A viharkárokra két hónap alatt 6 havi összeget fizetett ki az Alfa Biztosító az idén. A jövőben az ügyfelek igényeinek felmerülésére nagyon gyorsan fejlesztett, akár induláskor nem is biztosítási termékekkel kell válaszolniuk a biztosítóknak -– az Alfa erre készül.
Az Alfa Biztosító I. félévi bevétele 16,3 százalékkal 92,8 milliárd forintra emelkedett, ezen belül a nem életbiztosítások díjbevétele 18, az életbiztosításoké 14 százalékkal nőtt. Bár a biztosítási adó és egyéb jogszabályok mostanság nem teszik a biztosítók számára kifizetődővé az egyszeri díjas életbiztosítások kötését, az Alfa kitart a piac mellett, itt a tavalyihoz képest 58 százalékkal, 4,9 milliárdra bővült a díjbevétel – mondta Zatykó Péter, az Alfa vezérigazgatója.
Június végéig normálisnak tűnt az év: a bejelentett károk száma 6 százalékkal, ezen belül a meteorológiai kárbejelentések száma csak 1 százalékos növekedést mutatott. Az infláció ugyanakkor már jelentkezett, hiszen a kárérték már az I. félévben 21 százalékkal nőtt, igaz, a meteorológiai károk összege csak 4 százalékos növekedést mutatott. Július–augusztusban 18 138 kárbejelentés érkezett az Alfához, ez az első 8 hónapban beérkezett kárbejelentések 42 százaléka.
A meteorológiai károk kifizetése a nyári viharok idején 1,76 milliárd forintot tett ki, ami 53 százaléka az első 6 hónap összes ilyen kifizetésének.
A tavalyi évhez képest az Alfa 45 százalékkal magasabb kártérítést fizetett ki, mint 2022 azonos időszakában.
Az elmúlt hónapok eseményei érthetőbbé teszik, miért döntött úgy az Aegon, hogy eladja régiós érdekeltségeit, hiszen a társaság már az anyaországában, Hollandiában is eladta biztosítási üzletágát – emlékezett vissza Zatykó Péter. Az osztrák új tulajdonos, az osztrák Vienna Insurance Group (VIG) mellett a szakember szerint megőrizhették, sőt még növelhették is döntési önállóságukat. A VIG a többségi tulajdonos, az operatív döntések a társaság kezében vannak. Azt, hogy a kisebbségi tulajdonos, a magyar állam céljai nem feltétlenül esnek egybe a cég érdekeivel, azt jól mutatja, hogy piacvezető lakásbiztosítóként épp az Aegonnak okozza a legkomolyabb kihívást a jövő évtől induló lakásbiztosítási kampány. Zatykó Péter szerint a piacon a lakások 75 százaléka biztosított, így a kampány más területeken komolyabb biztosításkötési hajlandóságot okozhatna.
A legfontosabb cél az ingatlanok alulbiztosítottságának csökkentése lehetne, ám Zatykó Péter szerint a kampány által elinduló díjverseny egyik legkomolyabb kockázata, hogy fedezetverseny is kezdődik, amikor a szolgáltatók pl. a kockázatok kivételével teszik díjban kedvezőbbé ajánlatukat.
Ennek elkerülése nagy felelősség.
A VIG az Alfa mellett az Union Biztosító tulajdonosaként is jelen van. Zatykó Péter szerint az osztrák anyacég által évek óta alkalmazott multibrand stratégia bebizonyította, hogy az 1+1 az több, mint 2, hiszen szélesebb ügyfélkört érhetnek el. Maga a két biztosító bizonyos területeken – például a beszerzéseknél – együttműködik, a két vállalatot közös országirányító bizottság irányítja.
Lehel Gábor, a VIG igazgatósági tagja, magyarországi országigazgatója szerint a biztosítás mint kategória újragondolására van szükség.
A digitalizáció és az ügyfelek új elvárásainak változása miatt a biztosításoknak szakítaniuk kell a klasszikus termékalapú gondolkodással: a XXI. században az igényalapú biztosítások fognak leginkább terjedni a piacon
– mondta Lehel Gábor. A szakember szerint többletértékeket kell biztosítani a már meglévő ügyfeleknek és ezek révén új ügyfeleket is meg lehet szólítani. Ezek a többletértékek nem feltétlenül függnek össze a kárügyintézéssel, sőt a VIG igazgatósági tagja szerint a biztosítók jövőbeli horizontján fel kell tűnniük azoknak a szolgáltatásoknak, amelyek nem tartalmaznak biztosítási elemeket, de a későbbiekben potenciális biztosítási lehetőséget hordoznak. Ilyen terület lehet Lehel Gábor szerint a gépjármű, a mobilitás, az egészségügy és a lakhatás. A kopogtató termék valamilyen szolgáltatás, asszisztencia lehet.
Az Aegon Magyarország megvásárlásával a VIG számára – amely piacvezető autóbiztosító a régióban és erős pozíciói vannak az egészségbiztosítás területén is – a pénzügyi gondoskodás és öngondoskodás terén új elemet hozott, hiszen a nyugdíjpénztári és alapkezelői területen is komoly tapasztalatot és erőt képvisel az Alfában lévő potenciál.