Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szeptember 6-án a CATL vezetőivel egyeztetett, a találkozón a debreceni akkumulátoripari beruházás is kiemelt téma volt.
A tárcavezető szerdán hivatalában fogadta a CATL képviselőit. Az egyeztetésen részt vett Mr. Chen Junwei, a CATL elnök-helyettese, Dióssi Lóránd, a CATL stratégiai tervezésért felelős vezetője, valamint a China Construction Bank Hungary képviseletében Ms. Wang Yanyun vezérigazgató asszony – adta hírül az MTI.
A megbeszélés fő témája az európai és globális akkumulátoripar helyzete, Magyarország világpiacon belül elfoglalt pozíciója és a CATL debreceni beruházása volt.
A minisztérium emlékeztetett arra, hogy a CATL már hatodik éve számít a világ legnagyobb elektromos jármű akkumulátor előállítójának, globális piaci részesedése 37 százalék. A társaság Németország után Magyarországon is fejleszti kapacitásait, a debreceni gyár építése a legnagyobb zöldmezős beruházásként jelenleg is zajlik, a próbagyártás tervezetten 2025 elején kezdődhet meg, írták.
Mint ismert, a globális akkumulátorpiac legnagyobb szereplőjének számító kínai CATL a tervek szerint egy 7,34 milliárd eurós (mintegy 3000 milliárd forintos) beruházást valósít meg Debrecenben. A tervek szerint 2025-ben adják át az üzemet. A debreceni akkumulátorgyár Magyarország történetének legnagyobb beruházása, ami nagy sajtóvisszhangot kapott az akkugyárügyi közmeghallgatáson tapasztalt heves indulatok miatt.
Nagy Márton miniszter kiemelte, hogy az export- és beruházásvezérelt magyar gazdaság húzóerejévé mára egyértelműen a járműgyártás és az akkumulátorgyártás lépett elő. Hozzátette,hogy a járműipar jövőjét az elektromos autók jelentik, ebből az is következik, hogy akkumulátorgyártás nélkül nincs fenntartható járműgyártás sem.
Nagy Márton rávilágított, hogy a CATL magyarországi beruházása így egyszerre járul hozzá a magas hozzáadott értékkel rendelkező gazdasági teljesítmény növeléséhez és a munkahelyek megvédéséhez is.
Az akkumulátorgyártás szerves része a magyar gazdaságnak, a következő években több mint 6300 milliárd forintnyi fejlesztés érkezhet az ágazatba, amivel 20 ezer új munkahely létesülhet. Magyarország a világ 4. legnagyobb akkumulátoripari hatalma lehet Kína, az Egyesült Államok és Németország után, hazánk gyártási kapacitása elérheti a 250 GWh-t, ezzel az európai szükséglet 35 százalékát leszünk képesek kiszolgálni
– húzta alá a miniszter.
Nagy Márton szerint lényeges, hogy az akkumulátorgyárak jelentősen növelhetik a kutatás-fejlesztési ráfordításokat is. A CATL például már kutatói együttműködést kötött az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat akkumulátorkutatásokra specializálódott részlegével, emellett a kínai társaság saját kutatóintézete további kutatási együttműködések lehetőségét nyitja meg a magyar kutatók számára.
A kormány célja minden beruházás esetében, hogy azoknak az előírásoknak és környezetvédelmi feltételnek megfeleljenek, illetve minél több magyar cég és minél magasabb szinten kapcsolódhasson be a termelésbe beszállítóként, ezzel is javítva a magyar gazdaság versenyképességét. Ennek érdekében a felek megállapodtak, hogy az egyeztetések a jövőben is folyamatosak maradnak.