Az egyik legrégibb amerikai fuvarozó cég, a Yellow vasárnap leállította működését, és mind a 30 ezer dolgozóját elbocsátja. Hétfő délutánra a tőzsdén is beszakadt a cég részvényeinek árfolyama, centekben lehetett mérni a papírjai értékét.
A szakszervezeti alapon működő vállalat harcban áll a Teamsters szakszervezettel, amely a vállalat mintegy 22 ezer sofőrjét és dokkmunkását képviseli. A szakszervezet közölte, hogy értesítést kapott a leállásról – írja a CNN.
A mai hír sajnálatos, de nem meglepő. Ez egy szomorú nap a munkavállalók és az amerikai fuvarozási ágazat számára
– mondta Sean O'Brien, a Teamsters elnöke. A vállalat illetékesei nem válaszoltak a vasárnap és hétfőn érkezett számos megkeresésre.
A vállalat a múlt héten csak annyit közölt, hogy továbbra is tárgyalásokat folytat a Teamstersszel, és hogy minden lehetőséget mérlegel. A Teamsters hétfőn már azt közölte, hogy a vállalat csődöt jelent.
A korábban YRC Freight néven működő Yellow olyan fuvarozó, amely viszonylag kis rakományokat szállít. Ebben a kategóriában a harmadik legnagyobb vállalat, 2022-ben több mint 14 millió szállítmányt szállított – írja a The Washington Post.
A fejlemény nem csak a cégnek, de az adófizetőknek is rossz hír. Korábban a Yellownak sürgősen szüksége volt 1,3 milliárd dollárnyi adósság – egy 567,4 millió dolláros, 2024. június 30-án lejáró hitel és egy 729,4 millió dolláros, 2024. szeptember 30-án lejáró amerikai kincstári hitel – refinanszírozására. Ez utóbbi a 2020-as világjárvány idején nyújtott segélyhitel része volt, amelyet a vállalatban való jelentős, 30 százalékos részesedésért cserébe nyújtottak, tehát
a kölcsön eredményeként az adófizetők 30 százalékos részesedést szereztek a vállalat részvényeiből.
A vállalat pedig a legutóbbi negyedéves jelentése szerint még mindig több mint 700 millió dollárral tartozott a pénzügyminisztériumnak, ami a könyveiben szereplő hosszú lejáratú adósság közel fele.
A Yellow részvényei a hitelnyújtás időpontja és a csődtervekről szóló híreket követő csütörtöki zárás között értékük 82 százalékát veszítették el, és részvényenként mindössze 57 centen zártak. Innen történt némi korrekció, kedd reggel 7 órakor már 1,7 dollárt értek a cég részvényei.
A vállalat annak ellenére kapott kölcsönt a világjárvány idején, hogy akkoriban a kormányzat megvezetésével vádolták, mivel túlszámlázta az amerikai hadsereg irányába teljesített megrendeléseket. A vállalat végül anélkül rendezte a vitát, hogy beismerte volna a vétkeket, de 6,85 millió dolláros bírságot volt kénytelen fizetni.
Márciusig az LTL fuvarozó 54,8 millió dollár kamatot fizetett és 230 millió dollárt fizetett vissza a tőketartozásból. A kincstári hitellel a vállalatot a nemzet ellátási lánca szempontjából kritikusnak minősítették.
A Yellow a „One Yellow" kezdeményezéssel próbált modernizálni, amelyet a túléléshez nélkülözhetetlennek nevezett. A kezdeményezés célja az volt, hogy regionális hálózatait egybe integrálja.
A javasolt változtatások azonban szakszervezeti ellenállásba ütköztek, mivel közel 1000 tehergépkocsi-vezető órabérét és feladatait érintették.
A Yellow júniusban beperelte a szakszervezetet az átszervezési tervek állítólagos akadályozása miatt. A pert elvesztette, de a hónap elején sikerült elhárítani a fenyegető sztrájkot. A vállalatot arról kérdezték, hogy tervezi-e a Yellow Logistics, a harmadik félként működő logisztikai megoldásokat nyújtó szolgáltatója eladását, és közölte, hogy több leendő vevővel is tárgyalásokat folytat.