Index Vakbarát Hírportál

Telefonhívás? Ugyan! Már bankunk a mobilunk

2023. augusztus 8., kedd 06:02

A lakossági ügyfelek harmada már leginkább csak a mobilján bankol – aligha meglepő, hogy a bankok ezerrel fejlesztik mobilbanki szolgáltatásaikat.

Egyértelműen előretör a mobiltelefon, mint fő bankolási eszköz. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikái szerint az idei év első 3 hónapjában az ügyfelek közel 25 millió átutalási megbízást adtak a mobiljukon keresztül, a megbízások értéke meghaladta a 2900 milliárd forintot. Ezzel

az idén tavasszal az átutalások 15,8 százaléka bonyolódott a mobiljainkon, miközben ez az arány 2020-ban még csak 6,3 százalékos volt.

A mobiltelefonnal indított tranzakciók száma 3 év alatt több mint háromszorosára növekedett, miközben az eddig az elektronikus utalásokban lényegében egyeduralkodó internetes megbízások száma alig 2,4 százalékkal tudott bővülni. Míg 2020. I. negyedévében még ötször több megbízást adtak le az internetbankokban az ügyfelek, addig idén tavasszal már csak alig több mint harmadával volt kevesebb a mobilbanki utalások száma, mint az internetbankon keresztül leadottak.

Az ügyfelek harmadának a mobil a bank

Ugyanakkor az is látszik, hogy a mobilbank – legalábbis egyelőre – a lakossági területen hoz, hozhat gyökeres átalakulást, hiszen a mobilon leadott átutalási megbízások összege még mindig csak a teljes hazai 257 ezer milliárdos átutalási forgalom 1,1 százalékát teszi ki – bár tegyük hozzá, a részarány az elmúlt 3 évben azért itt is megduplázódott. 

A forradalmi változást mindennél jobban mutatja az, hogy míg 2020 tavaszán a Covid-járvány indulásakor még csak alig 500 ezer bankkártya lett a mobiltelefonokba regisztrálva, addig mára már az 1,9 milliót közelíti a számuk, vagyis

az összes forgalomban lévő hazai bankkártya 19 százaléka már virtuális formában, a mobilban is használható – 3 éve ez az arány alig haladta meg az 5 százalékot.

Az MNB FinTech és digitalizációs jelentése szerint az Apple Pay az elemzésben részt vevő bankok mindegyikében rendelkezésre áll, továbbá vagy egy saját mobilfizetési megoldás, vagy a Google Pay szolgáltatása közül legalább az egyik elérhető valamennyi bank ügyfelei számára. Lakossági szinten 2021-ben az ügyfelek negyede, 2022-ben pedig már az ügyfelek harmada a mobilbankot tekintette elsődleges csatornának.

Megújuló mobilbankok

A fentiek miatt egyre több pénzintézet tartja prioritásnak, hogy fejlessze mobilbanki szolgáltatásait.

A kihívókra válaszolnak a fejlesztések

A mobilbanki fejlesztések mellett a piaci kihívásokra is figyelemmel kell lennie a bankoknak. Épp ezért nem meglepő, ha ezen a nyáron most számos olyan mobilon is elérhető funkció bevezetését jelentették be a bankok, amelyekkel korábban csak bankfüggetlen szolgáltatóknál (Revolut, Transferwise) lehetett találkozni. 

A cégek is célkeresztben

De a mobilbanki fejlesztések nem állnak majd meg a lakossági ügyfeleknél. Ennek ékes bizonyítéka, hogy az Erste több tízezer kisvállalkozó ügyfelénél július végén az addig használt vállalati mobil és netbanki felület megújult és a lakossági területen már bizonyított George Web és George App szolgáltatásra váltott. A váltásnak köszönhetően az ügyfelek nem csak külön azonosítás nélkül válthatnak saját és a vállalkozásuk pénzügyei között, de egyszerűbben kereshetnek a korábbi tranzakciókban, és könnyebben utalhatnak azoknak, akikkel korábban már kapcsolatban voltak. Az online kártyás vásárlásokat, a George Webre való belépést, valamint az ottani tranzakciókat is a George App segítségével, egyetlen mozdulattal jóváhagyhatják, nem kell többé SMS-kódot használniuk. 

(Borítókép: Thomas Trutschel / Getty Images)

Rovatok