Az embereknek jóval több bizonytalanságot kell elviselniük, mint öt-hat évvel ezelőtt, ami felemésztette az érzelmi tartalékokat. Az egyik ilyen faktor a pandémia, ami mindenki mentális egészségét megviselte, különösen a gyerekekét. Ezért is lenne szükség több pszichológusra az iskolában, és ezért indította el ingyenes programját az Indexnek nyilatkozó pszichológiai központ.
A koronavírus-járvány óta számos tanulmány született a gyermekek mentális egészségének és szorongásos tüneteinek alakulásáról. Általánosságban elmondható, hogy a pandémia jelentős hatást gyakorolt a gyermekek mentális egészségére: a szakemberek növekedést tapasztaltak a szorongással, a stresszel, valamint a pszichoszomatikus tünetekkel kapcsolatos problémákban – mondta az Indexnek Pollák Éva, a Mindwell Pszichológiai Központ szakmai vezetője.
„Az otthoni izoláció, az iskolabezárások, a társas interakciók korlátozása, az online oktatás és a bizonytalanság mind olyan tényezők, amelyek fokozott stresszt, és szorongást okoztak a gyermekek számára. Önmagában a mindennapok hirtelen megváltozása, a járványveszély miatti fenyegetettség érzése szorongást, félelmet és aggodalmat váltott ki nemcsak a felnőttekből, de a gyerekekből is” – tette hozzá.
A szakembereket és kutatókat a mai napig foglalkoztatja annak megértése, hogy a pandémia milyen módon hatott a gyermekek mentális egészségére. Nemcsak a – sokszor pszichoszomatikus tünetekkel járó – szorongásos zavarokban mutatkozik meg kiugrás, az evészavar, hangulatzavar, depresszió, illetve szuicidium is a hétköznapok gyakran látott kellemetlen vendége. A közegészségügyben és a magánellátásban dolgozó pszichológusok egyaránt megnövekedett esetszámról számolnak be. Az ellátási rendszer túlterheltségének hatására kiemelten fontossá vált az időben történő segítségkérés – hívta fel a figyelmet a szakmai vezető.
A gyermekeket (is) ért sokkok hatására adódik a kérdés – amit fel is tettünk –, hogy az óvodákban, iskolákban nem lenne-e célravezetőbb hatékony pszichológiai foglalkozásokat biztosítani a gyermekek számára, annak érdekében, hogy felnőtt éveiket minél magasabb minőségű mentális egészségben tölthessék?
Pollák Éva szerint a válasz egyértelműen „de”.
Előremutató lenne, ha a gyerekek már az általános iskola első osztályától kezdve rendszeres csoportos foglalkozásokon vehetnének részt. Vannak olyan, pszichológusok által kidolgozott módszerek, amelyeket pedagógusok is be tudnának építeni a tanórákba, a jelenlegi túlterheltség miatt azonban nem feltétlen tudnak időt, energiát fordítani erre
– mondta, hozzátéve: bár minden állami iskolában van iskolapszichológus, egy szakemberhez sok esetben több iskola tartozik, aki ezért a csoportos pszichoedukációs, prevenciós vonalat nem tudja vállalni. Ehhez több szakemberre, csapatra lenne szükség.
A Mindwell Pszichológiai Központot egy ötgyermekes édesanya, Dura Mónika alapította. „Egy korábbi projekt keretében kerültem kapcsolatba Máttyus Anna gyermekpszichiáterrel, a Szent János Kórház osztályvezető főorvosával. Ő adta az ötletet, miszerint óriási szükség lenne gyermekekkel foglalkozó pszichológiai intézményekre. Egy olyan, segítő szolgáltatás létrehozása volt a fókuszban, amely professzionális körülmények között képes jó célt szolgálni” – mondta.
Bár profitorientált vállalkozásról van szó, emellett az edukatív, preventív, valamint a pro bono területre is nagy hangsúlyt helyez.
Szeretnénk elérhetővé tenni a terápiát olyanok számára, akiknek másképp nem nyílna rá lehetőség. Olyan gyermekek számára, akiknek a szülei nem tudják finanszírozni annak költségeit, mert például egyedül nevelik őket, vagy mert nagycsaládosok. Fontos az edukáció, számos ingyenes online eseményt, előadást szervezünk
– tette hozzá az alapító.
A pro bono ágat a for profit szolgáltatásból befolyt összegből finanszírozzák, de olyan magánszemélyek (és vállalatok) jelentkezését is várják, akik készek támogatni egy-egy gyermek mentális egészségét.
A pro bono ággal gyakorlatilag állami feladatot pótolnak, illetve egészítenek ki. Ezzel azonban a teljes ellátási rendszer csak egy kis részt tudják magukra vállalni, az állami felelősségvállalás vitathatatlan szükségessége továbbra is fennáll.
„Természetesen jobb lenne, ha olyan lenne a mentális egészség ma Magyarországon, főként a jövő nemzedékéé, hogy erre egyáltalán ne legyen szükség. Ám sajnos nem így van, ezért sok segítségre van szükség. Gyermekkorban még sokkal könnyebb az elakadásokat rendezni, mint később, ezért kiemelten fontos az általunk (is) végzett tevékenység” – mondta Dura Mónika.
Egy korábbi felmérés rámutatott, hogy a tavalyi évben letarolták a piacot az önismereti könyvek. Egyes vélemények szerint ez a jelenség igazolja, hogy a magyar társadalom mentális állapota hagy némi kivánnivalót maga után. Pollák Éva szerint ugyanakkor a pszichológiai témájú könyvek iránti növekvő érdeklődés pozitívumként tudható be.
„Azt jelzi, hogy az emberek egyre inkább hajlandók foglalkozni a mentális egészségükkel és azokkal a kérdésekkel, amelyek a pszichológiával kapcsolatosak. Sajnos az elmúlt évek gazdasági-politikai-egészségügyi történései – pandémia, lezárások, háború, gazdasági válság, infláció, az egészségügy és az oktatásügy nehézségei – egytől egyig hatással voltak/vannak az emberekre.
Ma kevesebb érzelmi tartalékunk van, és jóval több bizonytalanságot kell elviselnünk, mint akár csak 5-6 évvel ezelőtt. Épp ezért tartom fontosnak a pszichoedukációt, illetve a prevenciót
– hangsúlyozta a szakember.
(Borítókép: Getty Images)