen a fiatalok számára. Az egyre növekvő mobilitási igényt több és magasan képzett szakemberrel lehet kielégíteni. Épp ezért újabban az Autós Nagykoalíció partnereivel együtt az autós szakmák népszerűsítésén dolgozik.
Számos továbbtanulási lehetőség áll a pályaválasztás előtt álló fiatalok számára. Mind a szakképzés, mind pedig a felsőoktatás több lehetőséget kínál azoknak, akiket már korán „megfertőzött” a két-, négy- vagy többkerekűek iránti rajongás – hívta fel a figyelmet az Autós Nagykoalíció (ANK). A járműipar ma jó lehetőségeket kínál, de a jövővel kapcsolatban sok bizonytalanságot hallani.
A mobilitás fenntartására továbbra is egyértelműen növekvő igény van. Mindemellett a járművek bonyolultsága nemcsak kihívást, hanem megnövekedett javítási időket is eredményez, ami azt jelenti, hogy egységnyi járműre több munkaidő jut. Ebből következik, hogy
ha nem csökken a járművek darabszáma, akkor egyre több munkát kell a fenntartó iparnak elvégezni.
A trendek alapján az is jól látszik, hogy nemcsak a klasszikus mechanikus és elektromos munkák iránt mutatkozik majd további kereslet, hanem informatikai hálózatokon kell dolgozni, diagnosztikai eszközöket kell használni, valamint az elektromos és hibrid hajtásláncok javításához szükséges további specifikus feladatokat is el kell végezni.
A kor kihívásainak (és a német mintának) megfelelően az autós szakmák megnevezései is megváltoztak. Ha valaki autószerelőnek szeretne tanulni, akkor a gépjármű mechatronikus és a gépjármű mechatronikai technikus szakmákat kell keresni a szakiskolák kínálatában. A gépjármű mechatronikus képzés 3 éves, nem érettségihez kötött. A három évből kettőt a diákok duális képzésben tudnak tölteni, így már korán belekóstolhatnak az ipari munkába, megismerkedhetnek későbbi munkáltatóikkal és azok elvárásaival.
A duális képzés nemcsak szakmai, hanem az ösztöndíj révén anyagi előnyökkel is jár a diákok számára.
A technikusi szintet a gépjármű mechatronikai technikus szakma jelenti, mely képzés nappali oktatásban 5 évig tart, amiből 3 évet tölthetnek a tanulók duális képzésben cégeknél. Az érettségivel és szakmai vizsgával záruló képzés továbbtanulási előnyökkel is jár. Egyre több egyetem és főiskola köt megállapodásokat a technikumokkal, hogy képzéseiket elfogadva okleveles technikusi végzettséggel, kedvező pontszámítással a diákok tovább mehessenek egyetemi tanulmányokat folytatni.
A szakmának szüksége van jó technikusokra, így azok, akik a javítóiparban szeretnének maradni, gyorsan találhatnak munkát, és szerencsére mindig fennáll a lehetőség a továbbtanulásra is – mutat rá az ANK. Szintén lehetőség van a technikum elvégzése után az elektromos és hibrid járművek felé venni az irányt, és alternatív járműhajtási technikus végzettséget szerezni a hatodik évben. Ilyenkor az egész évet duális képzésben lehet tölteni.
Aki fiatalon, nappali képzésben végzi el ezt a szakmát, nagy előnnyel indulhat a munkaerőpiacon, hiszen a munkáltatóknak szükségük lesz olyan munkatársakra, akik jogosultsággal rendelkeznek a hibrid és elektromos járművek szervizelésére.
A tanulás az iskola befejezésekor sem ér véget, hiszen a cégeknél lehetőség van márkaspecifikus vagy szakterületi képzésekre, melyek a technika fejlődésével és a specializáció folyamatával elengedhetetlenné váltak.