A dízel ára gyorsan emelkedik, a kiskereskedelmi árak rekordot döntenek, ugyanakkor azt elfeledjük, hogy az árak tavaly ilyenkor magasabbak voltak – fogalmazott Pletser Tamás. Az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szerint egyszerre négy probléma alakult ki az üzemanyagtermék körül. A nemzetközi elemzések egyre tragikusabb képet festenek.
A világ olajfinomítói egyre nehezebben tudnak elegendő gázolajat termelni, ami súlyos hiányhoz vezethet az iparban és a közlekedésben, ám az inflációt is erősítheti – fogalmazott a Bloomberg, amit a Világgazdaság szúrt ki. Az elemzés szerint a nyersolajárak egyre közelebb kerülnek a 95 dolláros hordónkénti árszinthez.
Ez pedig a finomított üzemanyagok piacán is jelentős dráguláshoz vezetett.
A dízel kiemelkedően magasra ugrott, a gázolaj ára Európában 60 százalékkal emelkedett a nyár vége óta – soha nem volt még ekkora növekedés az év ezen időszakában.
Az összegzésben arra is figyelmeztetnek, hogy a finomítók hónapok óta alacsonyan termelnek, mivel egyes területeken a nyári hőség miatt az üzemek alacsonyabb szinten voltak kénytelenek működni.
A meglévő készletek is alacsonyan maradtak. „Az olajvállalatokra komoly nyomás nehezedik, hogy olyan termékeket állítsanak elő, mint a benzin vagy a repülőgép-üzemanyag, amelyekre a kereslet erőteljesen megélénkült. A dízel emiatt háttérbe szorult, most komoly hiány van kialakulóban” – fogalmazott Callum Bruce, a Goldman Sachs elemzője.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb jelentésében arról számolt be, hogy a dízelfogyasztás idén naponta mintegy 100 ezer hordóval növekszik majd. Ehhez képest a benzin esetében napi 500 ezerre, a repülőgép-üzemanyag és a kerozin esetében pedig több mint napi egymillió hordóra számítanak.
A dízel kulcsfontosságú mint ipari és szállítási üzemanyag, a készletek csökkenése pedig a termelés és a szállítmányozás visszaesésén keresztül a teljes gazdaságot befolyásolhatja.
Az elemzésben szerint a legnagyobb probléma, hogy több nagy olajexportőr – köztük Oroszország és Szaúd-Arábia – is bejelentette: csökkenti a termelését, ami jelentősen korlátozná a nemzetközi ellátást a téli hónapok előtt. Ugyanakkor még mindig van remény arra, hogy a dízelhiány átmeneti lesz. A hűvösebb téli hónapok közeledtével az időjárás kevésbé korlátozza a finomítókat.
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője külön foglalkozott a kérdéssel egy hétfői bejegyzésében. A szakértő ebben kiemeli:
A dízel ára gyorsan emelkedik, a kiskereskedelmi árak rekordot döntenek. Azt azonban elfeledjük, hogy az árak tavaly ilyenkor magasabbak voltak, 2022 októbere során 850 forintig kúszott fel a dízel magyarországi kiskereskedelmi ára, és 1200 dollár felett volt az ULSD (ultra alacsony kéntartalmú dízel) tonnánkénti rotterdami árjegyzése – jelenleg 676 forinton és 995 dollár/tonna szinten áll. Erre persze nem emlékszünk (Magyarországon – a szerk.), hiszen akkor 480 forinton volt a befagyasztott ár.
Pletser Tamás ezt követően arra is kitért, hogy a mostani emelkedés csupán a tavalyi szituáció ismétlődése, majdnem teljesen ugyanolyan okok miatt, köztük
Hétfőn továbbá arról számoltunk be, hogy jelentősen emelkedik a benzin és a gázolaj ára szerdától. A benzinért bruttó 7 forinttal, a gázolajért pedig bruttó 10 forinttal kell majd többet fizetni a kutakon. Amennyiben ez érvényesítésre kerül a hét közepén a benzinkutak áraiban is, akkor az alábbi átlagárakat fogjuk tapasztalni szeptember 20-tól:
Legutóbb szeptember 15-én emelkedtek az üzemanyagárak, akkor a benzin bruttó 7 forinttal, míg a gázolaj 11 forinttal lett drágább.
(Borítókép: Index)