Az Oeconomus Alapítvány elemzésében megállapította többek között azt is, hogy Magyarországon 2022 óta csökken a kiskereskedelemben értékesített termékek mennyisége. Puszta Szabolcs, az alapítvány vezető kutatója a magas inflációt és az ezzel párhuzamosan csökkent keresletet okolta ezért.
Az Oeconomus Alapítvány szakértője szerint, a Covid–19 vírus lecsengése után, a vállalatok fő célja az volt, hogy hamar és minél látványosabban termeljék ki a beesett profitot. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a korábbinál jóval nagyobb profitot akartak a kiskereskedelmi cégek – írja az Infostart.
A kiugróan magas inflációt bőszen támogatják a szintén rekordmagas élelmiszerárak. Ennek köszönhetően a kereslet is csökkent rájuk, a szakértő úgy fogalmazott, a magyarok historikusan árérzékenyek, ez az utóbbi időben csak fokozódott.
Pásztor Szabolcs meglátása szerint a boltoknak már nem maradt mozgásterük tovább emelni termékeik árait, ugyanis erre csak addig van lehetőségük, amíg megvan a vásárlóerő is.
A kiskereskedelmi forgalom egészen 2020-ig „látványosan növekedett”, majd az inflációs robbanásnak köszönhetően indult tragikus romlásnak.
A forgalom növekedett, viszont a volumen, vagyis az értékesített termékmennyiség 2022. június óta korrigál, sok esetben látványosan csökken
– mutatott rá Pásztor Szabolcs.
Hozzátette, az élelmiszer-forgalomban könnyen tapintható koncentrációra figyelhetünk fel, ugyanis látványos, hogy melyik élelmiszerlánc bonyolítja le a forgalom „döntő részét”.