Idén jelentősen emelkednek az üzemanyagárak. Miközben a nemzetközi elemzések egyre tragikusabb képet festenek a jövőről, mindenki bízik benne, hogy hamarosan véget érhet a drágulás. Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője szerint több ok is húzódik a folyamatos áremelkedés mögött.
Ahogy az Index beszámolt róla, a világ olajfinomítói egyre nehezebben tudnak elegendő gázolajat termelni. Ez súlyos hiányhoz vezethet az iparban és a közlekedésben, és az inflációt is erősítheti.
A dízel kulcsfontosságú mint ipari és szállítási üzemanyag.
A készletek csökkenése a termelés és a szállítmányozás visszaesésén keresztül a teljes gazdaságot befolyásolhatja.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb jelentésében arról számolt be, hogy a dízelfogyasztás idén naponta mintegy 100 ezer hordóval növekszik majd. Ehhez képest a benzin esetében napi 500 ezerre, a repülőgép-üzemanyag és a kerozin esetében pedig több mint napi egymillió hordóra számítanak.
Sokan bíznak abban, hogy hamarosan véget érhet az üzemanyagok drágulása. Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője nagyon kevés az esély lát arra, hogy árak csökkenjenek.
Nehéz megjósolni, hogy mikor, de az előrejelzések szerint hamarosan a 700 forintot is elérheti a gázolaj ára
– fogalmazott a Somogy vármegyei hírportálnak az ügyvezető.
Bujdos Eszter úgy látja, hogy a folyamatos drágulásnak több oka is van. Az oroszok és az arabok is meghosszabbították az év végéig a kitermelési korlátozást, így a szűkülő kínálatban egy növekvő kereslet jött létre. Az ügyvezető szerint a másik probléma, hogy több finomítóban is egyszerre végzik a karbantartási munkákat, átmeneti gázolajhiányt előidézve. Megjegyezte, hogy a mezőgazdasági munkák miatt Magyarországon is is nőtt a kereslet a gázolajra, azonban nincs ellátási probléma.
Fontos azt is kiemelni, Oroszország a saját piacának stabilizálása miatt – négy volt szovjet állam kivételével – minden országba ideiglenes exporttilalmat vezetett be a benzinre és a gázolajra – közölte csütörtökön a Kreml. Az azonnali hatállyal életbe lépő tilalom nem vonatkozik az Eurázsiai Gazdasági Unió tagjainak kormányközi megállapodások alapján szállított üzemanyagokra. A dízel ára gyorsan emelkedik, a kiskereskedelmi árak rekordot döntenek, ugyanakkor annyiban árnyalni kell a képet: tavaly hasonló folyamatokat lehetett látni a piacokon.
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szerint nem szabad elfelejteni, hogy tavaly ilyenkor magasabbak voltak az üzemanyagárak. Hozzátette, hogy a mostani emelkedés csupán a tavalyi szituáció ismétlődése, amelyhez szinte teljesen ugyanolyan okok vezettek, köztük: