Tíz év alatt megfeleződött a bankfiókok száma Magyarországon. Az új egységek forgalmas helyre települnek, de a digitalizáció mindent visz.
Négy éve nem látott mértékben tűntek el a bankfiókok Magyarországon az elmúlt időszakban.
Az idén június végén 1487 helyen tudták pénzügyeiket személyesen intézni az ügyfelek, egy év alatt 299 egységgel csökkent a működő fiókhálózat.
Ilyen mértékű csökkenésre az elmúlt 10 évben csak 2018-ban és 2019-ben volt példa.
A banki fiókhálózat az elmúlt 10 évben több mint 54 százalékkal csökkent: 2013 június végén még 3244 egységben várták az ügyfeleket a pénzintézetek. Az indokok egyértelműek: a banki kiszolgálás egyre komolyabb mértékben a digitális területre kerül. Az ügyfelek a banki tranzakcióik zömét az interneten, sőt a lakossági ügyfelek egyre inkább a mobilbanki applikációk segítségével intézik.
A mostani jelentős fiókszámcsökkenés ugyanakkor az újonnan létrejövő MBH Bank fiókracionalizálási programjával is összefüggésbe hozható: az MKB Bank, a Budapest Bank és a Takarékbank összeolvadásával létrejövő hitelintézet számos helyen vonta össze az addig külön működtetett fiókokat. A fúzió előtt néhány évvel a koncentráció már megindult, s folyamatosan szűntek meg fiókok az egy évtizede még közel 1000 kirendeltséggel bíró takarékszövetkezeti hálózatban. Az MBH az új időket 500 fiókos hálózattal tervezi, a cél az, hogy az átalakításokat követően is az ügyfeleik 95 százalékához egy MBH-bankfiók essen a legközelebb. A társaság a városi kirendeltségek arculati megújulása után immár a kistelepülési fiókok „fazonírozását” végzi: év végéig 30 egységet teljes mértékben az ügyféligényekhez és az új márkához igazítva újítanak meg.
Ugyanakkor az új kor kihívásaira is választ kell adni: az ügyfelek egyre inkább saját kezükbe akarják venni az ügyeik intézését, ezért a cél az, hogy ezt lehetővé tevő ügyfélkiszolgálási terek nyíljanak. Az MBH ebben a tekintetben is lépett: a héten az Állatorvostudományi Egyetemen adták át az újabb okoskapszulát, ahol a hallgatók
helyi ügyintéző személyes közreműködése nélkül, biztonságosan és kényelmesen tudnak számlát nyitni.
A bank első körben tíz, a magyar FaceKom által fejlesztett digitális banki kioszkot telepít hazai egyetemeken – jelentette be Barna Zsolt elnök-vezérigazgató.
Az okoskapszula olyan professzionális, a biztonságos online ügyfélazonosításhoz szükséges eszközökkel, megvilágítással felszerelt mobilszoba, amelyben lehetőség van privát és kényelmes távoli ügyintézésre, s videós távsegítséggel lehet számlát nyitni. A bank a budapesti debütálás előtt a Miskolci Egyetemen és a Győri Széchenyi István Egyetemen is kialakított MBH Digitális Zóna elnevezésű tereket, amelyben ATM is található a digitális banki kioszk mellett.
A fiókok modern kor kihívásaihoz igazítása érhető utol abban is, hogy a pénzintézetek a fiókjaik telepítésénél egyre komolyabb mértékben veszik figyelembe, hogy a bankolni akaró ügyfelek jó eséllyel egyéb ügyeiket is intézni akarják. Épp ezért a bankfiókok mind nagyobb része található bevásárlóközpontokban. Az Erste Bank legújabb fiókja hétfőtől várja ügyfeleit a még hivatalosan át nem adott Corvin Áruház épületében, a Blaha Lujza téren.
Kiss Tamás, az Erste fiókhálózat és prémiumszegmens-vezetője szerint a bankfiókok jelentősége az elektronikus csatornák terjedésével sem lesz kisebb, csupán más a szerepük. Növekszik a személyes kiszolgálás, a pénzügyi tanácsadás jelentősége, és ehhez kell igazítani a fiókok elrendezését és az ott dolgozók munkáját. Az Erste öt éve indította el fiókátalakítási programját, ahol az egyszerűbb eseteket gyorsan, az erre a célra kialakított pultoknál tudják elintézni az ügyfelek, ám akiknek tanácsadóra van szüksége, azoknak az eddigi hivatali „ablakos” megoldás helyett konfortosabb tárgyalókban nyílik lehetőségük bizalmas és barátságos légkörben átbeszélni pénzügyeiket.
A fejlődés ugyanakkor a fiókbeli tanácsadás jövőjét is megkérdőjelezi: a mesterséges intelligencia térnyerésével párhuzamosan a gépek akár már a személyes beszélgetés szerepét is át tudják venni a banki munkatársaktól. A K&H Bank digitális pénzügyi asszisztensével, Kate-el mostantól egy átutalási megbízás részleteit is megbeszélhetjük a K&H Mobilbankjában.
Király Andrea, a K&H lakossági banki üzletágának vezetője szerint a digitális pénzügyi asszisztens révén a mobiltelefonba költöző „bankfiókkal” mobilbanki ügyfeleik 65 százaléka már tett egy próbát, s 6,5 százalékuk havi rendszereséggel kér tanácsot, segítséget Kate-től. Az asszisztens tudása minden hívással bővül, illetve a fejlesztők is folyamatosan bővítik a Kate segítségével végezhető tranzakciók körét – év végéig még egy újabb fejlesztési körben gondolkodnak. Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője szerint
a magyar ügyfelek nagyobb arányban – 20-30 százalékos mértékben – igénylék, hogy Kate szóban is társalogjon velük, a digitális asszisztenst más országokban is bevezető KBC tapasztalata szerint máshol inkább a mobiltelefon képernyőjén megjelenő menü és üzenetek segítségével intézik inkább banki ügyeiket az ügyfelek,
és a magyarnál kisebb arányban csevegnek a robottal.
(Borítókép: Balaton József / MTI)