A német használtautó-piac ellentmondásaira hívta fel a figyelmet egy járműtörténeti elemző cég. Bár a magyarok előszeretettel hoznak be autót „németből”, mutatjuk, miért érdemes kétszer meggondolni a vételt.
Az elmúlt évek során Németország a használt autók beszerzési helyének Mekkája lett. A német gépjárművek iránt a kelet-európai régióban a legnagyobb a kereslet, mivel a vevők többsége meg van győződve arról, hogy a nyugati autók rejtett hibáktól és sérülésektől mentesek. A Német Szövetségi Közlekedési Hatóság szerint évente nagyjából kétmillió német használt autót helyeznek forgalomba külföldön. Mi több, egyes országokban a német importból származó használt autók aránya meghaladja az 50 százalékot.
Európai összevetésben Németországban a legszélesebb az eladó gépjárművek kínálata, az ország legnépszerűbb apróhirdetési oldalain több millió használt autó szerepel.
A német használtautó-piacon létezik azonban egy ellentmondás: egyes járművek még egyáltalán nem is futottak német utakon
– mondta az Indexnek a carVertical járműtörténeti elemző cég, amelynek adatai azt mutatják, hogy a Németországban értékesített autók 4,3 százalékát más országokból importálták.
A vezető országok listája, ahol már korábban regisztrálták a Németországba érkező használt autókat Olaszország (16,6 százalék), Franciaország (12,7 százalék), az Egyesült Államok (10,6 százalék), Belgium (9,1 százalék), illetve Románia (5,1 százalék).
A német hirdetéseket böngészők sok esetben azt kockáztatják, hogy egy Németországból származó autóval szemben egy másik országból importált autót választanak. Ha az eladó titkolja az autó pontos származási helyét, számítani lehet rá, hogy a gépjármű nincs a legjobb műszaki állapotban. A rejtett sérülések, a magas futásteljesítmény és a kifogásolható minőségű javítások miatt igen gyakori jelenség, hogy az eladók elhallgatják a jármű valós múltját, és egy másik országban próbálják eladni azt. Mivel az országok ritkán osztják meg egymás között az autótörténeti adatokat, szinte lehetetlen nyomon követni a határokon átnyúló tranzakciókkal kapcsolatos csalásokat.
„Az eladás körülményei sajnos azt az illúziót keltik a vevőben, hogy a vásárlás során egy megbízható, kiválóan karbantartott német autót vett, miközben a járművet Olaszországból, Franciaországból, vagy éppen Romániából importálták” – mondta Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A szakértő szerint az új gépjárművek növekvő hiánya okozza, hogy a használtautó-piacon igencsak korlátozott mennyiségben juthatunk jó minőségű modellekhez. Mivel a német autópiac kiterjedt vevőpiaccal rendelkezik, egyes értékesítők németországi listázással igyekeznek eladni használt autóikat. Amennyiben valaki nem talál vevőt az autójára Csehországban vagy Romániában, megpróbálhatja azt egy másik országban értékesíteni.
A volt szocialista országok autóvásárlóit már a rendszerváltás előtt is vonzotta a német autópiac. Abban az időben leginkább a Szovjetunióban gyártott, gyengébb minőségű gépkocsikhoz juthattak hozzá a vevők, melyekre a kényelem, a minőség és a biztonság nem volt jellemző. Éppen ezért a legtöbb vásárló akkoriban a külföldi, leginkább Németországból behozott autók mellett tette le a voksát.
Az azonban továbbra is csupán városi legenda, hogy a német sofőrök drágább, újabb és jobban felszerelt autókat vásárolnak, illetve, hogy szigorúan betartják a gyártók karbantartási elvárásait. A valóságban pontosan ezek a tévhitek vesznek rá sokakat németországi járművek vásárlására anélkül, hogy hiteles autótörténeti jelentést kérnének, vagy egy megbízható szakember segítségét vennék igénybe
– hívta a figyelmet a vállalat.